Vägen till Grisslehamn är inte så dålig. Det är främst om man ska norrut och kör via Hallstavik som den är mindre bra. Men det går ju att köra via Älmsta också, även om man ska till exempel till Uppsala, utan att det blir en jätteomväg. Det är inte som att köra till Simpnäs....
Jag tror att Eckerös linje blir kvar till Grisslehamn. VL har dessutom flaggat för att man kommer att avveckla sitt biljettkontor i Kapellskär omgående. Tveksamt om det ens blir sommartrafik.
Framtiden för VL
Re: Framtiden för VL
Jämfört med E18 till Kapellskär är den vägen ett skämt. Inte lämpad för tunga lastbilar överhuvudtaget.Broöppning i Älmsta - toppen om man skall med båten!Vägen till Grisslehamn är inte så dålig.
Re: Framtiden för VL
Nu när VL har gott om pängar kan de väl ge bud på någon av Silja syskonen till nästan konkurs drabbade Tallink?Det skulle vara kanon med ett
fartyg med gågata på Mar-Kap_Mar!
fartyg med gågata på Mar-Kap_Mar!
Re: Framtiden för VL
Ryktas att XPRS blir kvar på Hel-Tal,Finlandia sätts in på rutten Hel-Sto med Eckerös personal,tillsvidare bara rykten?Nostalgi kryssningar på kommandet?Bara att hålla i hatten?Informations Direktören meddelade att försäljningen av Rosella inverkar inte personalen?VD Jan Hanses informerade
att sammarbets förhandlingarna påbörjas nästa vecka med VIKING andan,vad trevligt att högra handen inte vet vad vänstra handen sysslar med?Verkar
i mina ögon väldigt seriöst jobbat?
att sammarbets förhandlingarna påbörjas nästa vecka med VIKING andan,vad trevligt att högra handen inte vet vad vänstra handen sysslar med?Verkar
i mina ögon väldigt seriöst jobbat?
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
Finlandia har endast 200 hytter. Det finns inget chans att den skulle vara lönsam på Sto-Hel.
Viking sa att ett fartyg måste ha cirka 1 000 hytter för att vara lönsamt på den rutten året runt.
Finlandia och XPRS klarar sig båda bra på Hel-Tal och kommer båda att stanna där.
Större chans att Viking köper Birka och Cinderella går Sto-Hel året runt.
Viking sa att ett fartyg måste ha cirka 1 000 hytter för att vara lönsamt på den rutten året runt.
Finlandia och XPRS klarar sig båda bra på Hel-Tal och kommer båda att stanna där.
Större chans att Viking köper Birka och Cinderella går Sto-Hel året runt.
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
https://alandsradio.ax/nyheter/rederier ... tva-linjer
Viking och Eckerö har haft paneldiskussioner om framtiden för kortdistanstrafiken Åland-Sverige.
Företagen var överens om att det inte finns utrymme för två företag som konkurrerar på den linjen men var oense om i princip allt annat.
Viking är intresserad av samarbete och tycker att Eckerö nu borde byta till Mariehamn-Kapellskär. Eckerö vill fortsätta använda Grisslehamn-Eckerö och så småningom beställa en ny elfärja för sträckan.
Måste vara konstigt för Eckerö att tävla och vokalt slåss med ett företag som köper fler aktier i ditt företag varje vecka.
Viking och Eckerö har haft paneldiskussioner om framtiden för kortdistanstrafiken Åland-Sverige.
Företagen var överens om att det inte finns utrymme för två företag som konkurrerar på den linjen men var oense om i princip allt annat.
Viking är intresserad av samarbete och tycker att Eckerö nu borde byta till Mariehamn-Kapellskär. Eckerö vill fortsätta använda Grisslehamn-Eckerö och så småningom beställa en ny elfärja för sträckan.
Måste vara konstigt för Eckerö att tävla och vokalt slåss med ett företag som köper fler aktier i ditt företag varje vecka.
Re: Framtiden för VL
Det är klappat och klart för VL:s del i Kappelskär,terminal personalen redan uppsagda!Ett kapitel avslutades Sjöfartsrådet Gunnar Eklund vänder
sig i graven?Hur hans livverk splittras!
sig i graven?Hur hans livverk splittras!
Re: Framtiden för VL
Bedrövligt är vad det är - åt helvete kan man säga. Det var så här trafiken startade en gång i tiden, men nu struntar man fullständigt i kortrutten Mariehamn-Kapellskär. Lite märkligt eftersom VL tidigare konkluderade att det var ett strategiskt misstag att överge Kapellskär- Nådendal. Det banade vägen för Finnlines som bekant. Vad kommer nu inte detta beslut att göra? VLs beslut kommer bara att bidra till att stärka konkurrenten ytterligare …Det är klappat och klart för VL:s del i Kappelskär,terminal personalen redan uppsagda!Ett kapitel avslutades Sjöfartsrådet Gunnar Eklund vänder
sig i graven?Hur hans livverk splittras!
Re: Framtiden för VL
https://www.nyan.ax/notiser/viking-vd-a ... ndsfartyg/
Nu är det också klart att Gotlandsbolagets Drotten inte är intressant att ens chartra för Viking Line. Man vill helt enkelt inte ha linjen kvar, vilket väcker frågan - exakt hur olönsam har rutten egentligen varit?
Nu är det också klart att Gotlandsbolagets Drotten inte är intressant att ens chartra för Viking Line. Man vill helt enkelt inte ha linjen kvar, vilket väcker frågan - exakt hur olönsam har rutten egentligen varit?
Re: Framtiden för VL
Drotten med dubbla trailerdäck passar ju inte alls, nedläggning är med all säkerhet permanent.Jag är övertygad om att VL beställer nybygge(en)under 2023