Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Nu påstår Mistluren att Silja-trafiken Stockholm-Helsingfors är lönsam (jag är tveksam) och därmed motiverar fortsatt trafik med nuvarande upplägg. Det kan också vara så att Systrarna inte går eller inte är lämpliga att hyra ut, i alla fall i saltvatten. Då får man göra det bästa av saken vilket underlättas av Vikings nerdragning till varannandagstrafik.

SIljas marknadsföring av Helsingforslinjen med ständigt nya rabatterbjudanden har nog aldrig varit så stor som nu - hela tiden direktreklam, annonsering både i pappersmedier och på internet. Vikings marknadsföring av Rosella in i det sista var inte fy skam men det hjälpte inte. I Sverige lägger Viking ner mycket på pengar på marknadsföring av Cinderella. På Gabriella och Helsingfors nästan inget, men kanske i Finland?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

weatherc wrote: 03 Mar 2023 12:57 Galaxy kommer INTE att återkomma till Åbo-linjen.

https://www.ts.fi/uutiset/5924864
Jag kan inte läsa vad som står mer än de första raderna, så jag vet inte om det finns någon substans i rubrikens påstående.

Men att de flaggar henne lettiskt och inte estniskt var förstås i sig intressant. Det betyder rimligtvis att hon inte kommer att gå på någon rutt från Tallinn när charten är över. Frågan är om det betyder något mer?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Mistluren wrote: 03 Mar 2023 20:12
weatherc wrote: 03 Mar 2023 12:57 Galaxy kommer INTE att återkomma till Åbo-linjen.

https://www.ts.fi/uutiset/5924864
Jag kan inte läsa vad som står mer än de första raderna, så jag vet inte om det finns någon substans i rubrikens påstående.

Men att de flaggar henne lettiskt och inte estniskt var förstås i sig intressant. Det betyder rimligtvis att hon inte kommer att gå på någon rutt från Tallinn när charten är över. Frågan är om det betyder något mer?
Förmodligen en ekonomisk fråga?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Okej, har nu surfat runt lite och enligt YLE verkat substansen ligga i att kontraktet i Amsterdam förlängts till oktober. Hmm, man lär ju inte sätta in henne på Riga i oktober. Men skall flaggningen tolkas som att det är mer sannolikt att hon sätts in på Riga än på någon linje från Tallinn nästa säsong? Svårt att tro att det skulle vara värt dubbla omflaggningar enbart för något halvår. Att dom inte vill ha henne under svensk flagg är lättare att förstå.

Av artikeln hos YLE framkommer också att det fortfarande inte är klart om något av de andra fartygen återkommer denna säsong.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Riga-linjen är stängd. Inga andra fartyg kommer tillbaka i sommar. Om charterkontrakten inte förlängs kommer Tallink aktivt att söka andra charteralternativ. De vill ha minst sex fartyg på charter fram till sommaren 2024. Galaxy att återvända var aldrig ett alternativ. Detta har redan kommunicerats av Tallink vid flera tillfällen...
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mumin »

https://svenska.yle.fi/a/7-10029817

Här det hela på svenska. Klart att bara att Galaxy inte återvänder men ingen annan lösning är utesluten.
I väntan på nästa båtresa...
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Spontant känns ju Victoria 1 väldigt lämpad för Stockholm-Åbo då hon har hängdäck och tillräckligt med kapacitet för högsäsongen. Chartern i Skottland går väl ut under mars månad.Problemet är ju lågsäsongen men det går väl att flytta runt tonnage och ha exempelvis Star på Stockholm-Åbo resten av året
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Enligt bolaget kommer dessa charteravtal sannolikt att fortsätta ingå i deras planer för riskminskning under överskådlig framtid.
Snacka om icke-nyhet detta med att Galaxy inte återkommer!

Bolaget har ju redan uppgett att charteravtalen kommer att fortsätta under "överskådlig framtid". Det kommer inte bli någon öppning av Riga-linjen, ett andra fartyg på Åbo, ett andra fartyg på Tallinn etc. Målet är ju att fortsätta charteravtalen, vilka målen är för verksamheten på Östersjön är ju det intressanta. Som det är nu håller man ju på att avveckla sig självt enligt min mening. Skulle inte bli förvånad om Princess är näst på tur för charter, men det beror ju på hur nuvarande trafikupplägg fungerar och trafiken Sverige-Finland.

Ser man på resultatet "segment result" för Sverige-Finland såg det ut som följande 2022 (resultat innan administrativa avgifter, skatter etc)
Segment result (EUR million) 2.9 (Q4 2021) -13.8 (Q1 2022) -1.3 (Q2 2022) 10.9 (Q3 2022) 3.4 (Q4 2022)
Länk till rapporten finns längst ned på denna sida

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... d6&lang=en
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Exakt. Alla dessa rykten har alla bekräftats av Tallink att de inte händer. Victorias charter har också förlängts till sommaren. Detta har hänt redan i december. Stockholm-Åbo, Stockholm-Tallinn, kommer alla att stanna 1 fartygsrutter. Tallink har bokstavligen sagt det.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 04 Mar 2023 10:50Bolaget har ju redan uppgett att charteravtalen kommer att fortsätta under "överskådlig framtid". Det kommer inte bli någon öppning av Riga-linjen, ett andra fartyg på Åbo, ett andra fartyg på Tallinn etc.
VikingGlory wrote: 04 Mar 2023 13:43 Exakt.
Nja, vad det faktiskt stod i den förmenta referensen.
The Group regularly monitors the developments on its main routes including the capacity of each route and continues to look for chartering options for vessels not used on the main routes.
Post Reply