Bekräftad diskriminering

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Bekräftad diskriminering

Post by /jes »

Risberg wrote: 29 Oct 2022 21:02 /jes, Dina fördomar, definitioner och påståenden blir inte riktigare för att Du upprepar dem. Men enligt Din definition är det således inte diskriminering om en butiksägare portar zigenare, därför att hans erfarenhet är att de stjäler mer än de handlar, och således portar dem som en ren commerciell avvägning?! :roll:
Ja, annars kan butiksägaren råka illa ut. Numera finns det lagstöd om tillträdesförbud men inte på grund av etnicitet, bla, bla. Ett hotell nekade en grupp romer tillträde till deras badanläggning. Man överklagade men det betraktades som diskriminering, 100.000 kronor i böter.

Jag tycker kanske att man ska vara försiktig i sitt ordval, inte för någon ängslan att inte vara politiskt korrekt, utan att orden förlorar sin valör genom att användas lite för ofta. Numera blir människor kränkta för minsta lilla motgång eller kritik. Konstigt nog har jag i hela mitt liv aldrig blivit kränkt trots att jag fått både sparken (som VD) och blivit uppsagd i samband med företagsuppköp under täckmanteln "arbetsbrist". Life goes on... :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

/jes wrote: 30 Oct 2022 16:12
Risberg wrote: 29 Oct 2022 21:02 /jes, Dina fördomar, definitioner och påståenden blir inte riktigare för att Du upprepar dem. Men enligt Din definition är det således inte diskriminering om en butiksägare portar zigenare, därför att hans erfarenhet är att de stjäler mer än de handlar, och således portar dem som en ren commerciell avvägning?! :roll:
Ja, annars kan butiksägaren råka illa ut. Numera finns det lagstöd om tillträdesförbud men inte på grund av etnicitet, bla, bla. Ett hotell nekade en grupp romer tillträde till deras badanläggning. Man överklagade men det betraktades som diskriminering, 100.000 kronor i böter.

Jag tycker kanske att man ska vara försiktig i sitt ordval, inte för någon ängslan att inte vara politiskt korrekt, utan att orden förlorar sin valör genom att användas lite för ofta. Numera blir människor kränkta för minsta lilla motgång eller kritik. Konstigt nog har jag i hela mitt liv aldrig blivit kränkt trots att jag fått både sparken (som VD) och blivit uppsagd i samband med företagsuppköp under täckmanteln "arbetsbrist". Life goes on... :)
Ser inga problem med att kalla diskriminering för diskrimering, eller orsak att vara försiktig med det. Har någon, innan Du, använt ordet kränkt i detta forum? Men Du borde vara gammal nog att komma ihåg när företag hade en viss moral och anständighet och erbjöd sin service åt alla. För transporter fanns det t.o.m. koncessioner, för att säkra att så skedde. Nu är det tydligen fritt fram att utesluta "icke lönsamma" kunder och endast erbjuda sina tjänster åt 80% av kundunderlaget. Har Du inte Swish? Synd om Dig, då kan Du inte handla här. Vill Du betala med kontanter? Synd, för det tar vi inte emot. Går Du inte runt med (laddad) mobiltelefon hela tiden? Synd då kan Du inte räkna med information från oss/åka med vår kollektivtransport/bo på vårt hotell utan eller med ytterst begränsad reception. Har Du inte lån som vi kan tjäna grova pengar på, eller är villig att investera Dina pengar i Hedge-fonder? Synd, då kan Du inte vara bankkund här. Samhället styrs av cyniska ekonomer, som har stulit vårt språk, vår verklighetsbeskrivelse, hela vår tillvaro, och avskaffat anständighet och "kunden bestämmer". Kul för Dig att Du tycker det är OK. Du hade säkert överlevt i en diktatur också.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Bekräftad diskriminering

Post by /jes »

Ser inga problem med att kalla diskriminering för diskrimering, eller orsak att vara försiktig med det. Har någon, innan Du, använt ordet kränkt i detta forum? Men Du borde vara gammal nog att komma ihåg när företag hade en viss moral och anständighet och erbjöd sin service åt alla. För transporter fanns det t.o.m. koncessioner, för att säkra att så skedde. Nu är det tydligen fritt fram att utesluta "icke lönsamma" kunder och endast erbjuda sina tjänster åt 80% av kundunderlaget. Har Du inte Swish? Synd om Dig, då kan Du inte handla här. Vill Du betala med kontanter? Synd, för det tar vi inte emot. Går Du inte runt med (laddad) mobiltelefon hela tiden? Synd då kan Du inte räkna med information från oss/åka med vår kollektivtransport/bo på vårt hotell utan eller med ytterst begränsad reception. Har Du inte lån som vi kan tjäna grova pengar på, eller är villig att investera Dina pengar i Hedge-fonder? Synd, då kan Du inte vara bankkund här. Samhället styrs av cyniska ekonomer, som har stulit vårt språk, vår verklighetsbeskrivelse, hela vår tillvaro, och avskaffat anständighet och "kunden bestämmer". Kul för Dig att Du tycker det är OK. Du hade säkert överlevt i en diktatur också.
Det blir för mycket OT i detta forum att kommentera det du skriver och jag kan hålla med om dina beskrivningar av en utveckling som blir en konsekvens när tekniker och ingenjörer utvecklar nya teknologier som alla okritiskt köper rakt av och implementerar. :-)

