Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Kostnaden för utsläppsrätterna är en väldigt stor del av inflationen generellt. Inte minst för matkostnaderna. Klart att kriget driver på detta. Men utsläppsrättssystemet, en balong som saknar ventil, har gjort det extremt svårt att balansera det energibortfall som kriget medför med tex kol. Resultatet, förutom extemt höga elpriser, blir extremt höga kostnader för allt som kräver utsläppsrätter.

Balansera kostnaden går ju så till vida att det är rätt enkelt att höja priset per produktionsenhet eftersom konkurrenterna drabbas lika. Problemet är förstås att upprätthålla volymerna när kundernas pengar inte räcker.

Det kan man inte och därmed måste man producera mindre, friställa personal osv.

Utsläppsrätterna gör helt enkelt Europa fattigare, men man får väl anta att det är ett medvetet val? Tyvärr tror jag dock att beslustsfattarna valt att förtränga hur mycket fattigare. Den lågkonjunktur man skapar kan bli svår att ta sig ur.

Särskilt volatilt blir det förstås om man kör på naturgas (som VL hade tänkt sig) eftersom priset på utsläppsrätter i princip sätts på elmarnaden genom den balans som måste finnas mellan gaskraft och kolkraft. Priset på utsläppsrätter blir därför proportionellt mot prisskillanden mellan gaskraft och kollraft. Dvs ju högre priset är på naturgas desto högre blir även priset på utsläppsrätter.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Låt oss hoppas att Viking kan få undantaget från utsläppssystemet. De passar kriterierna på grund av Åland, Finland måste bara ansöka, men företag som Wasa Line är väldigt emot. Förstående.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

VikingGlory wrote: 04 May 2023 22:52 Låt oss hoppas att Viking kan få undantaget från utsläppssystemet. De passar kriterierna på grund av Åland, Finland måste bara ansöka, men företag som Wasa Line är väldigt emot. Förstående.
Drömtänkande. Kommer aldrig att ske. 25 Me ger ju bra med pling i den bottenlösa statskassan, Det är den "gröna ändringen" som är prio 1. Vad energi etc kostar eller att folket får slut på pengarna är en bisak. Tex, som det nu ser ut kostar vanlig 95 oktanig bensin nästa år över 2.30 e i Finland (mot ca 2e nu) tack vare "gröna ändringen"...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Hur kommer det att bli för de internationella kryssningsredrrier som är här sommartid?

Det blir svårt att konkurrera med dem utan eget undantag, om de får undantag.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

weatherc wrote: 05 May 2023 00:33
VikingGlory wrote: 04 May 2023 22:52 Låt oss hoppas att Viking kan få undantaget från utsläppssystemet. De passar kriterierna på grund av Åland, Finland måste bara ansöka, men företag som Wasa Line är väldigt emot. Förstående.
Drömtänkande. Kommer aldrig att ske. 25 Me ger ju bra med pling i den bottenlösa statskassan, Det är den "gröna ändringen" som är prio 1. Vad energi etc kostar eller att folket får slut på pengarna är en bisak. Tex, som det nu ser ut kostar vanlig 95 oktanig bensin nästa år över 2.30 e i Finland (mot ca 2e nu) tack vare "gröna ändringen"...
Inte direkt drömtänkande. Det är verkligheten om Finland ansöker. Rederier som går till öar som har under 200 000 invånare och är beroende av rederier kan få dispens. Åland passar detta mycket. Problemet är att inte få undantaget från EU, problemet är att företag som Wasaline och Stena Line kommer att göra ett stort problem av det med den finska regeringen.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Det jag fann mest intressant i intervjuerna gjorda av Ålands Radio är att det nu framkommer en prislapp på vad EUs tvingande handel med utsläppsrätter kommer att kosta rederierna. I Viking Lines fall handlar det om 25 miljoner Euro årligen när det är helt implementerat.
Vad kan det tänkas landa på för konkurrenten, Tallink Silja? Prislappen kanske är ett svar på varför fler fartyg inte sätts i trafik.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 05 May 2023 17:36
Det jag fann mest intressant i intervjuerna gjorda av Ålands Radio är att det nu framkommer en prislapp på vad EUs tvingande handel med utsläppsrätter kommer att kosta rederierna. I Viking Lines fall handlar det om 25 miljoner Euro årligen när det är helt implementerat.
Vad kan det tänkas landa på för konkurrenten, Tallink Silja? Prislappen kanske är ett svar på varför fler fartyg inte sätts i trafik.
Summan är kanske inte så intressant, det här är ju en kostnad som tillkommer per fartyg och i slutänden per padsagerare?

Men visst kan jämförelsen vaea intressant. TS har (faktiskt fortfarande) generellt högre priser, dvs prishöjningen räknar i procent blir inte kika hög vilket borde gynna dem. Å andra sidan gör faktumet att folk rent generellt blir fattigare att fler söker sig mot lägsta pris, vilket borde gynna VL.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

VikingGlory wrote: 05 May 2023 11:24 Inte direkt drömtänkande. Det är verkligheten om Finland ansöker. Rederier som går till öar som har under 200 000 invånare och är beroende av rederier kan få dispens. Åland passar detta mycket. Problemet är att inte få undantaget från EU, problemet är att företag som Wasaline och Stena Line kommer att göra ett stort problem av det med den finska regeringen.
Det att finska staten skulle "ge ifrån sig" att kamma in 25 Me per rederi i skattepengar om EU ger lov till det kan man ju glömma. Finland gör ju alltid allt som EU vill, dessutom i förtid, och med lite "nationellt extra" som gräddet på kakan framför allt om det gäller att samla in pengar i form av skatter/avgifter.
Och framför allt när öarna i fråga har redan utan dessa rederier delvis statsbetald färjetrafik mellan öarna och fastlandet (landsväg).
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Magnusson »

Intressanta tankar om hur taxfreen, eller snarare borttagandet av detsamma skulle tänkas påverka Åland. Några kloka skribenter på detta forum har varit inne på samma spår

https://www.nyan.ax/ledare/finns-det-et ... -taxfreen/


Det är intressant hur Viking line blivit involverat i det åländska samhället och den åländska identiteten, vilket inte nödvändigtvis är enbart positivt
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Det man inte nämner är att man har ganska många anställda på fartygen. Personer som naturligtvis tar med sig inkomster till samhället.

I övrigt tror jag att man överdriver lite. Åbobåtarna, i vart fall Finnlines, lär ju fortsätta att gå och det borde gå att få dem att landa på Åland. Om de inte gör det av marknadsmässiga skäl, så kan man upphandla anlöp. (Borde för övrigt gå att få en bättre Gotladstrafik också med samma metod.)

Vad jag däremot tror på det är att Eckerö lägger ner tämligen omgående, att båtar på huvudstadslonjerna slutar att angöra Åland och att Baltic Princess med all sannolikhet försvinner liksom naturligtvis Cinderella.

För VLs det är det nog även tveksamt om man kan behålla Gabriella, så det lan väl hända att hon försvinner med Cinderella.

Svårare att veta hur det skulle gå med Glory och Grace. De är väldigt anpassade till dagens upplägg och även med framgång.

Folk åker dem inte enbart för Tax-free och man har redan med dagens minskade utbud kunnat höja biljettpriserna en hel del. Frågan är om ytterligare minskning av utbudet på marknaden skulle vara tillräckligt för att kunna höja priserna tillräckligt?

Vad skulle behövas för att kompensera ett taxfree bortfall? 500 kr+ per person kanske, lite eller en hel del mindre för de som bara åker till Åland.

Borde betyda något i stil med 1500-2000 kr för billigaste hytten eller 300-400 kr/person för en dagskryssning till Åland. Men trotts det samma beläggning som idag.

Det skulle bli en utmaning även utan M/S Eckerö, Cinderella och Baltic Princess.

Höjning på huvudstadslinjerna blir förstås mindre drastisk procentuellt sett. Men säg att man behöver biljettpriser från 2000-2500 för billigaste hytten. Då är VL borta, det går inte att få ut på varken Gabriella eller Cinderella.
Post Reply