Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Sam wrote: 11 Apr 2023 13:05
VikingGlory wrote: 11 Apr 2023 12:25 Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Förvisso men dom har ju en hel del tongage som betingar nog ett bra värde om man bortser från europa och Isabelle..
Det är säkert sant! De kan ha svårt att sälja dem men om de lyckas kommer det att se bra ut på balansräkningen.
Jag är väldigt nyfiken på att se Tallinks framtidsplaner.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by shwimmente »

Snart chartrar väl Tallink ut mig också...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Snart chartrar väl Tallink ut mig också...
Ingen går säker :D

Var inte problemet att fartygen var övervärderade i bokföringen? Kanske krävs nedskrivningar av värdet innan man kan (eller kommer att) sälja?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Barnsjukdomarna fortsätter på My Star - omfattande vattenläcka…

https://svenska.yle.fi/a/7-10032283
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Mistluren wrote: 14 Apr 2023 22:37 Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?
Kombinationsbiljett dagskryss Åland: Baltic Princess ut och Viking Glory hem och tvärtom från Åbo till Mariehamn.

Biljettsamarbete mellan DSB och Linjebuss på HH-leden startade redan efter några år, 1957. Alla person- och bilbiljetter gällde på samtliga färjor, DSB-biljetterna var röda (förstås) och Linjebuss blå (förstås). Däremot samarbetade man inte när det gällde lastbilar.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

/jes wrote: 15 Apr 2023 11:47
Mistluren wrote: 14 Apr 2023 22:37 Nu har man börjat göra reklam för att Baltic Princess kommer tillbaka till Stockholm. Men som vi konstatrat tidigare utan något sällskap av vare sig Galaxy, Star eller någon annan.

Man kan därmed fråga sig vitsen med att gå till Mariehamn? Varför inte Långnäs och en lite angenämare avgångstid från Stockholm, när man ändå inte skall mäta upp något annat fartyg i Mariehamn?
Kombinationsbiljett dagskryss Åland: Baltic Princess ut och Viking Glory hem och tvärtom från Åbo till Mariehamn.

Biljettsamarbete mellan DSB och Linjebuss på HH-leden startade redan efter några år, 1957. Alla person- och bilbiljetter gällde på samtliga färjor, DSB-biljetterna var röda (förstås) och Linjebuss blå (förstås). Däremot samarbetade man inte när det gällde lastbilar.
Det blir svårt för den finska dagskryssaren som rest med Glory att hinna med BP om inte vederbörande simmar som en torped, jag tror att Tallink borde prioritera Stockholm-Åbo framgent, in med Victoria så fort det är möjligt
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Varför det? Tallink har ju deklarerat att det är mera lönsamt att hyra ut sina färjor än att ha dem i trafik, i alla fall på Stockholm.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Hur som helst blir konsekvensen av att bara ha ett fartyg på Åbo-Stockholm att man missar såväl 12-timmars som 36-timmarskryssare. Kvar blir 24-timmarskryssare och reguljärresenärer (personbilar) För dessa grupper spelar det dock föga roll om båten går till Stockholm eller Kapellskär.

Obegripligt, den enda förklaring jag kan komma på är att man inte visste om det skulle komma in ett fartyg till eller inte och därför ville förbereda för den eventualliteten.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Eftersom Baltic Princess går kvar kan man sluta sig till att den finska publiken är viktigare (lönsammare) än den svenska på Åbo-linjen. Hur det ser ut på Stockholm-Helsingfors vet jag inte men om jag gissar leder nog finländarna Finnkampen på denna trad. :)
Post Reply