Diskriminering. Tja, alla kan inte få ett American Express kreditkort på grund av otillräcklig inkomst - diskriminering? Många butiker accepterar inte betalning med American Express-kort - diskriminering?

Over and out!

PS. Jag har alltid kontanter i plånboken och är äldre än du. DS :-)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

/jes wrote: 30 Oct 2022 18:45
Det blir för mycket OT i detta forum att kommentera det du skriver och jag kan hålla med om dina beskrivningar av en utveckling som blir en konsekvens när tekniker och ingenjörer utvecklar nya teknologier som alla okritiskt köper rakt av och implementerar. :-)

Diskriminering. Tja, alla kan inte få ett American Express kreditkort på grund av otillräcklig inkomst - diskriminering? Är Du säker på det? Jag hade inte särskilt god inkomst, ägde inte min egen bostad, hade endast varit anställd i min dåvarande tjänst 3 månader, var utländsk medborgare, men jag hade inga betalninganmärkningar - jag tror det var enda kravet - när jag fick mitt American Express-kort. Många butiker accepterar inte betalning med American Express-kort - diskriminering? Nej, för där är det butiken som är kunden hos American Express, som tar hutlösa avgifter av betalningsmottagaren. Diners Club var heller inte så populärt av samma skäl, och har upphört att existera.

Over and out! Det är inte första gången i detta forum att Du försöker sätta streck i diskussionen og ge Dig själv sista ordet. Tröttsam härskarteknik!

PS. Jag har alltid kontanter i plånboken och är äldre än du. DS :-) Det hade jag också, när jag bodde i Norge, men nu kan jag inte det, för min bank tillhandahåller inte kontanter, och jag har inte funnit någon annan bank i Trelleborg som gör det och vill ha mig som kund.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Bekräftad diskriminering

Post by /jes »

"Det är inte första gången i detta forum att Du försöker sätta streck i diskussionen og ge Dig själv sista ordet. Tröttsam härskarteknik!"

Ursäkta, jag tyckte bara att diskussionen drog iväg lite långt från färjeläget (medskyldig medges!) och ville bara tala om att jag inte hade mer att tillägga. Fortsatt diskussion kan ju du och jag ta privat. :)
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Bekräftad diskriminering

Post by weatherc »

Mistluren wrote: 30 Oct 2022 09:53 Det om det högtflygande resonemangen. På det mer marknära planet tillåter jag mig dock att tycka att man går för långt i sin prisdiskrimmineringsiver när man låter en delsträcka kosta mer än att åka hela vägen eller när gör det dyrare att åka ensam än vad det kostar för ett helt sälskap tillsammans. Någonstans tycker jag att man borde kunna hejda sig vid att ta ut samma pris. Det blir ju ändå dyrare per sjömil eller per person. Det även om det rent kommersiellt vare lönsammare med ännu större diskriminering.
Vad är det för fel med det?
Enkel marknadsekonomi där priset används för att locka den kundgrupp man är intresserad av. Redrierna är inga välgörenhetsinrättningar utan deras uppgift att maksimera vinsten.
En delsträcke-resenär köper garanterat mindre ombord än en kryssare, dvs kryssarens initiala biljettpris har mindre betydelse för totala inkomsten. Dessutom finns ingen garanti för att det kommer en ny delsträcke-resenär för resten av resan när den första kliver av, så den första måste i princip täcka kostnaden för hela resan. En grupp köper också med största sannolikhet mer ombord än en enkel resenär.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

