Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

M.H wrote: 04 Mar 2023 09:58 Spontant känns ju Victoria 1 väldigt lämpad för Stockholm-Åbo då hon har hängdäck och tillräckligt med kapacitet för högsäsongen. Chartern i Skottland går väl ut under mars månad.Problemet är ju lågsäsongen men det går väl att flytta runt tonnage och ha exempelvis Star på Stockholm-Åbo resten av året
Som jag tolkar situationen är Tallinks stora problem just nu att DFDS passar på att försöka etablera sig på Muuga-Nordsjö sedan Tallink skrotat Sea Wind. Nu har man satt in Star för att som jag tolkar det möts det hotet. Men hon är inte optimal. Billigare roro-fartyg vore att föredra.

Om sådant anförskaffas blit Star ledig. Men man skulle också kunna stuva runt i flottan. Om Victoria I kommer tillbaka och hon sätts in på sin ordinarie linje kan man flytta Sailor eller Reagal Star till Muuga, också då blir Star ledig.

Star är förstås inte optimal för Stockholm-Åbo. Men skall man jämföra alternativen:

1. Victoria på Stockholm-Åbo, Star på Tallinn-Helsingfors och Sailor på Kapellskär-Paldiski

med

2. Victoria på Stockholm-Tallinn, Star på Stockholm-Åbo och Sailor på Muuga-Nordsjö

Så tycker jag personligen att alternativ två känns som den bättre kompromissen.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

The Group operated 3 hotels in Tallinn while the Riga Hotel has remained closed since October 2020.
Läste lite årsredovisning så här på kvällen, hade missat detta med Tallinks hotell i Riga - varför är det fortfarande stängt? Låter märkligt i mina öron!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Vi är i en situation där hela samhället ställer om till att producera mindre till högre pris. Det senare blir ju nödvändigt både på grund av att kostnaderna ökar när alla andra höjer sina priser och på grund av den mindre volymen i sig. Resebranschen är ju inget undantag, snarare ett extremfall, då dess volymer drabbas särskilt hårt av de utgiftsprioriteringar de potentiella resenärerna måste göra. De högre priserna kallas inflation och de lägre volymerna kallas lågkonjunktur. Dessa hör ihop.
bj.and
Posts: 11
Joined: 07 Dec 2022 22:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by bj.and »

Holland Norway Lines er i problemer. «Romantika» blir liggende i Kristiansand inntil videre.

Følgende artikkel publisert i dag. Den er bak betalingsmur, men kan komme med et kort referat; «Romantika» kan ikke gå til Eemshaven for øyeblikket da Holland Norway Lines for øyeblikket ikke har fast kaiplass der. Det nevnes mulighet for at det (i hvert fall midlertidig) blir rute mellom Kristiansand og Emden i Tyskland.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Q78 ... -denne-uka

Dette kan ikke være bra for Holland Norway Lines. Det er for øyeblikket strålende skiforhold i Sør-Norge, og båten burde vært bra booket med både skiturister og viktig frakt.

Et spørsmål fra meg til forumet: Hva skulle skje dersom charter av «Romantika» må avsluttes? Lite trolig at den vil settes inn på en av Tallinks «gamle ruter?»
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

1. Det virker jo helt hinsides at en etablert fergerute, som Eemshaven hilste velkommen med åpne armer, plutselig ikke har fergeleie.

2. Jeg er ikke sikker på at det er gyldig grunn for oppsigelse av charterkontrakt. Det er jo ikke Tallinks feil, det som er skjedd. På den annen side, hvis HNL går konk, så får jo ikke Tallink charterinntekter likevel.

3. Hvordan er avstanden Emden - Kristiansand i forhold til Eemshaven - Kristiansand? Man må jo bl.a. seile et stykke opp elven for å komme til Emden.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Mistluren wrote: 05 Mar 2023 10:45
M.H wrote: 04 Mar 2023 09:58 Spontant känns ju Victoria 1 väldigt lämpad för Stockholm-Åbo då hon har hängdäck och tillräckligt med kapacitet för högsäsongen. Chartern i Skottland går väl ut under mars månad.Problemet är ju lågsäsongen men det går väl att flytta runt tonnage och ha exempelvis Star på Stockholm-Åbo resten av året
Som jag tolkar situationen är Tallinks stora problem just nu att DFDS passar på att försöka etablera sig på Muuga-Nordsjö sedan Tallink skrotat Sea Wind. Nu har man satt in Star för att som jag tolkar det möts det hotet. Men hon är inte optimal. Billigare roro-fartyg vore att föredra.
Har DFDS eget tonnage nu eller på gång mellan Finland och Estland? Vet att det efter de la ner sin egna linje mellan Hangö och Paldiski pga svaga volymer köper reserverade längdmeter hos Finbo Cargo istället men inget hört eller sett om egna fartyg på rutten.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Risberg wrote: 09 Mar 2023 21:58 1. Det virker jo helt hinsides at en etablert fergerute, som Eemshaven hilste velkommen med åpne armer, plutselig ikke har fergeleie.

