Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Starta igång efter högsäsong? :? Är det något skäl till det angivet på hemsidan? Börjar tvivla på om hon överhuvudtaget kommer sättas i trafik.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Hon är bokningsbar från 2:a Augusti Helsingfors-Tallinn och ej bokningsbar Helsingfors-Visby.

Något har tydligen hänt. I värsta fall är hon är väl i så dåligt skick att man inte vill sätta in henne direkt? Möjligen mest sannolikt, men vi kan ju alltid hoppas på att man överväger en omdisponeting av flottan under sommaren. Just kryssningar ut från Helsingfors är det man dragit ner minst på och 22-timmars är inte det som efterfrågas mest under sommaren.

Samtidigt ligger man ca 100.000 passagerare back april23 jämfört med april19 både på Finland-Sverige och Finland-Estland. I detta finns förstås att Galaxy och just Europa är borta, men tappen är större än så. Förmodligen finns en del kapacitet kvar på såväl Serenade/Symphony som MyStar/MegaStar att sälja. Specifikt 22-timmarskryssningar kan förstås också säljas på Baltic Prinsess för den bredare finska marknaden.

Jämför man med Estland-Sverige så har man bara tappat ca 28.000 passagerare på att Victoria är borta. Dvs Baltic Queen som är kvar går i motsats till fartygen från Finland med högre beläggning nu än före pandemin. Det beror förstås till stor del på en annan konkurrenssituation, men inte enbart.

Kort sagt, det är inte riktigt nödvändigt att få in Europa från Helsingfors under sommaren.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Kort sagt, det är inte riktigt nödvändigt att få in Europa från Helsingfors under sommaren
Med det sagt skulle det inte heller vara nödvändigt att få henne i trafik till hösten!

Har det kommit något meddelande från Tallink om Europas uppskjutna trafikstart?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 08 May 2023 20:14
Kort sagt, det är inte riktigt nödvändigt att få in Europa från Helsingfors under sommaren
Med det sagt skulle det inte heller vara nödvändigt att få henne i trafik till hösten!

Har det kommit något meddelande från Tallink om Europas uppskjutna trafikstart?
Nödvändigt att sätta fartyg i trafik till lågsäsong är det ju inte. Dock funkar 22-timmarskryssningarna relativt bättre än 48-timmarskryssningarna i lågsäsong. Så orimligt att man tar något fartyg som man haft på en längre linje under högsäsong och startar uppTallinn-Helsingfors först till hösten är det inte.

Men det behöver ju inte bli just Europa. Framtiden för Åbolinjen är oviss och Victoria har vi inte hört något om. Ganska mycket är fortfarande oklart.

En lösning som jag själv skulle tycka om, vore att under sommaren ersätta Baltic Queen med Europa och sätta Baltic Queen på Galaxys forna schema. (Alternativt Victoria, om man trots allt planerat för att sätta henne i trafik, på Galaxys schema och Baltic Queen på Helsingfors-Tallinn)

Baltic Princess behöver en parhäst och Stockholm-Tallinn behöver, under sommaren, ett större fartyg om man tänker fortsätta med bara ett på linjen.

Till hösten fortsätter man enligt plan eller om man lyckas få Europa uthyrd?

Växla fartyg mellan linjerna kan man göra i ett sent skede, så det är fortfarande möjligt.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Silja Europa har stått på säljlistan länge. Om hon ska sättas in i Tallinks trafik igen som attraktiv kryssningsfärja krävs förmodligen en ansenlig summa pengar för renovering efter sin sin tid som hotellförläggning. Man kan förstå att Tallink avvaktar och kanske slipper den kostnaden om nu någon köpare skulle slå till.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Om man avvaktar försäljning låter det galet att lägga in henne i bokningssystemet. Fattar inte poängen med det.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Trossen wrote: 10 May 2023 21:17 Om man avvaktar försäljning låter det galet att lägga in henne i bokningssystemet. Fattar inte poängen med det.
Förskottsbetalningar är bra för likviditeten. :) Tack vare dessa betalningar överlever flygbolagen just nu.

Ett SMS med erbjudande om återbetalning eller ombokning kostar inget.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 10 May 2023 21:17 Om man avvaktar försäljning låter det galet att lägga in henne i bokningssystemet. Fattar inte poängen med det.
Victoria finns ju fortfarande inte med någonstans. Om man fortfarande inte är säker på vilka fartyg man kommer att använda, men ändå håller det för sannolikt att linjen skall köras på något vis kan det väl vara lämpligt att lämpligt att lägga in något fartyg preliminärt?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Tallinks VD har ju deklarerat att det är mera lönsamt att hyra ut fartyg än att sätta dem i trafik. Om man inte kan sälja dem.

Säkert är det så men när det är dags för klassning faller det på fartygsägaren. Nu kan jag inget om klassning, när, kostnader, osv.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by weatherc »

/jes wrote: 12 May 2023 12:56 Tallinks VD har ju deklarerat att det är mera lönsamt att hyra ut fartyg än att sätta dem i trafik. Om man inte kan sälja dem.
Det säger ju ganska mycket on östersjö-trafikens verkliga lönsamhet på vissa linjer, motsatt mot vad många här tycks tro.
Skulle östersjön vara en sån guldgruva som många tycks tro skulle ju alla linjer vara fulla av båtar och inte köras med typ 0-1 båt / linje. Boerträknat då hel-tal (och åbo/nåd-sto/kap för vl/finnlines)
Post Reply