weatherc wrote: 30 Oct 2022 22:01
Vad är det för fel med det? Felet är om man helt nekar ensamma resenärer att boka hytt, i hopp om att man får fullbokat alla kojer.
Enkel marknadsekonomi där priset används för att locka den kundgrupp man är intresserad av. Jadå, det behöver Du inte belära oss om, men det gör ju inte saken bättre. Rederierna är inga välgörenhetsinrättningar utan deras uppgift att maksimera vinsten. Ett transportföretags uppgift är att erbjuda transporter. Det var en våldsam halleluja-sång till extrem vinstmaximering!
En delsträcke-resenär köper garanterat mindre ombord än en kryssare, dvs kryssarens initiala biljettpris har mindre betydelse för totala inkomsten. Oj, så fel Du har. Och så började denna tråden om TT-Lines påstående att fartyget var fullbokat, när den reella sanningen var att rabattkoden inte gällde för passagerare utan fordon, hvilket den minsta anständighet hade krävt var det beskedet man borde fått. Och just TT-Line har ytterst få kryssningsresenärer, särskilt en onsdag i april. Dessutom finns ingen garanti för att det kommer en ny delsträcke-resenär för resten av resan när den första kliver av, så den första måste i princip täcka kostnaden för hela resan. Som sagt, TT-Line har ytterst få kryssningsresenärer, så "hela resan" är en väg, som således inte är en "delsträcka". Åker man med TT-Line till Trelleborg, är det inte ens säkert att färjan går tillbaka till den hamn man åkte från! Stockholm - Finlands-båtarna är undantag! En grupp köper också med största sannolikhet mer ombord än en enkel resenär. Nåväl, hytterna är inte för grupper utan två personer, max en familj. Och som redan nämnt, jag har otaliga gånger suttit på Oslo - København-båtarna och kunnat konstatera att familjen skrik och skrän vid bordet bredvid haft en mindre totalnota än jag ensam.
Och så har ju naturligtvis biljettpriset stor betydelse för den resenär som väljer kryssningen, och det är lika rimligt att anta att kryssningsresenären generellt är litet sparsam ombord, som att ensamresenären, som är van vid att det kostar, gärna unnar sig en god middag på resan. Så är man mer intresserad av den förstnämnda kundgruppen kan det mycket väl vara på falska premisser. Men TT-Line visade ju åtminstone den anständigheten, när jag först tog kontakt och klagade, att ge mig den rabatt, som gällde för passagerare med fordon. Huvudpoängen för mig var dock inte rabatten, utan att det hade varit en katastrof för mig om jag inte hade kunnat ta färjan överhuvudtaget den 12. april, för att komma till Tilbury den 13., då jag har bokat en kryssning från Tilbury den 14.

Hurtigruten, däremot, försökte att blockera bokande av enkelhytt, när de introducerade de nya åttiotalsskeppen MIDNATSOL, NARVIK och VESTERÅLEN. Jag försökte genom NSB resebyrå boka en enkelhytt på M/S NARVIK från Svolvær till Trondheim 1984, som en del av en resa Narvik - Svolvær - Trondheim - Oslo - København - Esbjerg - Harwich - Tilbury - Montreal. Resebyrån ringde tillbaka och meddelade gladeligen att de bokat koj i tvåmanshytt. Ikke interessant, svarade jag och ringde själv Hurtigruten. Följande dialoger utspann sig:
Jeg ønsker å boke en enelugar fra Svolvær til Trondheim den (kommer inte ihåg datumet, men det var en söndag i september).
Nei, enelugarene er fullboket.
Hvordan kan de være det, når, såvidt jeg vet, der ikke er rene enelugarer på NARVIK?

Då fick jag prata med hennes chef:
Jeg ønsker å boke en enelugar fra Svolvær til Trondheim den.....
Nei, vi ønsker helst ikke å boke enelugarer på de nye skipene.
La meg gjøre det fullstendig klart at dette er en del av en reise fra Narvik til København, og alternativet til enelugar Svolvær - Trondheim er ikke køy i dobbeltlugar Svolvær - Trondheim, men tog hele veien fra Narvik til København

Jag fick enkelhytt.

Till slut startade jag denna tråden som en konsumentupplysning till andra ensamresenärer utan fordon i detta forum, och det är för mig något obegripligt hvarför vissa i detta forum har sådant behov att försvara rederiernas agerande.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

/jes wrote: 30 Oct 2022 20:12 "Det är inte första gången i detta forum att Du försöker sätta streck i diskussionen og ge Dig själv sista ordet. Tröttsam härskarteknik!"

Ursäkta, jag tyckte bara att diskussionen drog iväg lite långt från färjeläget (medskyldig medges!) och ville bara tala om att jag inte hade mer att tillägga. Fortsatt diskussion kan ju du och jag ta privat. :)
Kan vi? Senaste gången jag sände Dig "private message" öppnade Du det inte ens. :(
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Marre »

Måste hålla med om att TT-lines rabattdjungel är komplicerad.

