Frakten från Finland och Estland

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Frakten från Finland och Estland

Post by Mistluren »

När man tittar på Tallinks volymer för frakten finns det en påfallande skillnad i utvecklingen över Finska viken, där det är rekordvolymer och den över Östersjön, där man tappar stort.

Undrar om detta enbart är ett fenomen gällande Tallink eller om det handlar om en generell utveckling?

Om det senare så skulle man kanske kunna tänka sig att mer trafik istället från Finnland/Estland numera går via Polen. Förvisso drabbas inte den genomgående frakten i någon större omfattning av Sveriges extrema dieselpriser, då man sällan tankar i Sverige. Men andra förändringar som skett kanske gynnar landvägen?

Vägarna genom Polen har ju tidigare varit ett sorgebarn, men börjar nu bli riktigt bra. Det skulle kunna vara en förklaring.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Frakten från Finland och Estland

Post by /jes »

Det är ju logiskt att ta vägen över Tallinn om slutdestinationen inte är västra delarna av Europa och Via Baltica är något att räka med. Orosmolnet är förstås den smala Suwalki-korridoren mellan Kaliningrad och Belarus men hittills är det lugnt.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Frakten från Finland och Estland

Post by /jes »

Felpost! /jes
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Frakten från Finland och Estland

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 08 Nov 2022 12:27 När man tittar på Tallinks volymer för frakten finns det en påfallande skillnad i utvecklingen över Finska viken, där det är rekordvolymer och den över Östersjön, där man tappar stort.

Undrar om detta enbart är ett fenomen gällande Tallink eller om det handlar om en generell utveckling?

Om det senare så skulle man kanske kunna tänka sig att mer trafik istället från Finnland/Estland numera går via Polen. Förvisso drabbas inte den genomgående frakten i någon större omfattning av Sveriges extrema dieselpriser, då man sällan tankar i Sverige. Men andra förändringar som skett kanske gynnar landvägen?

Vägarna genom Polen har ju tidigare varit ett sorgebarn, men börjar nu bli riktigt bra. Det skulle kunna vara en förklaring.
Eller till någon av de lettiska och litauiska hamnarna med direktfärja till Tyskland?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Frakten från Finland och Estland

Post by Mistluren »

Insåg just att det inte enbart var Galaxy som var borta i Oktober, utan även Sailor. Det påverkade förstås, men trenden har ändå funnits ett tag.

Just nu verkar det i och för sig också svårt att boka bilplats på Baltic Prinsess, så viss efterfrågan verkar ändå finnas. Kanske borde man låta Sailor och Reagal Star gå via Hangö?

Det ökar ju även kapaciteten mellan Estland och Finland.
Post Reply