Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pOlman
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2022 22:07

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pOlman »

Mistluren wrote: 20 Apr 2023 16:37
pOlman wrote: 20 Apr 2023 16:35
Mistluren wrote: 20 Apr 2023 15:21 Men vore det inte för Tax-Free så hade man ju inte behövt köra till Sverige överhuvudtaget, när 95% av paxen ändå är finska 22-timmarskryssare. Det hade räckt med en tur till Långnäs.
Det räcker med att köra till Långnäs för att få sälja taxfree, att dom också lägger till i Kapellskär
beror nog helt uteslutande på lasten på bildäck.
Inte om man kommer från Finland. Det är inte Tax-free på inrikestrafik.
Det är inte Taxfree mellan EU länder, förutom vissa undantag som tex. Åland, så att dom lägger
till i Sverige har ingen skillnad, det avgörande är att dom lägger till vid Åland för att
passagerarna ska få handla taxfree. Är ju ett tusental resenärer varje helg som åker ut från
Åbo med Glory på morgonen för att byta båt till Grace i Mariehamn och dom får köpa taxfree
på både in och utresan, vet att det tidigare endast varit strypt på ölransonen till 2 liter (6 burkar)
för dessa turare men tror dom får släpa 2 lådor per person idag (inte riktigt säker).
Turarna går inte ens iland utan byter bara båt från landgång till landgång.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Det är fortfarande bara Tax-free på båtar i internationell trafik. Båten måste angöra ett annat land och Kapellskär är den närmsta hamnen.
pOlman
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2022 22:07

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pOlman »

Mistluren wrote: 20 Apr 2023 20:28 Det är fortfarande bara Tax-free på båtar i internationell trafik. Båten måste angöra ett annat land och Kapellskär är den närmsta hamnen.
Varför inte ta reda på fakta innan du kommenterar med bestämdhet?

Från finska tullen:
"Undantag för Sverigebåtarna, Åland och Kanarieöarna
Om du tar med dig alkoholdrycker till Finland från Kanarieöarna, Åland eller från Sverigebåtarna som går via Åland, får du föra in dem skattefritt i samma mängd som från områden utanför EU. Du kan alltså skattefritt föra in högst 16 liter öl och 4 liter icke-mousserande vin och därutöver 1 liter starka alkoholdrycker (över 22 %) eller 2 liter andra alkoholdrycker (under 22 %).

Samma mängdbegränsningar gäller när du till Åland för in skattebelagda alkoholdrycker som du köpt i övriga Finland (t.ex på Alko) eller i ett annat EU-land.

Obs! Om du bara reser med båt från övriga Finland till Åland eller från Åland till övriga Finland, får man på båten inte sälja mer än två liter öl skattefritt till dig."
https://tulli.fi/sv/privatpersoner/resa ... er-fran-eu

Från viking lines hemsida:
https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-r ... ttigheter/
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by weatherc »

Vad jomasar ni om tax-free när, som i exemplet om Karhu-lådorna, priset på stockholmsbåtarnas sk "tax-free" är högre än priset i land inkl skatt i Tallin. Det enda den öl-köpande kunden ser på är priset han/hom betalar. Det är det tax-free eller inte bryr sig kunden blanka fan i. Och är den bara ute för att fylla på öl-lagret far han/hon till Tallin (eller Latvien), och båten är ren transport.
Dessa pråmar har prissatt sig ut ur den leken för länge sedan.

Och jo, åbo-båtarna får sälja tax-free på Åbo-Mariehamn, för Åland är utanför EU:s mervärdesskatte- och punktskatteområde (gäller även allt annat än alkohol) och tex alla försändelser mellan Åland o Finland skall förtullar och betalas moms/skatt på.
https://tulli.fi/sv/privatpersoner/aland
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

pOlman wrote: 20 Apr 2023 21:40
Mistluren wrote: 20 Apr 2023 20:28 Det är fortfarande bara Tax-free på båtar i internationell trafik. Båten måste angöra ett annat land och Kapellskär är den närmsta hamnen.
Varför inte ta reda på fakta innan du kommenterar med bestämdhet?

Från finska tullen:
"Undantag för Sverigebåtarna, Åland och Kanarieöarna
Om du tar med dig alkoholdrycker till Finland från Kanarieöarna, Åland eller från Sverigebåtarna som går via Åland, får du föra in dem skattefritt i samma mängd som från områden utanför EU. Du kan alltså skattefritt föra in högst 16 liter öl och 4 liter icke-mousserande vin och därutöver 1 liter starka alkoholdrycker (över 22 %) eller 2 liter andra alkoholdrycker (under 22 %).

Samma mängdbegränsningar gäller när du till Åland för in skattebelagda alkoholdrycker som du köpt i övriga Finland (t.ex på Alko) eller i ett annat EU-land.

Obs! Om du bara reser med båt från övriga Finland till Åland eller från Åland till övriga Finland, får man på båten inte sälja mer än två liter öl skattefritt till dig."
https://tulli.fi/sv/privatpersoner/resa ... er-fran-eu

Från viking lines hemsida:
https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-r ... ttigheter/
Förstår inte vad du vill ha sagt? Du postar en textmassa som bekräftar vad jag skrivit, men verkar uppleva att den betyder något annat.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

weatherc wrote: 20 Apr 2023 23:57 Vad jomasar ni om tax-free när, som i exemplet om Karhu-lådorna, priset på stockholmsbåtarnas sk "tax-free" är högre än priset i land inkl skatt i Tallin. Det enda den öl-köpande kunden ser på är priset han/hom betalar. Det är det tax-free eller inte bryr sig kunden blanka fan i. Och är den bara ute för att fylla på öl-lagret far han/hon till Tallin (eller Latvien), och båten är ren transport.
Dessa pråmar har prissatt sig ut ur den leken för länge sedan.

Och jo, åbo-båtarna får sälja tax-free på Åbo-Mariehamn, för Åland är utanför EU:s mervärdesskatte- och punktskatteområde (gäller även allt annat än alkohol) och tex alla försändelser mellan Åland o Finland skall förtullar och betalas moms/skatt på.
https://tulli.fi/sv/privatpersoner/aland
Fast de har de ju inte prisat ut sig. De har fortfarande stor omsättning i butiken och ju högre pris, desto bättre för rederiet givetvis.

Inkomsten från frakten kan inte motivera den extra bunkerkostnaden för att ta en hel kryssningsfärja hela vägen till Kapellskär. Hade man inte behövt inkomsten från Tax-freen hade man vänt i Långnäs, precis som Cinderella vänder i Mariehamn.

För det är som en motsvarighet till Cinderella hon fungerar. Utan parhäst blir det som du själv påpekade i stort endast 22-timmarskryssare från Finland ombord.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by weatherc »

Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Tråkig utveckling, men inte överraskande givet den strategi företaget valt. Finns inga som helst tecken just nu på att trafiken kommer utökas på Östersjön .. märkligast är att man fortsätter ligga lågt på linjen Stockholm-Tallinn …
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

När var trafikstarten för Europa planerad? Juni?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Det var det, men enligt hemsidan är det nu augusti. Det är konstigt eftersom högsäsongen är över då. Kanske en kortsiktig charter? Jag kan inte föreställa mig att charter i Nederländerna förlängs.
Post Reply