Page 5 of 51

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Nov 2022 13:55
by pepe57
TallinkSilja har insett att det inte finns underlag att idka trafik mellan Åbo-Sthlm,det är väl lönsammare att chartra ut än låta de ligga,typ Birka?Om
man säger A får man säga även B?När pandemin bröt ut och passagerar trafiken mellan Finland och Sverige stoppades,dumpade VL:n lastmeter priset
med 50% att de skulle få all last?Såsom jag skrev tidigare på detta forum blev Herr Grimaldi alldeles galen på VL:n beteendet och utryckte sej att
detta kommer att kosta dem många pängar?FL:s nybyggena har lastkapacitet 5100m mot Grace 1275m,Glory 1500m,om de lämnar en Star båt
på Nåd-Kap som kör IMO last vice versa via långnäs .Planerat att på dagen från Nåd skulle nybyggena anlöpa Mariehamn?Om FL:s dumpar lastmeter
priset med 50% vad är VL:s förutsättningar?Även om man har på varje resa 1800pax och får biljett intekter 80eur/pax(barnena inräknade) och en
target försäljning 60eur/pax så räcker det inte till om bildäcket är tomt?Frakten gör över 70% över rederiernas omsättning!Så nu har jag även sagt B.

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Nov 2022 13:56
by pepe57
TallinkSilja har insett att det inte finns underlag att idka trafik mellan Åbo-Sthlm,det är väl lönsammare att chartra ut än låta de ligga,typ Birka?Om
man säger A får man säga även B?När pandemin bröt ut och passagerar trafiken mellan Finland och Sverige stoppades,dumpade VL:n lastmeter priset
med 50% att de skulle få all last?Såsom jag skrev tidigare på detta forum blev Herr Grimaldi alldeles galen på VL:n beteendet och utryckte sej att
detta kommer att kosta dem många pängar?FL:s nybyggena har lastkapacitet 5100m mot Grace 1275m,Glory 1500m,om de lämnar en Star båt
på Nåd-Kap som kör IMO last vice versa via långnäs .Planerat att på dagen från Nåd skulle nybyggena anlöpa Mariehamn?Om FL:s dumpar lastmeter
priset med 50% vad är VL:s förutsättningar?Även om man har på varje resa 1800pax och får biljett intekter 80eur/pax(barnena inräknade) och en
target försäljning 60eur/pax så räcker det inte till om bildäcket är tomt?Frakten gör över 70% över rederiernas omsättning!Så nu har jag även sagt B.

Re: Framtiden för VL

Posted: 26 Nov 2022 19:55
by /jes
Att Finnlines skulle dumpa frakttarifferna med 50 % - nya färjor i miljardklassen ska betalas, inte med realisation på fraktpriser.

När Finnlines nya färjor beställdes var både TallinkSilja och Viking konkurrenter. Nu är TallinkSilja i praktiken borta, återstår bara Viking när det gäller trafiken på Finland. Inte behöver man sänka några priser inte.

Expansion kostar pengar, färjor ska sysselsättas och ge avkastning på kapital. Konkurrensen i södra Östersjön är blodig och där är Finnlines inte ensamma.

Re: Framtiden för VL

Posted: 27 Nov 2022 18:55
by Mistluren
För VL är det betydligt värre om FL försöker ta passagerarna mha låga priser. Kan inte uteslutas med tanke på hur de nya fartygen ser ut.

När det gäller frakten är VL pristagare. Kostar dem relativt lite att följa FLs prissättning.

Sedan är det nog relativt låga odds på att Tallink kommer att sätta in två fartyg under högsäsong.

Re: Framtiden för VL

Posted: 27 Nov 2022 23:06
by weatherc
Har det slagit i nån denna tanke:

Att inte Tallink görs säljfärdigt och FL tänker köpa bort Tallink så att bara inte Stena kommer åt dem?
Då behövs inte nuvarande Tallinks Åbo-baljor merå VL sitter där med sina guppande överprisade party-baljor..
FL kan ju det här med business...Se koronan ett par år tillbaka, när de 2 andra kufarna var bara å gnällde efter bidrag från staten...

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Nov 2022 07:58
by Mumin
Det är jobbigt att måsta läsa en del experters utlåtanden, när man kan vara säker på att det visar sig att dom varje gång ligger ordentligt fel.

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Nov 2022 09:25
by /jes
Mumin wrote: 28 Nov 2022 07:58 Det är jobbigt att måsta läsa en del experters utlåtanden, när man kan vara säker på att det visar sig att dom varje gång ligger ordentligt fel.
:D

Re: Framtiden för VL

Posted: 28 Nov 2022 19:46
by Trossen
För VL är det betydligt värre om FL försöker ta passagerarna mha låga priser. Kan inte uteslutas med tanke på hur de nya fartygen ser ut.
Finnlines är inte direkt kända för sina offensiva kampanjer med låga priser :D Kan inte minnas att rederiet haft någon kampanj alls på Sverige-Finland som slagit igenom.

Tycker också rederiet har en vag strategi för att nå nya kundgrupper - det pratades i en intervju med Finnlines om passagerare som ”vill ha det lugnt”. Vinnande strategi?

Re: Framtiden för VL

Posted: 29 Nov 2022 17:07
by pepe57
TallinkSilja insåg att de inte har underlag för två fartyg på Åbo-Sthlm(för lite last)det är 70% som frakten gör i rederiernas omsättning!De ville inte
bara köra med hälsningar vice versa på Åbo-Sthlm?Finnlines nybyggena kommer att även ta fotpassagerare på dagsturerna.Vad säger Ni Nåd-Mar
10e,Nåd-Kap 17,50e.Hänger VL med?

Re: Framtiden för VL

Posted: 29 Nov 2022 20:25
by St David
pepe57 wrote: 29 Nov 2022 17:07 TallinkSilja insåg att de inte har underlag för två fartyg på Åbo-Sthlm(för lite last)det är 70% som frakten gör i rederiernas omsättning!De ville inte
bara köra med hälsningar vice versa på Åbo-Sthlm?Finnlines nybyggena kommer att även ta fotpassagerare på dagsturerna.Vad säger Ni Nåd-Mar
10e,Nåd-Kap 17,50e.Hänger VL med?
Inom segmentet "ta bilen till/från Finland" tror jag säkert att Finnlines kan ta stora marknadsandelar från Viking Line (och Silja som verkar ha givit-upp?). Vem har behov av en nattklub, om man måste upp i ottan (06.00) för vidare färd? Sen finns det säkert många bilister som ser det som en fördel att slippa köra in i Stockholm, som hos Viking Line.

Av samma skäl undrar jag om Finnlines till Kappelskär verkligen kommer att attrahera fotpassagerare. Langången i Kappelskär mynnar ju (nästan) rätt ut i skogen!