Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt , är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.VikingGlory wrote: ↑05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Vad jag förstått (kan vara fel) så har Tallink köpt kapacitet av Finnlines som ersättning för Galaxy. De volymerna är nog inte med i dessa siffror, men torde generera viss marginal.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Tror nog att de är ganska nöjda med dem. Men visst, Gotlandsbolaget verkar ju vara på hugget. Kanske är man intresserade av att köpa det som är kvar av Silja också?/jes wrote: ↑06 Apr 2023 14:05Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt , är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.VikingGlory wrote: ↑05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
MS Isabelle kommer att chartras till det kanadensiska företaget Bridgemans Floatel, för en period av 3 år med köpoption. Chartern startar i juni 2023 och Isabelle ska renoveras i Tallinn innan hon åker dit.
https://www.sjofart.ax/nyheter/isabelle ... 9NDwhp3TYo
https://www.sjofart.ax/nyheter/isabelle ... 9NDwhp3TYo
Re: Framtiden för Tallink Silja
Såg det just. Lite tråkigt att mer och mer båtar försvinner från Östersjön.
https://www.hbl.fi/artikel/14742de4-a26 ... 31bfaa17ae
https://www.hbl.fi/artikel/14742de4-a26 ... 31bfaa17ae
I väntan på nästa båtresa...
Re: Framtiden för Tallink Silja
Riga-linjen är nog mer eller mindre nedlagd i och med detta …. tycks inte som att Tallink har någon som helst tilltro till marknaden på Östersjön under kommande år. Här ingår också köpoption.
Tråkigt - Isabelle var en trevlig båt. Minns ännu en av mina första resor med henne till Nådendal från Stockholm. Vilken rutt!
Tråkigt - Isabelle var en trevlig båt. Minns ännu en av mina första resor med henne till Nådendal från Stockholm. Vilken rutt!
Re: Framtiden för Tallink Silja
Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Så kan det vara, men Tallink bedriver andra verksamheter också - kanske satsar på hotell eller annat? Vem vet?Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på
Det tar flera år att planera och ta nybyggen i drift och frågan är då om inte linjerna trafikeras av konkurrenter, eller ersatts med andra färdmedel bland paxen som flyg. Anta att man skulle bygga nytt på Åbo, skulle man då kunna komma tillbaka om 3-4 år och erbjuda Viking och Finnlines en match? Låter inte troligt i mina öron.
Låter troligare att man investerar pengarna i helt andra verksamheter på landbacken. Kan man redan nu säga att Tallinks storhetstid inom sjöfarten var under åren 2006-2020?
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Re: Framtiden för Tallink Silja
Förvisso men dom har ju en hel del tongage som betingar nog ett bra värde om man bortser från europa och Isabelle..