Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag tänkte att det kunde vara trevligt att ha ett ämne för framtiden för Tallink Silja också. Det är mycket osäkerhet inför nästa sommar. Victoria? Isabella? Star? Galaxy?

Jag skulle vilja börja med dagens uttalande om Baltic Princess.
Kommer vi inte att se någon Galaxy nästa år? Det kommer att innebära en mycket bra sommar för Viking Line. Det verkar som att Tallink har beslutat att inte byta flagga för Galaxy till Estonia.

Baltic Princess planer:

”Förändringen görs för sommarsäsongen, eftersom det då är särskilt många ruttresenärer på Åbolinjen, för vilka det är viktigt att ta sig direkt till Stockholm. Åbo-rutten är en viktig del av resan för många av våra internationella passagerare under sommarsäsongen, eftersom många av dem reser på ruttresor mellan Finland och Sverige istället för kryssningar, säger Nina Honkaranta, Tallink Siljas regionchef i Åbo.

"Vi är mycket glada över att vi nu kan erbjuda ett utmärkt schema för 22-timmars kryssningspassagerare under vintersäsongen. Vi har också fått mycket positiv feedback från Ålands resenärer angående ett bättre schema, är Honkaranta glad.

Baltic Princess schema 22 maj - 3 september 2023:

Avgång från Åbo kl 20:15
Stopp i Långnäs kl 00:40
Ankomst till Stockholm kl. 06.10 (svensk tid)
Avgång från Stockholm kl. 07.10 (svensk tid)
Stopp i Mariehamn kl 13:35
Ankomst Åbo kl 19:15
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Markmeister89 »

Ja, det kommer nog absolut vara bra för Viking Line, dock är jag osäker när Finnlines nya fartyg till Nådendalslinjen anländer.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Man vet väl inte vilka fartyg man får tillbaka och när ännu? Det beror ju på utvecklingen i Ukraina också.

Men jag är övertygad om att en andra avgång under sommaren är högt prioriterad. Möjligen efter ett andra fartyg på Stockholm-Tallinn.

En lösning är självklart att det fartyg som kommer (vilket det nu eventuellt blir) först går in på Stockholm-Åbo över sommaren och sedan flyttar till Helsingfors-Tallinn i september.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Högst märkligt att man kör vidare med endast EN båt på Åbo-rutten under sommarmånaderna. Det är då efterfrågan är som störst och pengarna skall in. Tallink bjuder konkurrenterna att glida in på en riktig saftig räkmacka och kapa åt sig marknadsandelar sommaren 2023!

Har Tallink gett upp?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

En åretruntavgång kvällstid från Stockholm till Åbo kommer säkert tillbaka, om inte är Tallink illa ute. MS Victoria skulle räcka, hon har ju hängdäck dessutom och något mindre att fylla upp än Galaxy
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Vet inte i vad mån de annonserar ut förlängningar av korttidsavtal. Men de ursprungliga avtalen löper enligt nedan. Först grundavtal sedan optioner.

Isabelle till 7 aug-22 / 7 okt-22 / 7 dec-22
Victoria till 8 jan -23 / 8 apr-23
Europa till 20 mar-23 / 20 jun-23
Galaxy till 20 apr-23 / 20 jul-23
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by St David »

Mistluren wrote: 28 Nov 2022 23:02 Vet inte i vad mån de annonserar ut förlängningar av korttidsavtal. Men de ursprungliga avtalen löper enligt nedan. Först grundavtal sedan optioner.

Isabelle till 7 aug-22 / 7 okt-22 / 7 dec-22
Victoria till 8 jan -23 / 8 apr-23
Europa till 20 mar-23 / 20 jun-23
Galaxy till 20 apr-23 / 20 jul-23
Dom här chartrarna måste vara mycket lönsamma för Tallink, i synnerhet om man kan undvara ett andra fartyg på åbolinjen under sommaren.
Jag ser att Victoria blir ledig 8-April, kanske, kanske hon kommer tillbaka till sommaren,
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by St David »

VikingGlory wrote: 28 Nov 2022 11:20
Baltic Princess schema 22 maj - 3 september 2023:

Avgång från Åbo kl 20:15
Stopp i Långnäs kl 00:40
Ankomst till Stockholm kl. 06.10 (svensk tid)
Avgång från Stockholm kl. 07.10 (svensk tid)
Stopp i Mariehamn kl 13:35
Ankomst Åbo kl 19:15
Det känns för min del som om TallinkSilja lämnar walkover till Viking Line och Finnlines på Stockholm/Kapellskär - åbo/Nådendal.

Jag förstår inte hur dom tänker hävda gentemot segmentet ruttesenärer?
Om man föredrar att resa på natten, tror dom att folk bokar ut från Finland med Silja och hem från Sverige med Viking Line??

Sen, om man nu "tvingar" kunderna att ta morgonturen mot Finland, är 07.10 från Stockholm överhuvudtaget attraktivt för folk någon
som inte råkar bo på östermalm, Gärdet eller Lidingö, man skall ju trots allt vara där redan 06.00 - det gäller verkligen att vara morgon pigg!
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by St David »

Funderar på en sak angående Baltic Princess omväg via Mariehamn på dagsturen.

Kanske Tallink har valt denna tidtabell för att hålla dörren öppen för ett andra fartyg?
Viktorias charter går ut i April, och Stockholmstrafiken börjar först i slutet av maj - det är om ett halvår, tills dess hinner mycket hända!

Varför tycker jag då att det är en omväg att gå via Mariehamn och ett tecken på att Tallink kan ha planer?
  • Dom kan inte sälja picknick resor med bara ett fartyg
  • Ruttresenärena Stockholm-Mariehamn borde vara mycket få, och ännu färre om man bara kan åka enkelriktat med Silja
  • Ur ett Finskt perspektiv: Kvällsturen till Långnäs har hyfsade tider - förutsatt att du har bil och helst är en hemresande ålänning...
    .. och om du har bil kan du ju köra tillbaka den till Långnäs på returen mot Finland, så inget behov för ett uppehåll i Mariehamn.
.
Därför undrar jag om denna tidtabell verkligen är uttänkt för bara ett fartyg?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Jag förstår inte hur dom tänker hävda gentemot segmentet ruttesenärer?Om man föredrar att resa på natten, tror dom att folk bokar ut från Finland med Silja och hem från Sverige med Viking Line??
Helt galet - men kanske det finns en öppning för ett andra fartyg? Frågan är dock om inte hamnanlöp måste bokas på Åland etc och det borde vara klart nu, inte kan man komma springande med det veckan innan? Det talar för att det bara blir ett fartyg på Åbo i sommar, men som sagt märkligt om det faktiskt blir så.
Post Reply