Explosionerna på North Stream 1 & 2

Samtalsämne som inte passar in i någon annan kategori? Här pratar vi om allt från hamnar till fritidsbåtar.
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Tim S. »

Mystiska punkterna på radarn avslöjade läckan
https://www.expressen.se/nyheter/mystis ... de-lackan/
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Tim S. »

Säpo tar över utredning om misstänkt Nord Stream-sabotage
https://www.nyteknik.se/energi/sapo-tar ... ge-7038364
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Mistluren »

Jag är förvånad över att man i svensk media fortfarande inte reflekterat över hur stort det energilager som förstörts var, då det utgjorde ett så tydligt motiv.

Från danskt håll har det dock kommit uppgifter om volymer som motsvarar årsproduktionen från en medelstor kärnkraftsreaktor. Detta är dock värre än det låter, för gasen kunde ha använts just när den behövdes och inte utspritt över ett helt år dygnet runt.

Som ett PS med anledning av frågeställning annan tråd motsvarar den insparbara elen för järnvägsanläggningen cirka en halv årsproduktion för en kärnkraftsreaktor. (Ca 2,5 terawattimmar av en totalförbrukning av 3.1 terrawattimmar.)

Om man så vill var det alltså energi motsvarande två års drift av hela det svenska järnvägsnätet som förstördes genom sabotaget.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Mistluren »

Det verkar som om man kommer att ställa in den nordiska tomatodlingen i vinter och istället frakta tomater från Spannien och Maroko. Faktiskt bra tycker jag. Det har under lång tid funnit Miljöpartister och andra "naturvänner" som dumhetsförklarat sig själva genom att hävda att man skall köpa svenska tomater för att spara energi och koldioxidutsläpp.

För den som varit minsta lilla insatt i energiförsörjningen och vilka utsläpp den orsakar brutto, har det dock varit helt uppenbart att det motsatta gäller. Transporter drar inte särskilt mycket energi, däremot konstgjort solljus och värme. Frågan är om inte elkriaen ändå för det goda med sig att den skapar upplysning den hårda vägen?

Naturligtvis sparar man heller inga nämnvärda utsläpp totalt på att använda tåg istället för buss och lastbil, även om vissa enstaka och välfylda tåg förvisso är effektiva. (Men i stort sett aldrig passagerartåg i fjärrtrafik och absolut inte nattåg.) Däremot skulle järnvägen passa väl in i de 5% av elförbrukningen som Sverige nu åtagit sig att spara.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 01 Oct 2022 07:39 Det verkar som om man kommer att ställa in den nordiska tomatodlingen i vinter och istället frakta tomater från Spannien och Maroko. Faktiskt bra tycker jag. Det har under lång tid funnit Miljöpartister och andra "naturvänner" som dumhetsförklarat sig själva genom att hävda att man skall köpa svenska tomater för att spara energi och koldioxidutsläpp.

För den som varit minsta lilla insatt i energiförsörjningen och vilka utsläpp den orsakar brutto, har det dock varit helt uppenbart att det motsatta gäller. Transporter drar inte särskilt mycket energi, däremot konstgjort solljus och värme. Frågan är om inte elkriaen ändå för det goda med sig att den skapar upplysning den hårda vägen?
För en gångs skuld håller jag med Dig. Det är mycket miljövänligare att frakta en tomat en timme på flyg från Italien än att på konstgjort vis odla den här. :)
Mistluren wrote: 01 Oct 2022 07:39 Naturligtvis sparar man heller inga nämnvärda utsläpp totalt på att använda tåg istället för buss och lastbil, även om vissa enstaka och välfylda tåg förvisso är effektiva. (Men i stort sett aldrig passagerartåg i fjärrtrafik och absolut inte nattåg.) Däremot skulle järnvägen passa väl in i de 5% av elförbrukningen som Sverige nu åtagit sig att spara.
Din järnvägsfientlighet och spridande av falska påståenden om skillnad i utsläpp är så parodisk att jag inte giter kommentera det (igen). Nyckeln här är stålhjul mot stålskena = minimal friktion = låg energiförbrukning. :lol:
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Mistluren »

Falskt är det inte. Numera finns det ju elbilar, så jämförelsen blir enklare. En typisk elbil drar 1,7 kwh/mil och för i genomsnitt ungegär 1,7 personer. Förbrukning ungefär 1 kwh/passagerarmil.

Sveriges passagerartåg drar ungefär 2 Twh per år och genererar ca 13 miljarder passagerarkilometer. Med andra ord ligger snittförbrukningen på 1,5 kwh/passagerarkilometer.

Snittet är alltså inte till passagerartågens fördel, men visst är det så som det brukar hävdas att rullfriktionen är lägre. Men tågen är både tyngre per passagerare och behöver gå fortare för att kunna kunkurera i tid, dörr till dörr. Dessutom drass de med en uråldrig elmatning med, utifrån dagens förhållanden, orimliga energiförluster.

Tågen är alltså i genomsnitt klart sämre än elbilar. Men med det sagt kan samtidigt konstateras att skillnaden inte är jättestor och att skillnaden mellan tåg och tåg kan vara större. I praktiken klarar sig tunnelbanor och pendeltåg bra i förhållande till bilar när det gäller energieffektivitet. Fjärrtågen däremot är rent bedrövliga.

Det mest ironiska är att så har det varit länge och att det även gäller bensin och diselbilar i förhållande till eltåg, eftersom elsystemet på marginalen är fossilbränsleberoende, vilket också borde insetts den hårda vägen, inte minst sedan Nordstreamledningarna sprängts. Men den diskussionen orkar jag inte ta här och nu. Det räcker gott att jämföra elfordon mot elfordon för att klargöra min ståndpunkt.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Risberg »

Du inser inte att Du gör logiska kullerbyttor, när Du för det ena transportslaget räknar ut energiförbruket för hela transportmoduset delat på transportkm, och för det andra räknar ut det per fordon, och att Du jämför helt olika transportuppgifter? :roll:

Men Mistluren, vi vet att Du ogillar allt som har med järnväg att göra – kan vi vara färdiga med den upprepade argumentationen/agitationen nu, det är trots allt ett fartygsforum? ;)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Mistluren »

Det finns inga logiska kullerbyttor. De 3,1 Twh som järnvägen förbrukar årligen fördelar sig så att ca 2 Twh används för persontåg, tunnelbana och spårväg.

Nyttan av denna förbrukning blev 13 miljarder personkilometer. (Detta gällde före pandemin. Järnvägens inflexibilitet ledde till i princip oförändrad förbrukning men drastiskt lägre nytta under pandemin. Då var man alltså ännu sämre!)

Det relevanta måttet är elförbrukning per personkilometer (eller per mil som man traditionellt anger förbrukning i bilsammanhang)

Sedan är det bara att jämföra.

PS Elmotorcyklar drar ännu mycket mindre. De är nämligen ännu lättare. Den viktigaste faktorn är givetvis fordonsvikt per resenär.

Jag ogillar inte järnväg. Jag ogillar falska argument.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Risberg »

Jag minns Mistlurens oändliga diskussioner på sjofart.net, om det ena och det andra, bl.a. covid19-hanteringen. Hans skrivande präglas av ständiga upprepningar, av och till med nya vinklingar, i en aldrig sinande ström, tills alla motdebatanter ger upp. Så det gör jag nu – sista ordet ser han alltid till att få ändå. Det är inte ett erkännande av att hans sista inlägg, där han inte erkänner sina logiska kullerbyttor, hans förenkling av argumentationen eller hans påstående att han ogillar falska argument, som jag menar att han själv använder sig av. 8-)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Explosionerna på North Stream 1 & 2

Post by Mistluren »

Nu är det i varje jämnvikt mellan gastryck och vattentryck där ledningarna är avsprängda. Så det skall inte längre vara någon fara för sjöfarten.
Post Reply