Page 21 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 19 Jan 2023 17:29
by Jonsson
VikingGlory wrote: 19 Jan 2023 12:57 Bra inlägg!
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Med tanke på vilken typ av kryssning Stockholm-Helsingfors är en pub och nattklubb verkar mycket nödvändigt.
De gjorde förmodligen Glory helt perfekt för Turkuline med Vista Room men det skulle inte fungera på Stockholm-Helsingfors. På resten av dina idéer låter det fantastiskt och dyrt! Vilken är den största fartygsstorleken som kan ta sig genom Sveaborg året om? Jag vet att de har kört ett mindre kryssningsfartyg genom det en gång men de behövde en perfekt dag utan vind. Skulle en färja på 220 meter passa? Även med stora vindar?
Som reaktion på Skepptikern om lönsamhet, har inte linjen alltid varit mycket lönsam för både Silja och Viking både förr och nu? Sedan förstår jag inte varför en ny investering som kan vara billigare att driva och ge mer pengar på banken, inte skulle kunna vara lönsam. Men jag kanske har fel och rutten är inte så lönsam som jag tror?
Fartyget skulle onekligen bli dyrare än Viking Glory, den stora knäckefrågan blir hur mycket dyrare dvs vilket nybyggnadspris rymmer man inom kalkylen?

Ett 220m långt fartyg bör inte vara något problem att på daglig basis ta in till Södra hamnen i Helsingfors heller, särskilt inte om fartyget är ordentligt utrustat med azipods etc. Det längsta fartyg som gått genom Sveaborg är Oriana på 260m, då med bra väder som sagt, I höstas besökte även Finneco II med 238x34m Södra hamnen.

Det fartyg jag beskrev behöver inte vara större än Glory om man ser till längd och bredd, däremot kan man överväga ett däck till samt att passagerarutrymmena förlängs akterut och disponeras om. Color Fantasy/Magic har också samma längd/bredd som Glory men är betydligt högre och har en helt annan disposition av utrymmen.

Re: Framtiden för VL

Posted: 19 Jan 2023 17:44
by Mistluren
En gång i tiden seglade de samseglande inte bara till Stockholm, utan även in på Mälaren till Västerås. På samma vis seglade man inte bara till Åbo, utan även in på Finska viken till Helsingfors. Detta utvecklades till "Huvudstadslinjen".

VL:s nisch var en annan. Kortruter från Roslagen till Åland och Åbo men knappast mer. I dagsläget har det utvecklats till korta linjer från Stockholm. Helsingfors utvecklades av Sally. Men när de övriga ville ta kakan försvann Sally till de samseglande. För VL har Helsingfors aldrig varit en succé. Inte heller "Norrtälje" eller Åbo för de samseglande.

Tycker att det är uppenbart att man nu kommit fram till att var och en skall dra sig tillbaka till "sitt", eller?

Re: Framtiden för VL

Posted: 19 Jan 2023 18:17
by Jonsson
Mistluren wrote: 19 Jan 2023 17:44 En gång i tiden seglade de samseglande inte bara till Stockholm, utan även in på Mälaren till Västerås. På samma vis seglade man inte bara till Åbo, utan även in på Finska viken till Helsingfors. Detta utvecklades till "Huvudstadslinjen".

VL:s nisch var en annan. Kortruter från Roslagen till Åland och Åbo men knappast mer. I dagsläget har det utvecklats till korta linjer från Stockholm. Helsingfors utvecklades av Sally. Men när de övriga ville ta kakan försvann Sally till de samseglande. För VL har Helsingfors aldrig varit en succé. Inte heller "Norrtälje" eller Åbo för de samseglande.

Tycker att det är uppenbart att man nu kommit fram till att var och en skall dra sig tillbaka till "sitt", eller?
Jag ser inte varför vad som står på fartygssidan skulle inverka på hur man lyckas på en viss linje, det handlar mer om att fartyget ska vara rätt för rutten, i kombination med rätt mjuk produkt, så man kan attrahera kunder. Eller ska MSC dra sig tillbaka från kryssningsbranschen för att man faktiskt började med fraktfartyg (som man ju fortfarande håller på med)?

Re: Framtiden för VL

Posted: 19 Jan 2023 21:05
by M.H
Det är ju helt naturligt att VL förnyar flottan. Gabriella och Cinderella är gamla fartyg och ska fasas ut mot miljövänligare större och effektivare fartyg för att maximera vinst.Förhoppningsvis tar man INTE över Birka för det tror jag försenar processen med nybyggnation.

