Jag undrar hur de ens kunde veta det med säkerhet. Får mig att undra vad som behövs för att de ska börja ha dagliga avgångar. Lägre bränslepriser?
Precis - vad behövs? Som sagt, min hypotes här är ju att vissa viktiga kundgrupper saknas. Men det hävdas ju i denna tråd att vare sig kunder från Ryssland eller Asien varit särskilt viktiga kundgrupper. Som sagt man undrar vad som behövs? Kanske att chartermarknaden börjar svikta ordentligt? Att det blir mer ekonomisk utdelning på att sätta fartygen i egen trafik jfr charter?
Om det blir återgång till egen trafik för Victoria tippar jag på Tallinn/Stockholm. Tallink har flera hotell i Tallinn som inte gynnas av varranandagstrafik.
Förmodligen är det konkurrens som behövs. Skulle någon annan sätta in en skuta mellan Stockholm och Tallinn, skulle Tallink sätta in Victoria 1 omedelbart !
Mistluren wrote: ↑02 Aug 2023 20:02
Förmodligen är det konkurrens som behövs. Skulle någon annan sätta in en skuta mellan Stockholm och Tallinn, skulle Tallink sätta in Victoria 1 omedelbart !
Och vem skulle det kunna vara?!
Ja, varför har inte Tallink alla sina färjor i trafik?? Är de dumma och har inte förstått att konsultera detta forums expertis? Det finns ju massor med pengar att tjäna…
Tror ingen är intresserad av Stockholm-Tallinn - då är nog risken större att DFDS sätter in ytterligare ett fartyg till Paldiski vilket kan bli problematiskt. Tallink hade ju inte en chans att konkurrera med Stena när de på allvar började satsa på Lettlandstrafiken med två avgångar dagligen och mer passagerarvänligt tonnage samt kortare överfartstid.
Trossen wrote: ↑02 Aug 2023 12:55
Bara att studera utbudet ombord på Serenade/Symphony - tex den exklusiva smyckesaffären som knappast riktar sig mot passagerare från Sverige/Finland. Sist jag åkte hade de bara öppet några timmar per avgång och det var helt tomt därinne.
Den typen av skyltning/butiker är nog mest till för att resenärena skall uppleva resan som exklusiv och att de skall tycka "att de kan unna sig något litet, när andra köper så dyrt" och kanske mindre för försäljningen i själva butiken. -Så att den är tom kanske inte säger så mycket?
Emil G wrote: ↑03 Aug 2023 07:01
Tror ingen är intresserad av Stockholm-Tallinn - då är nog risken större att DFDS sätter in ytterligare ett fartyg till Paldiski vilket kan bli problematiskt. Tallink hade ju inte en chans att konkurrera med Stena när de på allvar började satsa på Lettlandstrafiken med två avgångar dagligen och mer passagerarvänligt tonnage samt kortare överfartstid.
Det finns alltid chansen att konkurrera lite överallt. De flesta väljer dock att bara göra detta när det blir ett måste. För Tallinks del skulle det nog krävas att någon annan satte in en kryssningsfärja på Tallinn. Men förvissade om att detta är ganska osannolikt i dagens läge håller man undan sina egna så länge som möjligt och cashar hem med Baltic Queen ensam.
För övrigt så har man följdriktigt mött den ökade konkurrensen på fraktsidan med ett fartyg till på Paldiski. Så vad gäller Stena och DFDS möter man den konkurrensen. Men det har en tämligen begränsad betydelse för trafiken till Tallinn.
Emil G wrote: ↑03 Aug 2023 07:01
Tror ingen är intresserad av Stockholm-Tallinn - då är nog risken större att DFDS sätter in ytterligare ett fartyg till Paldiski vilket kan bli problematiskt. Tallink hade ju inte en chans att konkurrera med Stena när de på allvar började satsa på Lettlandstrafiken med två avgångar dagligen och mer passagerarvänligt tonnage samt kortare överfartstid.
Har svårt att se att DFDS skulle sätta in ytterligare ett fartyg till Paldiski. I samtliga rapporter nämns det om låga fraktvolymer i Östersjön och generellt lågt kapacitetsutnyttjande till följd av kriget i Ukraina. Här kan man prata om en effekt där transitgodset till Ryssland i princip har försvunnit till följd av sanktioner.
Att Tallink la ner Riga berodde på att covid-restriktioner för passagerare gjorde det omöjligt att trafikera med passagerarefartyg eftersom man inte ens fick ta ombord några passagerare. Och nu är ju inte förutsättningarna dom bästa att starta upp igen.
Den första anger att Baltic Queen skall på varv för klassdockning i början av september. Utöver rutindockning skall också en del energibesparande åtgärder göras som nya turbinblad (?) och ny bottenfärg som minskar friktionen mot vattnet. Interiört ska även bland annat restaurang Grill House görs om med helt ny inredning.
Den andra artikeln konstaterar att Victoria 1 har kommit tillbaka till Tallinn. Men mest intressanta är kanske att det anges att hennes framtid skall beslutas i september.
Tack för länkarna - märkligt att det inte nämns något om ersättningstonnage på rutten under den aktuella perioden som hon ligger i dockan - här kanske Victoria kan komma till användning.
Nu är det september som gäller angående besked om Victoria - på Tallinks estniska FB nämndes augusti.
Jag skulle satsa en tjuga på att hon kommer i trafik Stockholm - Tallinn med hänvisning till både Birkas kommande trafik och Tallinks hotellverksamhet.