St Davids flaggan

Här rullar vi på med övrigt snack, som inte har med sjöfart att göra.
Post Reply
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

St Davids flaggan

Post by St David »

Apropos diskusionen om St Davids flaggan (tillika min avatar) och Wales flagga.

Varmt tack för visat intresse!
Ja, Wales flagga ser ut så här Image
Min avatar är ett St Davids kors - eller St Davidsflaggan om man så vill. Image Flaggan används främst i kyrkliga sammanhang, men även i akademiska sammanhang. St Davidsflaggan är svart med gult kors. När jag har sett den, exempelvis på Brecon Cathedral har jag upfattat bakgrundsfärgen som marinblå. Likheten med en Svensk flagga far en bidragande orsak till att jag valde denna avatar.
I fall någon undrar så är St David/Dewi Sant som levde på 500 talet, och spred kristendomen i Wales. 1e Mars tillägnas St David, tillika Wales nationaldag och St David är Wales skyddshelgon.

Det kan vara inressant att jämföra med Irland. Irländska Republikens flagga ser som bekant ut så här. Image. Men det finns även en St Partriks flagga (AKA St Partrick`s Saltire) Image. Den flaggan finns med i Union Jack där den representerar Irland. Med tiden har dock Irländska Republikens flagga, blivit accepterad som Irlands nationalsmbol av i princip alla utom dom mest inbitna loyalisterna i Nordlirland. Detta till trots att flaggan först kom i allmänt bruk så sent som 1916. I exempelvis rugbysammanhang tycker jag det är märkligt att man inte kör med St Patrick`s saltire, med tanke på att man inom rugbyn alltid haft ett enda Irländskt landslag.

För övrigt jag har St Davids flaggan som avatar. Det är en ;) till min bakgrund. Jag är en påg uppvuxen i Skåne. Image Min morfar var hel Walesisk och min Brittiska familj lever där och jag delar min tid mellan London och Wales, men besöker gärna Skandinavien och får in färjeresor! :D
Jag har inget bra svar på var som är hemma för mig. :? (Något som jag heller inte låter oroa mig om :lol: )
Som sagt tycker jag at St Davids flaggan påminner om den Svenska.
Last edited by St David on 25 Nov 2022 22:51, edited 1 time in total.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: St Davids flaggan

Post by St David »

Ursäkta att flaggorna blivit så stora, vet ej hur man manipulerar detta.
Det finns ingen symobolik i dom relativa storlekarna!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: St Davids flaggan

Post by Risberg »

St David wrote: 25 Nov 2022 22:45
För övrigt jag har St Davids flaggan som avatar. Det är en ;) till min bakgrund. Jag är en påg uppvuxen i Skåne. Image Min morfar var hel Walesisk och min Brittiska familj lever där och jag delar min tid mellan London och Wales, men besöker gärna Skandinavien och får in färjeresor! :D
Jag har inget bra svar på var som är hemma för mig. :? (Något som jag heller inte låter oroa mig om :lol: )
Som sagt tycker jag at St Davids flaggan påminner om den Svenska.
Själv är jag också en påg, uppvuxen i Skåne, men med svensk mor. Född med svenskt medborgarskap men bytte till norskt av praktiska skäl 1986. Har som vuxen bott i Borås, Trelleborg, Hammerfest, Vadsø, Narvik, Bergen, Luleå, Söderhamn, Stokmarknes, Lørenskog, Oslo och är nu tillbaka i Trelleborg. Jag har aldrig känt mig som svensk och kommer aldrig att känna mig som norrman. Jag är i första hand skåning, i andra hand skandinav, däremellan existerar inga nationalitetskänslor. Helst hade jag sett Calmarunionen återupprättad.

Intressant upplysning om St. Pstricks-flaggan och Union Jack. Det förklarar ju hvarför där inte bara är ett rött kors utan också rött kryss. Men Wales är inte med i Union Jack. Jaja, snart blir det väl den rena engelska flaggan, vit med rött kors, när Skottland har rivit sig loss, Irland har tvingats att förenas för att EU annars inför EUs yttre gräns mellan republiken och Nordirland (och EU dessutom tvingas ta Spaniens parti i konflikten om Gibraltar efter Brexit.) ;)
Post Reply