2. Jeg er ikke sikker på at det er gyldig grunn for oppsigelse av charterkontrakt. Det er jo ikke Tallinks feil, det som er skjedd. På den annen side, hvis HNL går konk, så får jo ikke Tallink charterinntekter likevel.

3. Hvordan er avstanden Emden - Kristiansand i forhold til Eemshaven - Kristiansand? Man må jo bl.a. seile et stykke opp elven for å komme til Emden.
Detta låter däremot märkligt. Att man chartrat ett fartyg för 3 år men plötsligt står utan kajplats. Tror inte Tallink är intresserade av att avsluta någon charter i förtid utan Holland Norway Lines får betala för perioden på 3 år fullt ut oaktat om hamnfrågan löser sig eller inte.
bj.and
Posts: 11
Joined: 07 Dec 2022 22:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by bj.and »

Jeg vil ikke bidra til noen spekulasjoner, men konstaterer bare situasjonen. Men dette virker lite planlagt og merkelig. Flere firma i Sør Norge ble tatt på sengen og har måttet endre logistikk og ruter på sin frakt. Primært via Hirtshals med Color Line.

Har noen her sett noen regnskapstall for Holland Norway Lines utover de tidligere meldte trafikktall? Blir spennende å følge videre. Kanskje «Romantika» og «Victoria» forenes igjen på sammme rute en eller annen plass?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

PelleZ wrote: 10 Mar 2023 11:35
Mistluren wrote: 05 Mar 2023 10:45
M.H wrote: 04 Mar 2023 09:58 Spontant känns ju Victoria 1 väldigt lämpad för Stockholm-Åbo då hon har hängdäck och tillräckligt med kapacitet för högsäsongen. Chartern i Skottland går väl ut under mars månad.Problemet är ju lågsäsongen men det går väl att flytta runt tonnage och ha exempelvis Star på Stockholm-Åbo resten av året
Som jag tolkar situationen är Tallinks stora problem just nu att DFDS passar på att försöka etablera sig på Muuga-Nordsjö sedan Tallink skrotat Sea Wind. Nu har man satt in Star för att som jag tolkar det möts det hotet. Men hon är inte optimal. Billigare roro-fartyg vore att föredra.
Har DFDS eget tonnage nu eller på gång mellan Finland och Estland? Vet att det efter de la ner sin egna linje mellan Hangö och Paldiski pga svaga volymer köper reserverade längdmeter hos Finbo Cargo istället men inget hört eller sett om egna fartyg på rutten.
Kanske minns jag helt fel? -Men köpte inte Tallink Sailor från DFDS och det var i samband med det som man lade ner Paldiski-Hangö? Kanske tänkte sig Tallink att man blivit av med dem en gång för alla?

Nej, vet inget om något eget fartyg och inte heller vad som är planen framåt. Kan dock konstatera att VL talade om att behålla Eckerö åländskt när man köpte in sig. Vet inte om detta bara var snack eller om något seriöst var på gång, tex ett inhopp från DFDS?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

PelleZ wrote: 10 Mar 2023 11:47
Risberg wrote: 09 Mar 2023 21:58 1. Det virker jo helt hinsides at en etablert fergerute, som Eemshaven hilste velkommen med åpne armer, plutselig ikke har fergeleie.

2. Jeg er ikke sikker på at det er gyldig grunn for oppsigelse av charterkontrakt. Det er jo ikke Tallinks feil, det som er skjedd. På den annen side, hvis HNL går konk, så får jo ikke Tallink charterinntekter likevel.

3. Hvordan er avstanden Emden - Kristiansand i forhold til Eemshaven - Kristiansand? Man må jo bl.a. seile et stykke opp elven for å komme til Emden.
Detta låter däremot märkligt. Att man chartrat ett fartyg för 3 år men plötsligt står utan kajplats. Tror inte Tallink är intresserade av att avsluta någon charter i förtid utan Holland Norway Lines får betala för perioden på 3 år fullt ut oaktat om hamnfrågan löser sig eller inte.
I praktiken blir det knappast fullt ut om man kan hota med konkurs. Men någon form av skadestånd borde det bli.

Angående frågeställningen är det förstås möjligt för Tallink att sätta in henne någonstans. Hon kan nog gå på nästan vilken linje som helst.
Post Reply