Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Tyvärr min vän,det är väldigt sällan som kattor&hundar har fel?Fortfarandet är Hon till salu hos en norsk fartygsmäklare,prisbegäran c:30m€
de fick bud redan från ett grekiskt rederi och köp aspiranten ville ha fartyget genast under sin kontroll men VL ville att överlåtelsen tidigast i
juni-juli.De grekiska gentlemennena var lite fundersamma över VL:s agerandet att ha någonting på försäljning ,sedan kommer köparen och får
svaret att ni får den efter 6-7mån inte väldigt seriöst el hur?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

pepe57 wrote: 17 Feb 2023 15:36 Tyvärr min vän,det är väldigt sällan som kattor&hundar har fel?Fortfarandet är Hon till salu hos en norsk fartygsmäklare,prisbegäran c:30m€
de fick bud redan från ett grekiskt rederi och köp aspiranten ville ha fartyget genast under sin kontroll men VL ville att överlåtelsen tidigast i
juni-juli.De grekiska gentlemennena var lite fundersamma över VL:s agerandet att ha någonting på försäljning ,sedan kommer köparen och får
svaret att ni får den efter 6-7mån inte väldigt seriöst el hur?
Är det katten som är med i förhandlingarna? :-)
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Framtiden för VL

Post by Marre »

lite fundersamma över VL:s agerandet att ha någonting på försäljning ,sedan kommer köparen och får
svaret att ni får den efter 6-7mån inte väldigt seriöst el hur?
Vad är det som är konstigt med ett övertagande på 6-7 månader?
Köper du en bostad är det ju också en tid innan tillträde, normalt åtminstone 3 månader.
Det är ju ännu längre leveranstid på tex en ny bil.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Imponerande resultat som Viking visar upp för 2022 - ökade marknadsandelar och bättre soliditet. Rolig läsning och hatten av för ledningen - spännande att se utvecklingen framöver! Mer info i Ålands sjöfart.

https://www.sjofart.ax/nyheter/rekordvi ... king-line/
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Ljuger katten? Så säger Jan Hanses till Nya Åland.

Med två fartyg sålda det senaste halvåret meddelar Viking Line också att man inte ser ytterligare avyttringar framför sig 2023. Rosella såldes i förtid på grund av ett bra bud och att även sälja till exempel Gabriella skulle sannolikt också kräva ett attraktivt bud – men på en ännu högre nivå. Därmed fortsätter Helsingforstrafiken med ett fartyg under lågsäsong.

– Nu har vi anpassat flottan och Gabriella har presterat bättre än vi förväntat oss. Jag kan inte se framför mig ett försäljningspris som skulle förverkligas, säger Jan Hanses.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Men han har väl i princip rätt? Man har tagit sig till en position där man inte behöver göra något akut. Men samtidigt säger han ju också, att för rätt pris så säljer man. Det hade han inte behövt säga om man var helt ointresserade av att sälja.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Mistluren wrote: 17 Feb 2023 21:39 Men han har väl i princip rätt? Man har tagit sig till en position där man inte behöver göra något akut. Men samtidigt säger han ju också, att för rätt pris så säljer man. Det hade han inte behövt säga om man var helt ointresserade av att sälja.
Nja, det han säger är ju att för rätt pris är allting till salu. Men så har det alltid sagts och är normalläget, man är alltid intresserade av att göra bra affärer.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

För rätt pris finns även Glory till salu. Han har inte rätt för han sa för en månad sedan att Gabriella är såld och ett pressmeddelande är nära förestående. Den här artikeln bekräftar att det är nonsens
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Jonsson wrote: 17 Feb 2023 21:47
Mistluren wrote: 17 Feb 2023 21:39 Men han har väl i princip rätt? Man har tagit sig till en position där man inte behöver göra något akut. Men samtidigt säger han ju också, att för rätt pris så säljer man. Det hade han inte behövt säga om man var helt ointresserade av att sälja.
Nja, det han säger är ju att för rätt pris är allting till salu. Men så har det alltid sagts och är normalläget, man är alltid intresserade av att göra bra affärer.
Nej, normalläget är att man inte säger något alls. Nu säger han att man i princip vill sälja, men att man kan avvakta och att man inte tror att det blir i år.

Kan lika gärna indikera att man är mitt i en förhandling, som något annat.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Mistluren wrote: 17 Feb 2023 22:01
Jonsson wrote: 17 Feb 2023 21:47
Mistluren wrote: 17 Feb 2023 21:39 Men han har väl i princip rätt? Man har tagit sig till en position där man inte behöver göra något akut. Men samtidigt säger han ju också, att för rätt pris så säljer man. Det hade han inte behövt säga om man var helt ointresserade av att sälja.
Nja, det han säger är ju att för rätt pris är allting till salu. Men så har det alltid sagts och är normalläget, man är alltid intresserade av att göra bra affärer.
Nej, normalläget är att man inte säger något alls. Nu säger han att man i princip vill sälja, men att man kan avvakta och att man inte tror att det blir i år.

Kan lika gärna indikera att man är mitt i en förhandling, som något annat.
Leder tillbaka till det jag skrivit förut - någon form av övertagande av Siljas trafik Stockholm-Helsingfors om man kan komma överens om villkoren. Jag tror att Tallink gärna vill komma ur denna trafik och därmed varumärket Silja som i sig skulle kunna finnas kvar med vita båtar i Vikings regi. Tallink har, gissar jag, inget större intresse längre av Silja-namnet.

En sådan affär är i mina ögon logisk, det finns inte utrymme för lönsam trafik Stockholm-Helsingfors med två rederier även om det är hälsosamt med tanke på prisnivån för kunderna men inte lönsamheten för rederierna. Vid en sådan affär - då kan man avyttra Gabriella.

Sannolikheten för en sådan affär? - Det finns ett stort problem, själva hårdvaran, systrarna och till vilket värde de är upptagna i balansräkningen. Symphony var inte färdigställd vid Wärtsiläs konkurs och det blev en ordentlig ekonomisk smäll för Silja att kunna lösa ut henne. Systrarna är gamla nu och frågan är om vilket marknadsvärde de egentligen har. Jag spekulerar i att det förmodligen är betydligt lägre än vad balansräkningen visar. En försäljning till bokfört värde skulle alltså kunna innebära en rejäl ekonomisk smäll som sänker hela Tallink.

Ett annat sätt att lösa frågan om Tallink nu verkligen vill komma ur Silja är att genom diverse juridiska och ekonomiska transaktioner kopplas loss varumärket Silja från Tallink och kunna sätta ett Silja-bolag i konkurs. Kreditgivarna har makten men också att välja mellan pest och kolera. Potentiell köpare till systrarna kan i praktiken bara vara Viking som inte tänker betala något överpris sett ut deras synvinkel. I en sådan här lösning ingår givetvis att Viking säljer Gabriella som en del av finansieringen. Det finns en hake till, Serenade och Symphony stämmer dåligt med den gröna profil som Viking gärna hävdar idag.

Tallink återgår till att segla på Finska viken så länge man är intresserad, sedan delar Eckerö och Viking på bytet. Som någon annan skrev här (ungefär) på forumet att Tallink är ett investeringsprojekt. Eckerö och Viking är rederier vilket i och för sig inte är garanti för evigt liv. Investeringsprojekt har kortare horisont.

Jag är ganska säker på att det förs diskussioner bakom skål och vägg mellan alla parter, dvs Viking, Eckerö, Tallink, banker, låneinstitut och revisorer. Det som sägs publikt är ett bara ett spel för gallerierna. Något måste hända, frågan är bara när, vad och hur?
Post Reply