Bekräftad diskriminering

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

Fick just bekräftelse på att ensamma resande, speciellt utan fordon, inte är välkomna på färjor i allmänhet, och inte på TT-Line's i synnerhet. Eftersom jag skall åka på kryssning från Tilbury 14. april har jag behov för att åka till Travemünde 12. april, och ta tåg därifrån 13. april. Försökte boka nattfärjan från Treleborg till Travemünde redan nu. Svar Fullbokat. Kom inte ens så långt som att kunna välja mellan förmiddags- och kvällsavgången. Försökte då samma bokning för 2 personer med bil. Inga problem!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Mistluren »

De är inte ensamma. Standard på Viking Line är att rabatterbjudanden kräver att minst två bokar. Jag tycker att det är dumt eftersom det givetvis leder till no-shows och otillförlitliga passagerarlistor.

Man kan aldrig veta om en person som inte registrerats i spärren är en person som bara gått förbi tillsammans med annan resenär eller om personen inte alls finns ombord.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

Efterspel: Jag försökte boka från den tyska hemsidan. Det gick bra! Men då upptäckte jag att jag glömt att ange en kampanjkod. Och när jag gjorde det var färjan plötsligt fullbokad. Under tiden hade jag skrivit till TT-Line och klagat, och de bkräftade då det jag just upptäckt, att kampanjkoden inte gällde passagerare utan fordon, men erbjöd sig att återbetala 15% (för resan, som jag då redan bokat utan kampanjkod) på själva biljettpriset, 5% på totalpriset. :)
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Mumin »

Mistluren wrote: 27 Oct 2022 16:14 De är inte ensamma. Standard på Viking Line är att rabatterbjudanden kräver att minst två bokar. Jag tycker att det är dumt eftersom det givetvis leder till no-shows och otillförlitliga passagerarlistor.

Man kan aldrig veta om en person som inte registrerats i spärren är en person som bara gått förbi tillsammans med annan resenär eller om personen inte alls finns ombord.
Detta har jag aldrig upplevt fast jag nästan alltid åker ensam.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Mistluren »

Mumin wrote: 28 Oct 2022 16:46
Mistluren wrote: 27 Oct 2022 16:14 De är inte ensamma. Standard på Viking Line är att rabatterbjudanden kräver att minst två bokar. Jag tycker att det är dumt eftersom det givetvis leder till no-shows och otillförlitliga passagerarlistor.

Man kan aldrig veta om en person som inte registrerats i spärren är en person som bara gått förbi tillsammans med annan resenär eller om personen inte alls finns ombord.
Detta har jag aldrig upplevt fast jag nästan alltid åker ensam.
Men hur skulle du kunna uppleva det om det inte är ditt "sällskap" som inte råkar dyka upp?

Ytterligare en aspekt på det hela är att man checkar in sälskapsvis i automater. Det finns alltså ingen egentlig rutin för att upptäcka de "som inte dyker upp". De blir således incheckade som alla andra trots att de inte finns.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Bekräftad diskriminering

Post by /jes »

För tydlighetens skull - man kan givetvis köpa personbiljetter för enkel resa utan problem på Viking Line liksom på Tallink Silja (inte Kapellskär-Åbo.
Det är förstås en kommersiell avvägning, inte diskriminering, typisk svensk reaktion. Man vill inte boka upp fyrbäddshytter med singelresenärer på rabattbiljetter. Flera resenärer (i alla fall minst två) i varje hytt innebär mera försäljning i restauranger och taxfree, annars ingen rabatt. Så kallade ruttresenärer betalar mycket mer för sina biljetter, de lägger nog inte mer pengar än nödvändigt på konsumtion ombord.

Det finns ju alltid möjligheter att kringgå "restriktioner" utan påföljd, en del sätter älskar det och sätter det i system. Jag ids inte tänka i de banorna. :)

Beträffande Trelleborg så kan jag förstå att man inte vill ha fotpassagerare alls med tanke på hur man jonglerar med färjorna i olika färjelägen. Det finns knappast landgångar för passagerare till alla färjelägen? Trelleborg synes vara i första hand en godshamn och Trelleborgs Hamn AB har kanske inte andra ambitioner heller? Nu får jag smisk av Risberg!? ;)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

/jes wrote: 29 Oct 2022 16:27 För tydlighetens skull - man kan givetvis köpa personbiljetter för enkel resa utan problem på Viking Line liksom på Tallink Silja (inte Kapellskär-Åbo. Det handlar inte om enkel resa utan resa för enskild person. I detta fall visade det sig till slut att det handlade om resa utan fordon.
Det är förstås en kommersiell avvägning, inte diskriminering, typisk svensk reaktion. Som om inte commerciella värderingar innebär diskeiminering! :lol: :roll: Man vill inte boka upp fyrbäddshytter med singelresenärer på rabattbiljetter. TT har dubbelhytter. Så kunde man ju, som PEARL SEAWAYS, ha enkelhytter. Flera resenärer (i alla fall minst två) i varje hytt innebär mera försäljning i restauranger och taxfree, annars ingen rabatt. Nej, tänk för att det inte gör det! Jag vet inte hur många gånger jag suttit vid ett taskigt bord för en person mitt i restauranten på DFDS' Oslo - København-färjor och konstaterat att hela familjen skrik och skrän vid fönsterbordet viid sidan om haft mindre nota än jag, för hustun skall bara ha en sallad, den ena ungen vill inte äta utan bara dricka Coca-Cola och resten av familjen dricker vatten. Så kallade ruttresenärer betalar mycket mer för sina biljetter, de lägger nog inte mer pengar än nödvändigt på konsumtion ombord. Hvilka dj-a fördomar Du har. När det gäller taxe-free, om färjan har det, handlar vi i bägge riktningar, till skillnad från utflyktsresenären.

Det finns ju alltid möjligheter att kringgå "restriktioner" utan påföljd, en del sätter älskar det och sätter det i system. Jag ids inte tänka i de banorna. :)

Beträffande Trelleborg så kan jag förstå att man inte vill ha fotpassagerare alls med tanke på hur man jonglerar med färjorna i olika färjelägen. Det finns knappast landgångar för passagerare till alla färjelägen? Nästan inga alls, bara till HUCKLEBERRY FINN och TOM SAWYER i läge 2, därför hämtas alla passegerare vid den centralt belägna hamnterminalen av buss, 24 timmar i dygnet, till skillnad från i Travemünde och Rostock där man inte kan gå av eller på mellan kl 23 och 06. Trelleborg synes vara i första hand en godshamn och Trelleborgs Hamn AB har kanske inte andra ambitioner heller? Som sagt, 24 timmar i dygnet hämtas man av buss. Nu får jag smisk av Risberg!? Det har Du fått, välförtjänt. ;)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Bekräftad diskriminering

Post by /jes »

/jes wrote: 29 Oct 2022 16:27 För tydlighetens skull - man kan givetvis köpa personbiljetter för enkel resa utan problem på Viking Line liksom på Tallink Silja (inte Kapellskär-Åbo.
Det är förstås en kommersiell avvägning, inte diskriminering, typisk svensk reaktion. Man vill inte boka upp fyrbäddshytter med singelresenärer på rabattbiljetter. Flera resenärer (i alla fall minst två) i varje hytt innebär mera försäljning i restauranger och taxfree, annars ingen rabatt. Så kallade ruttresenärer betalar mycket mer för sina biljetter, de lägger nog inte mer pengar än nödvändigt på konsumtion ombord.

Det finns ju alltid möjligheter att kringgå "restriktioner" utan påföljd, en del älskar det och sätter det i system. Jag ids inte tänka i de banorna. :)

Beträffande Trelleborg så kan jag förstå att man inte vill ha fotpassagerare alls med tanke på hur man jonglerar med färjorna i olika färjelägen. Det finns knappast landgångar för passagerare till alla färjelägen? Trelleborg synes vara i första hand en godshamn och Trelleborgs Hamn AB har kanske inte andra ambitioner heller? Nu får jag smisk av Risberg!? ;)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

/jes, Dina fördomar, definitioner och påståenden blir inte riktigare för att Du upprepar dem. Men enligt Din definition är det således inte diskriminering om en butiksägare portar zigenare, därför att hans erfarenhet är att de stjäler mer än de handlar, och således portar dem som en ren commerciell avvägning?! :roll:
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Mistluren »

Risberg, du har naturligtvis rätt i att kommersiella överväganden inte står i motsatsställning till diskriminering. Tvärt om finns det, förmodat bekant, en term som heter prisdiskriminering, vilken beskriver kommersiella överväganden för att få högre intjäning genom att erbjuda olika grupper olika pris. Rent juridiskt har inte lagstiftaren funnit det befogat att förbjuda detta, utan man har bara förbjudit diskriminering mot vissa, som man ansett särskilt utsatta, grupper. Det gäller både social diskrimminering och prisdiskrimminering. Gruppen ensamma resenärer hör dock inte till dessa grupper.

Det om det högtflygande resonemangen. På det mer marknära planet tillåter jag mig dock att tycka att man går för långt i sin prisdiskrimmineringsiver när man låter en delsträcka kosta mer än att åka hela vägen eller när gör det dyrare att åka ensam än vad det kostar för ett helt sälskap tillsammans. Någonstans tycker jag att man borde kunna hejda sig vid att ta ut samma pris. Det blir ju ändå dyrare per sjömil eller per person. Det även om det rent kommersiellt vare lönsammare med ännu större diskriminering.
Post Reply