Men jag tycker trots allt du är lite hård när du påstår att de diskriminerar dig. Nu framgår det inte från ditt första inlägg att det tydligen är en rabattkod som inte går att utnyttja för ensamresenärer, eller har jag missuppfattat dig?
Det framgår inte heller vilken rabatt som du inte kunnat utnyttja. Jag kunde inte låta bli att kolla TT-lines rabatter. Förmodar det är ”Boka tidigt”-rabatten på 15% du försökt utnyttja. På TT-lines hemsida står det att den gäller för ”Smartbiljett, Familjepaket T/R, Camperpaket T/R, Paket för 2 T/R och Returpaket, MC-biljetter”.
Av dessa villkor kan jag inte tolka det på annat sätt än att rabatten inte gäller för ensamresenärer och enkelresor.
Förmodar, har dock inte kollat, att de har liknande förbehåll för andra rabatter.

Att TT-line väljer dessa kundgrupper kan man förstås ha åsikter om, men det är väl egentligen inte konstigare än att butikskedjorna har olika priser för olika kunder. De kallar det medlemspriser eller något liknande, eller att dubbelrum på hotell normalt är billigare per person än ett enkelrum.
På TT-line kan du boka vilken hytt du vill. Du kan boka hela hytten och får då betala samma totalpris oavsett om du är ensam eller flera i sällskapet. Det blir olika priser per person, men är inte diskriminering för det.

Alternativet om du ska åka tåg till London är förstås att tåget från Köpenhamn. Är det ett sämre alternativ? Misstänker tågbyte i åtminstone Hamburg? Hur är priserna jämfört med TT-line?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bekräftad diskriminering

Post by Risberg »

Marre wrote: 31 Oct 2022 10:47 Måste hålla med om att TT-lines rabattdjungel är komplicerad.

Men jag tycker trots allt du är lite hård när du påstår att de diskriminerar dig. Nu framgår det inte från ditt första inlägg att det tydligen är en rabattkod som inte går att utnyttja för ensamresenärer, eller har jag missuppfattat dig? När jag startade tråden och skrev rubriken visste jag inte orsaken, p.g.a. av deras obegripliga, automatiska besked fullbokat. Trodde då att de generellt vägrade boka ensamresenärer och/eller resenärer utan fordon fem månader i förväg. Det hade varit diskrimenring, men så visade det sig ju inte vara, och till slut fick jag ju faktiskt rabatten, trots att jag inte var berättigad till den.
Det framgår inte heller vilken rabatt som du inte kunnat utnyttja. Jag kunde inte låta bli att kolla TT-lines rabatter. Förmodar det är ”Boka tidigt”-rabatten på 15% du försökt utnyttja. På TT-lines hemsida står det att den gäller för ”Smartbiljett, Familjepaket T/R, Camperpaket T/R, Paket för 2 T/R och Returpaket, MC-biljetter”. Nu läste jag inte om den på deras hemsida utan i en e-post, sänd från TT-Line direkt till mig.
Av dessa villkor kan jag inte tolka det på annat sätt än att rabatten inte gäller för ensamresenärer och enkelresor.
Förmodar, har dock inte kollat, att de har liknande förbehåll för andra rabatter.Tror Du har helt rätt, det är därför jag inte läser om sådant på deras hemsida, och har avprenumererat deras nyhetsbrev.

Att TT-line väljer dessa kundgrupper kan man förstås ha åsikter om, men det är väl egentligen inte konstigare än att butikskedjorna har olika priser för olika kunder. De kallar det medlemspriser eller något liknande, eller att dubbelrum på hotell normalt är billigare per person än ett enkelrum.
På TT-line kan du boka vilken hytt du vill. Du kan boka hela hytten och får då betala samma totalpris oavsett om du är ensam eller flera i sällskapet. Det blir olika priser per person, men är inte diskriminering för det.

Alternativet om du ska åka tåg till London är förstås att tåget från Köpenhamn. Är det ett sämre alternativ? Mycket, mycket sämre om Du bor i Trelleborg. Det måste vara minst femton år sedan jag lyckats genomföra en oproblematisk tågresa längre sträcka genom Danmark. Det är alltid Bus for tog på någon, tämligen lång delsträcka, och strul med avgångs- och/eller ankomsttider. Dessutom går det inte nattåg längre, så då hade jag måst bo på hotell yttterligare en natt. Misstänker tågbyte i åtminstone Hamburg? Hur är priserna jämfört med TT-line? Ointressant för mig, väljer mest comfortable resform, som tyvärr tåg genom Danmark inte varit på decennier. Och så ligger inte København på vägen från Trelleborg till Kontinenten. Bor man mitt emot hamnterminalen är färja tämligen naturligt val.
Post Reply