Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Fortfarande inte vettigt som de skulle ha vetat från start så pressmeddelandet kunde aldrig ha varit nära men okej. Bra för Viking att det inte längre finns ett behov av att sälja.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

VikingGlory wrote: 18 Feb 2023 14:20
Risberg wrote: 18 Feb 2023 14:14
VikingGlory wrote: 18 Feb 2023 14:11 Tänkte inte på att Cinderella betyder Askungen

Sannolikheten att se både Gabriella och Askungen göra Helsingforslinjen på sommaren är säkerligen 99 %
ASKUNGEN? :?
Svenska är mitt tredje språk, ibland behöver jag hjälp av Google translate och Cinderella blev Askungen ;).
OK! :) Jag trodde det var nå't internt smeknamn på någon av färjorna bland Er Finlandsbåtintresserade. Tänkte inte på att Cinderella betyder Askungen. Hvilket påminner mig om att TINKER BELL borde heta TINGELING, eftersom hon är svenkflaggad.

Får jag fråga hvilka som är Dina två första språk? Är engelska ett av dem - jag har sett Dina inlägg på theferryforum.com? (Själv vet jag inte hvad jag skall kalla för första språk, efter att ha bott halva livet i Norge och dessutom vuxit upp med dansk TV så går det på 45% norsk riksmål, 30% svenska, 20% danska och 5% nynorsk i en salig blandning i mitt stackars huvud.) ;)
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jo det kan du! Mitt första och andra språk är holländska och engelska. Min sambo är från Åland och jag jobbar inom sjöfartssektorn och det var så passionen för dessa färjor började ;).

Tingeling vore ett intressant namn! :lol:
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Nu vet vi att Birka Stockholm hamnar hos hos Gotlandsbolaget och att VL inte tar över henne. Vad behöver VL göra i detta läge med Birka under annan ägare konkurrerar vidare med i första hand Cinderella?Ett nybyggnadsprogram för Stockholm-Helsingfors känns ju nödvändigt men kostar pengar, VL kan ju inte sitta och göra ingenting även om Tallink mer eller mindre lämnat walk over
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Någonstan tror jag att man räknat med att få tillbaka antingen Birka eller Galaxy som konkurrent. Att man i längden skulle få vara själva med 24-timmarskryssningar var nog mer än man räknade med.

Med detta, under förutsättning att Gotlandsbolaget faktiskt kommer igång och VL fortsätter på den inslagna vägen, tror jag att vi kan räkna bort Galaxy.

Det innebär ändå en viss kapacitetsreduktion jämfört med 2019. VL behöver inte göra något mer akut.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Mistluren wrote: 29 Mar 2023 10:01 Någonstan tror jag att man räknat med att få tillbaka antingen Birka eller Galaxy som konkurrent. Att man i längden skulle få vara själva med 24-timmarskryssningar var nog mer än man räknade med.

Med detta, under förutsättning att Gotlandsbolaget faktiskt kommer igång och VL fortsätter på den inslagna vägen, tror jag att vi kan räkna bort Galaxy.

Det innebär ändå en viss kapacitetsreduktion jämfört med 2019. VL behöver inte göra något mer akut.
Håller helt med!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Som aktieägare i Eckerö numera kan Viking glädja sig åt att Eckerö frigör kapital när Birka Stockholm äntligen säljs och får bättre likviditet. Kanske extra aktieutdelning lite längre fram i tiden. :)
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Med detta, under förutsättning att Gotlandsbolaget faktiskt kommer igång och VL fortsätter på den inslagna vägen, tror jag att vi kan räkna bort Galaxy.Det innebär ändå en viss kapacitetsreduktion jämfört med 2019. VL behöver inte göra något mer akut.
Instämmer! Den som drabbas hårdast här är ju Tallink som inte kommer igång med något alls. Nu mörknar utsikterna ytterligare både för återkomst av Åbo-kryssningar och en andra skuta på Tallinn. Det är ju Tallinks frånvaro på scenen som Gotlandsbolaget nu drar nytta utav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Det är intressant. Jag förväntade mig fullt ut att Tallink skulle ha ett andra fartyg till Tallinn som nummer 1 på sin prioriteringslista. Kan detta ha ändrat det? Vi kanske inte ens får se Baltic Princess återvända till Stockholm 2024.
Kanske hade Galaxy där eller ett andra Tallinnskepp inte betytt någon Birka?

Alla dessa saker får dig att undra hur alla dessa företag var lönsamma under 2019. Det fanns en enorm kapacitet att fylla dagligen:
1x Birka
1x Cinderella
1x Tallinn
1x Riga
2x Helsingfors
4x Åbo

Har kryssningar blivit mycket mindre populära?
bj.and
Posts: 11
Joined: 07 Dec 2022 22:03

Re: Framtiden för VL

Post by bj.and »

Spennende tider i vente. Om produkter er godt nok, konseptet gjennomtenkt, så er det muligheter.

Drister meg til å linke til denne her; Jeg er helt sikker på at Viking Line er glad for å ikke sitte med «Europa.»

https://m.youtube.com/watch?v=6e2CYQCIPkM
Post Reply