Re: Framtiden för VL

Posted: 20 Jan 2023 23:13
by weatherc
VikingGlory wrote: 19 Jan 2023 12:57 Bra inlägg!
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Med tanke på vilken typ av kryssning Stockholm-Helsingfors är en pub och nattklubb verkar mycket nödvändigt.
De gjorde förmodligen Glory helt perfekt för Turkuline med Vista Room men det skulle inte fungera på Stockholm-Helsingfors. På resten av dina idéer låter det fantastiskt och dyrt! Vilken är den största fartygsstorleken som kan ta sig genom Sveaborg året om? Jag vet att de har kört ett mindre kryssningsfartyg genom det en gång men de behövde en perfekt dag utan vind. Skulle en färja på 220 meter passa? Även med stora vindar?
Som reaktion på Skepptikern om lönsamhet, har inte linjen alltid varit mycket lönsam för både Silja och Viking både förr och nu? Sedan förstår jag inte varför en ny investering som kan vara billigare att driva och ge mer pengar på banken, inte skulle kunna vara lönsam. Men jag kanske har fel och rutten är inte så lönsam som jag tror?
Läste just för ett par dagar sedan en tidingsartikel (på finska) om detta. Kommer inte ihåg var det var. Men där sades det just att lönsamheten på HEL-STO är ytterst dålig.

Dessutom, om man tänker efter, vad är iden med att flytta (frakt) med båt länds med kusten när det går både tåg och bilväg längs med kusten på landbacken, varav båda kommer att inom en x framtid vara mer eller mindre electricifierade eller använda andra betydligt mer miljövänlija drivmedel än sjöfarten gör.

Re: Framtiden för VL

Posted: 20 Jan 2023 23:44
by Risberg
Oslo - København.

Om det är København man skall till, är det betydligt bekvämare att ta färjan, än att ta tåg med byte i Göteborg och Malmö.

Om det är Helsingfors man skall till, är det betydligt bekvämare att ta färjan hela vägen, än att byta till tåg i Åbo.

Och bägge lederna har taxfree-försäljning.

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 00:05
by Markmeister89
Risberg wrote: 20 Jan 2023 23:44 Oslo - København.

Om det är København man skall till, är det betydligt bekvämare att ta färjan, än att ta tåg med byte i Göteborg och Malmö.

Om det är Helsingfors man skall till, är det betydligt bekvämare att ta färjan hela vägen, än att byta till tåg i Åbo.

Och bägge lederna har taxfree-försäljning.
Eller Oslo-Kiel för den delen.

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 10:39
by St David
Skepptikern wrote: 19 Jan 2023 12:00 Tyvärr tror jag att Helsingforslinjen i nuvarande skepnad är olönsam för ett nybygge. Den är för lång (-sam)...

Bara en resa per dygn gör intjäningen låg, och tidtabellen med avång på eftemiddagen och ankomst på förmiddagen gör att den svårligen kan användas av affärsresenärer eller vändande transporter. (Du behöver lämna kontoret/depån i Stockholm innan arbetsdagen är slut för att hinna med båten, sedan är du inte framme och hos kund förrän lunch följande dag. Ska du sedan med samma båt hem har du bara några få timmar innan det är dags att ge sig iväg mot båten igen.) Därmed blir huvudsegmentet av resande kryssnings- och konferensgäster.
//Skepptikern
Det här med affärsresenärer kan jag se både för och emot.

Emot: Ja Resa till Helsingfors över dagen segementet är helt kört. Inte bara tidtabellen men framför allt för 1-dags möten har företag bilvit vana vid zoom-möten under pandemin, och sannolikt kommer vissa av deltagarna från Helsingfors att jobba hemmifrån och delta via ex Zoom dom också.

För: Dom affärsresor som faktiskt görs har längre vistelse på destinationen. I synnerhet större företag har krav på sig att komma med hållbarhetsredovisiningar och fler och fler business-travel bokning tjänster har miljöval inbyggda, så kan rederierna positionera sig som bra miljöval, relativt med flyget finns det en öppning.
Dessutom har jag sett att bortåt 50% av tjänsteresor förlänger arbetstagaren med en nöjesresa (ex stannar en extra natt på egen bekostnad) - här finns en möjlighet för Helsingforsfärjorna.

Men, med en tidtabell med både tidig avgång och (lite) sen ankomst, blir det en utmaning att sälja sig till business segmentet.

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 11:26
by /jes
Flygsträckan Stockholm-Helsingfors är så pass kort att den ligger bra till för el-flyg inom en inte alltför avlägsen framtid.

Re: Framtiden för VL

Posted: 21 Jan 2023 13:38
by Risberg
/jes wrote: 21 Jan 2023 11:26 Flygsträckan Stockholm-Helsingfors är så pass kort att den ligger bra till för el-flyg inom en inte alltför avlägsen framtid.
:lol: :lol: :lol: :roll: