Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Detta är tårta på tårta som bara VL klarar av!Detta är igen ett bra exempel på VL kunnande att börja tävla med sig själv(Eckerö line).Ett annat ex
alla rederier i dagensläge söker kostnadsbesparingar med vad gör VL?Flaggar om XPRS vilket innebär med över 60% ökade personalkostnader?Vanligtvis
t.e.x. när folk byter arbetsplats brukar det handla om byte från bra till bättre?Nu kommer frågan?Hur länge kommer XPRS att SWINGA mellan
Tal-Hel med de nya omkostnaderna,ända positiva var att de slapp en massa uppsägningar?Tävlar om kunder med Eckerö på denna sträckan även,som
ända finska fartyg mellan Hel-Tal?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

XPRS vilket innebär med över 60% ökade personalkostnader?
Låter som att du baserar den siffran på gamla uppgifter - lönerna har ökat i Estland så några 60% är det nog inte längre frågan om, men har du kalkylen kollar jag gärna på siffrorna. Intressant detta med över 60%!
sammarbetet med Eckerö inte går så bra
Det har varit väldigt uppenbart att Eckerö inte rullat ut röda mattan för Viking, utan tvärtom visat stor misstänksamhet mot samarbete.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

Hur mycket ledig plats finns det på Cinderella`s bildeck, för att ta hand om morgontrafiken från Åland?

Som jag förstår det är ena halvan "garage" för kryssningsgäster (men villken är nytjandegraden?)
Andra halvan eventlokal - men denna kanske inte används så ofta?
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Hela bildäcket är fullt användbart.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Om löner på Tallinks passagerarfartyg i trafik mellan Finland,Sverige,Estland,har befälhavaren och chiefen avtalslön,mellan arbetsgivaren och arbetstagaren,servitör begynnelselön 1050€,estniska fartyg känner inte till %el serveringsarvodet,övertidsersättning timme mot timme.Intendent,hovmästare,barmästare,lagermästare jobbar systemet I/I,övriga intendenturpersonalen 2/I,lönerna för övriga personalen har jag
inte koll på!Semesterersättningen är I/3 av begynnelselönen tillsvidare men för dendelen kommer det att bli förändring inom närmaste framtid?
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

jag tror inte att konkurrentsmyndigheterna har något större problem med Vikings eventuella fortsatta förvärv eller samarbete med Eckerö. Ytterligare två rederier har linje till Åland - Finnlines och Tallink- Silja. Dessutom flyg till Arlanda och Helsingfors.

Cinderellas test i Kapellskär är nog både nyfikenhet och en markering mot Eckerö om att inte vara för säkra på hur det blir i fortsättningen.
Om Cinderella skulle ta bilar till Kapellskär på morgonturen så tappar man väl taxfree resten av resan, och borde betala svensk moms under resten av resan Kapellskär-Stockholm?

//Skepptikern
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Som sagt, det finns nog en del av signalvärde i provanlöpet. Sedan är de frågan om varför man signalerar. Vill man att Eckerö skall sälja ett fartyg utan bildäck billigare som en del spekulatar kring, eller är det en markering kring att det är bäst att sammarbete rent allmännt.

Vad gäller konkurrensmyndigheterna så finns det ju ett regelverk kring när det behövs granskning och tillstånd. Det bästa är att undvika detta helt, för tids vinning och mindre krångel, även om ändå skulle få godkännt i slutändan.

Tveksamt om man kan undgå en granskning om man båda kör på kortrutt mellan Åland och Sverige.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Väldigt underligt,att först lägga ner all verksamhet i Kapellskär,sedan efter en vecka göra provanlöp med Cinderella,huruvida det är möjligt att köra
morgonturer från MHA via KAP till STO.Månne det började bli varm om örönen när de fick tips om att det är påkommandet eventuellt en ny operatör
på KAP-MHA-KAP?Det är även konstigt att det är ingen från den operativa ledningen som kommer ut med uttalandet,bara INFORMATIONSDIREKTÖREN,
är det verkligen hon som ställer och styr hur VL flotta kör och vart?Som börs noterat bolag,skulle man tro att det skulle vara trevligt för aktionärerna
veta hur deras flotta kommer att operera?Allt verkar vara lika rörigt som TT-Lines tidtabeller från Trelleborg?
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Många intressanta åsikter och inlägg i denna tråden.

