Jag håller med om det mesta av Nya Ålands ledares analys om Viking Line.M.H wrote: ↑10 Jun 2023 00:41Viking Line har beslutat att dra in all annonsering i NYAN, Varför har jag ingen aning om, varsågod att spekulera…Magnusson wrote: ↑31 May 2023 11:24 Intressanta tankar om hur taxfreen, eller snarare borttagandet av detsamma skulle tänkas påverka Åland. Några kloka skribenter på detta forum har varit inne på samma spår
https://www.nyan.ax/ledare/finns-det-et ... -taxfreen/
Det är intressant hur Viking line blivit involverat i det åländska samhället och den åländska identiteten, vilket inte nödvändigtvis är enbart positivt
Det känns verkligen som om dom har trampat på en öm tå för Viking Lines ledning som har överregerat.
Jag vill verkligen inte såga det SF har gjort sedan dom blev "hela" Viking Line, men rötan inleddes på 90-talet när dom släppte kapellskär-Mariehamn-Nådendal, dom hadde då fått ett andra ben att stå på; frakt och inte bara som nu Tax-Free. Man skulle också ha satsat offensivare på Finska Viken, vid denna tid.
Ombordförsäljingen är ca 50% av rederiets intäkter varav jag upskattar Tax-Freen till drygt hälften.
Retorisk fråga; kan man förlita sig på "ancillary revenues" i det långa loppet? (ursäkta kan inte detta utryck på Svenska)