Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Tack för länkarna Risberg!

Hittade infon nu på Tallinks hemsida - förlängd charter …..

Varför lade man ut kryssningar till försäljning i sommar med Europa om det nu inte fanns några riktiga intentioner att sätta henne i trafik??? :?:

https://en.tallink.com/silja-europa-cruise-ship
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Det ska bli intressant hur Baltic Princess siffror ser ut efter hösten då FinnSirius satts i trafik. Jag förutsätter att Finnlines sätter FinnSirius i tidtabell direkt mot BP med kvällsavgång från Nådendal
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

Trossen wrote: 27 May 2023 00:01 Tack för länkarna Risberg!

Hittade infon nu på Tallinks hemsida - förlängd charter …..

Varför lade man ut kryssningar till försäljning i sommar med Europa om det nu inte fanns några riktiga intentioner att sätta henne i trafik??? :?:

https://en.tallink.com/silja-europa-cruise-ship
När jag satt i ledargruppen på en liten ingenjörsfirma i Bergen 1988, och den ekonomiska krisen kom (fem år innan den kom till Sverige) lade vi ut platsannoncer, utan den minsta intention att anställa nya människor, tvärtimot blev vi själva deltidspermitterade. Ren bluff och skyltfönsterpolitik.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Tror inte att det varit en ren bluff. Rimligare att tro att man helt enkelt inte varit säkra på om man kunnat hyra ut henne längre. Sedan kan man förstås ha synpunkter på det lämpliga i att sälja biljetter till kryssningar man inte vet om man skall köra.

Angående situationen efter ett eventuellt avskaffande av Taxfree för TS som diskuterades för VL i den andra tråden så har man det kanske enklare eftersom man redan nu dragit ner så mycket att det bara är fyra fartyg som berörs?

Baltic Princess kan flyttas till Helsingfors-Tallinn med ungefär samma lönsamhet som idag. (Men man blir förstås tvugna att sälja Europa eller hitta nya uppdrag för henne.)

Baltic Queen drabbas något mindre än övriga fartyg eftersom de Estniska skatterna gör att man kan fortsätta att sälja till ungefär samma priser ombord som idag. Men man blir förstås tvungen att betala skatterna, vilket betyder höjda biljettpriser. Det är dock troligen görbart så länge man bara har ett fartyg på linjen. Det blir ju också en liten besparing att gå raka vägen istället för via Åland.

Serenade och Symphony får det tuffare, men under förutsättning att VL slås ut från linjen kan man nog ändå få i genom nödvändiga biljettprishöjningar för att behålla båda.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Lite nytt om Silja Europa i dagens HBL. Står att man fått kancellera runt 18 000 bokningar med anledning av den förlängda chartern. Låter mycket i mina öron. Står också att bokningen för 2024 öppnar när det finns nya besked om trafikdatum. :roll: Lär bli rejäl uppförsbacke - vem vågar boka när Tallink kanske ställer in avgångarna ytterligare en gång? Ironiskt att kommunikationsdirektören heter Nöjd i efternamn - tror knappast passagerarna som bokat är Nöjd med detta spektakel.


https://www.hbl.fi/artikel/151792d8-6d0 ... ae7fae199b
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Nej det var inte snyggt skött. Undrar för övrigt fortfarande gällande besked angående Victoria I. Lite sent att sätta henne i trafik nu, så jag förutsätter att man har andra planer, men vilka?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Lite nytt om Kapellskär - Åbo. Trafikstarten på den rutten tidigareläggs en vecka. Ser också ut som man är nöjd med beläggningen ombord.

https://www.nyan.ax/nyheter/tallink-sil ... -augusti/#
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

I klartext så abryter man sommartidtabellen i förtid. Verkar väl inte så succéartat, så man får förstå att de fick frågan om hur det gått?... -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?

Svårt att förstå vitsen med att gå in till Stockholm med bara ett fartyg och i synnerhet med den tidtabell som man har. Jag tror fortsatt att man var osäker på om man kunde chartra ut alla fartyg till bra hyra och planerade för eventualliteten att ytterligare något fartyg skulle behöva sättas i egen trafik. Då som parhäst till Baltic Princess.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

En förändring är ju att man ersatt Långnäs med Mariehamn på morgonturen från Kapellskär.
Post Reply