Viking Line har helt klart haft ett händelserikt 2022 och 2023 har potential att bli händelserikt också, men först en liten dykning ner i bolagets ekonomiska status. Tidigare inlägg här har spretat med allt ifrån att bolaget är väldigt starkt ekonomiskt till att man säljer av så mycket som möjligt för att stärka balansräkningen till att om några år finns nog inget kvar.

Först och främst kan vi konstatera att Viking går med vinst, bra vinst dessutom. Visserligen är vinsten dopad av försäljningar, men även borträknat försäljningen av Amorella (Rosella bokförs 2023) ser det ut som att man 2022 kommer göra ett bättre resultat än på många år inklusive innan pandemin. Att man lyckas med detta är en kombination av flera saker. Viking Glory har varit väldigt lyckad tack vare stor kapacitet och låg energiförbrukning vilket kommer vara mycket viktigt framöver. Att kapaciteten minskat markant sedan 2019 har också varit lyckosamt för Viking.

Att Amorella såldes under året var helt logiskt, hon saknade tillräcklig intjäningsförmåga på Helsingforsrutten samtidigt som de låga kapitalkostnaderna inte kunde uppväga energikostnaderna. Vikings kostnader för bunker överskrider förövrigt vida avskrivningarna, vilket alltså gör det än mer intressant att operera med modernt bränslesnålt tonnage, mer om det längre ner.

Att Rosella såldes var nog mer en tillfällighet än helt planerat. Kap-Mar har inte varit olönsam men heller inget man direkt tjänat pengar på. Osäkerheten att operera ett över 40 år gammalt fartyg med alla kostnader det kan föra med sig framöver i kombination för det väl sockrade budet från Grekerna gjorde det omöjligt att inte sälja.

Balansräkningen då? Det korta svaret är att den ser bra ut.
Det längre svaret är att Viking visserligen är belånat, men inte så kraftigt som man får intryck av i vissa tidigare inlägg. De långfristigt räntebärande skulderna var vid utgången av september 219 miljoner Euro. Amorteringsplanen de kommande 2-3 åren är ganska hård men likviditeten är synnerligen god, 116 miljoner euro vid utgången av september. Sedan dess har tre händelser med påverkan på likviditeten inträffat, man har fått betalning för Amorella och Rosella, samtidigt har man ur egen kassa köpt aktier i Eckerö. Nettot av dessa är +20 miljoner Euro på likviditeten. Det är med andra ord ingen risk att Viking hamnar i likviditetskris den närmsta tiden..

Soliditeten vid utgången av september var respektabla 43,2%. Vi får inte glömma bort att man fick in 50 miljoner Euro i färskt eget kapital genom aktieemissionen för ett år sedan. För övrigt är de likviditetslån med statsgarantier man lyfte under 2020 när det såg som värst ut återbetalda.

Vad leder ovanstående mig att tro? Att Viking mycket väl kommer att beställa ett nybygge för Helsingfors under året. Ett stort (1 000 hytter) energieffektivt fartyg med stor intjäningsförmåga har alla förutsättningar. Det bygger dock på att varven kommer in med offerter som Viking anser vara korrekta i prisnivå, orderingången har vad jag känner till inte varit extrem de senaste åren dock så med en leverans 2026 eller så känns det inte helt omöjligt att man kan komma överens om ett rimligt pris. Lagom till leveransen kommer sjöfarten börja betala för sina utsläpp vilket gör att timingen kan bli nästintill perfekt. Mycket kan förstås hända men jag ger det ändå över 50% chans att Viking kommer presentera ett nybygge i år!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Håller helt med, som jag sa många gånger här och många vägrar att tro, Vikings ekonomi är bra. Vi kan förvänta oss en ny order i år. Bra inlägg! Tack för siffrorna!
Post Reply