Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Var det redan 1996? Minns det som våren 1997 men jag kan ha fel! Dessförinnan var rederiet verksam på bla Hargshamn, men så passade man på att fylla luckan VL lämnat efter sig på Kapellskär - Nådendal. Som sagt ett ödesdigert misstag av VL …
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag förstår inte helt varför det skulle finnas en bra marknad för Viking där om de har åbolinjen. Nåd-Kap kanske bara är bra för last nu för tiden? Jag tror att det är mindre efterfrågan på kryssningsfärjor nu än på 80-talet.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

VikingGlory wrote: 04 Dec 2022 21:08 Jag förstår inte helt varför det skulle finnas en bra marknad för Viking där om de har åbolinjen. Nåd-Kap kanske bara är bra för last nu för tiden? Jag tror att det är mindre efterfrågan på kryssningsfärjor nu än på 80-talet.
Var inte Athena och Isabella, som ju anses vara kryssningsfärjor, ursprungligen projekterade för Nåd-Kap?
(Nu tror jag i och för sig inte att dom hade varit optimala för linjen)
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

VikingGlory wrote: 04 Dec 2022 21:08 Jag förstår inte helt varför det skulle finnas en bra marknad för Viking där om de har åbolinjen. Nåd-Kap kanske bara är bra för last nu för tiden? Jag tror att det är mindre efterfrågan på kryssningsfärjor nu än på 80-talet.
Jag håller med dig! Med nuvarande koncept har Viking LIne inget att hämta där.
Mitt resonemang är att på 90 talet borde Viking Line ha satsat på RoPax färjor där. Finnlines expansion på Kap-Nåd är kvitto på att det finns en efterfrågan, vilket Viking Line borde ju ha dragit nytta av. Linjen var ju trots allt Viking Lines hemmamarknad.

Viking Line har gjort allt rätt på sina andra linjer (förbehållet att dom kanske skulle ha varit djärvare på Hel-Tal), men dessa linjer har sin bas i mini-kryssningar och Tax-free (utom Tallinn), min poäng är att Viking Line missagde chansen att få ett andra ben att stå på i formen av trafik med frakten som bas Kap-Nåd, villket är ytterst märkligt då man bedrev trafik där under ca 30år.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

VikingGlory wrote: 03 Dec 2022 20:30 Kom Finnlines efter att Slite lämnat? Skulle Nåd-Kap också klara sig väldigt bra när det finns Åbolinjen? Hur fungerade det för Viking förr i tiden? Stoppade Nåd-Kaps fartyg på Åland året om?
Hittade denna tidtabell från 80 talet via Google, den bör ge ett svar!
https://issuu.com/matkustajalaivat.com/ ... kingen1986
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Eftersom man inte hade råd med fler fartyg än de man hade, så skulle fortsatt trafik på Kapellskär-Nådendal inneburit färre fartyg på någon annan linje. Vilken skulle man prioriterat bort?
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

Mistluren wrote: 04 Dec 2022 22:51 Eftersom man inte hade råd med fler fartyg än de man hade, så skulle fortsatt trafik på Kapellskär-Nådendal inneburit färre fartyg på någon annan linje. Vilken skulle man prioriterat bort?
Jag underskattar verkligen inte 90tals krisen och sen Estonia ovanpå detta.
Slites Diana II försvann vill jag minnas årskiftet 1992/93 och SFs Rosella hösten 1993. Det var som sagt lågkonjunktur och kapaciteten var nog inte saknad just då. Men Rosella kom tillbaka på somrarna 1995 (-2003), och då tycker jag att Viking borde ha fixat fram en ropax, det borde väll då ha funnits lämpligt andrahands tonnage och så trängd var väll inte SF/Viking Lines ekonomi & kreditvärdighet? 1995 var ju också Sveriges och Finlands EU medlemskap i hamn, med förväntat ökat handelsutbyte. För att sedan när linjen återhämtat sig senare (00-talet) satsa på nybyggda RoPax.

Att flytta över fartyg från andra linjer tycker verkligen inte att Viking Line borde ha gjort, dom har ju fungerat bra där, mitt resonemang bygger på vad dom borde har gjort utöver det den trafik som dom bedrev. Enligt min mening skulle Viking Line ha varit större, lönsammare och stabilare än idag.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

min poäng är att Viking Line missagde chansen att få ett andra ben att stå på i formen av trafik med frakten som bas Kap-Nåd, villket är ytterst märkligt då man bedrev trafik där under ca 30år.
Helt korrekt analys, man borde egentligen ha projekterat för ett helt annat tonnage på den rutten. Där begicks det första misstaget. Det andra var att man gav upp rutten helt med undantag av några inhopp under sommaren med Rosella Kapellskär-Åbo.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

St David wrote: 04 Dec 2022 22:11 Hittade denna tidtabell från 80 talet via Google, den bör ge ett svar!
https://issuu.com/matkustajalaivat.com/ ... kingen1986
Det här är verkligen väldigt intressant, tack så mycket för att du delar med dig!
Får mig fortfarande att undra hur de gjorde så liknande rutter både lönsamma året runt, men jag antar att marknaden var mycket mer aktiv innan flygen blev så billiga.
Ja, om jag minns rätt Isabella blev beställd till Nåd-Kap, men Kapellskär lyckades inte uppgradera hamnen tillräckligt så de fortsatte med Rosella (eller Turella)?
Och ja du har säkert rätt i att det hade varit perfekt att köpa/beställa Ro-pax-fartyg till Nåd-Kap. Jag tror att det fortfarande finns en enorm marknad för kryssningsfärjor på Åbolinjen och Stockholm-Helsingfors men för Nåd-Kap hade det varit perfekt att ha Ro-pax.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Men Isabella behövdes hur som helst på Stockholm-Helsingfors när de tappade Slites Olympia och Europa. Hon blev inte fri förrän man fick råd att köpa Gabriella 1997 och då var det för sent.
Post Reply