Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Sam »

Funderat lite att Tallink har ju båtar som borde ha rätt så bra värde i om man bortser från Europa och Isabelle. Känns ju som Tallink borde ju nästan få närmare 1 miljard får skutan om dom säljer den och dom har ju flera som dom kan frigöra kapital med.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Jag har läst någonstans att Romantika har haft en incident under februari i Eemshaven där hon ska ha slitit sig vid blåst och skadat ett annat fartyg. Om det kan ha med stoppet i trafiken att göra har jag ingen aning om..
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

M.H wrote: 10 Mar 2023 21:53 Jag har läst någonstans att Romantika har haft en incident under februari i Eemshaven där hon ska ha slitit sig vid blåst och skadat ett annat fartyg. Om det kan ha med stoppet i trafiken att göra har jag ingen aning om..
Troligen inte, för hennes färjeläge har tydligen blivit upptagen av någon annan. :(
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Silja Europa kommer sannolikt att återvända till Estland i mitten av april. lokalbefolkningen av Velsen-Noord har röstat emot en längre vistelse som flyktingbåt.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Holland Norway Lines er i problemer. «Romantika» blir liggende i Kristiansand inntil videre.Følgende artikkel publisert i dag. Den er bak betalingsmur, men kan komme med et kort referat; «Romantika» kan ikke gå til Eemshaven for øyeblikket da Holland Norway Lines for øyeblikket ikke har fast kaiplass der. Det nevnes mulighet for at det (i hvert fall midlertidig) blir rute mellom Kristiansand og Emden i Tyskland.
Mycket intressant - tack för infon! Några uppdateringar kring Holland Norway Lines?

Har man ingen kajplats brukar det bero på problem med att betala räkningarna till hamnen och då blir man till slut uppsagd. Svårt att se någon annan rimlig förklaring, eller?

Då kanske skutan kommer i retur till Tallink då? Borde finnas en klausul i kontraktet om vad som händer i det fall trafiken upphör. Svårt att se att man (ägarna till Holland Norway LIne) skulle kritat på ett charteravtal utan möjlighet att upphäva det pga denna typ av händelser.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

Trossen wrote: 11 Mar 2023 10:10
Holland Norway Lines er i problemer. «Romantika» blir liggende i Kristiansand inntil videre.Følgende artikkel publisert i dag. Den er bak betalingsmur, men kan komme med et kort referat; «Romantika» kan ikke gå til Eemshaven for øyeblikket da Holland Norway Lines for øyeblikket ikke har fast kaiplass der. Det nevnes mulighet for at det (i hvert fall midlertidig) blir rute mellom Kristiansand og Emden i Tyskland.
Mycket intressant - tack för infon! Några uppdateringar kring Holland Norway Lines?

Har man ingen kajplats brukar det bero på problem med att betala räkningarna till hamnen och då blir man till slut uppsagd. Svårt att se någon annan rimlig förklaring, eller?
Många motsägande uppgifter, bl.a. att det inte alls är upptaget i Eemshaven. Så det kan vara som Du säger - någon har också antytt att Eemshaven har byggt en ny terminal och därmed ökat hamnavgifterna betraktligt.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

In med henne på Stockholm-Åbo! -Då blir det nog rimliga biljettpriser på Glory också...
bj.and
Posts: 11
Joined: 07 Dec 2022 22:03

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by bj.and »

For å følge litt opp tråden med Holland Norway Lines; Poster den her da dette dreier seg om «Romantika» og hvordan driften av Tallink kan komme til å se ut fremover. Kan ikke tenke meg at Tallink drømmer om en retur både for «Silja Europa» og «Romantika» sånn umiddelbart.

Det er også stor konkurranse nå på Sør- og Vest Norge. Fjord Line satser stort fra Kristiansand fra juni med opptil fem daglige avganger i hver retning Kristiansand-Hirtshals i høysesong. På toppen av dette leverer Color Line et kjemperesultat for 2022 med en digitalisert, effektiv og moderne drift:

https://www.colorline.no/om-oss/presses ... ine-i-2022

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5Bj ... soer-norge

Det er med andre ord hard konkurranse. Høye priser for 2-døgnscruise fyller heller ikke opp båten. Til sammenligning kommer du billigere ut fra Sør-Norge om du tar tog tur-retur Oslo på beste klasse og tar cruise med enten DFDS til København eller Color Line til Kiel. Dessuten har disse rederiene mange kampanjer nå i lavsesong der du faktisk kan få gratisbilletter.

Frakt-kundene trenger mest av alt gunstig og forutsigbar transport. Det har de ikke fått den siste tiden hos Holland Norway Lines.

MIN mening er at dette blir veldig tøft. Hva tenker dere?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Man drömmer nog inte om att få tillbaka ett större antal fartyg den här säsongen. Men jag tror att man har beredskap för upp till tre. Europa har varit bokningsbar och Baltic Princess har fått en tidtabell som inbjuder till en parhäst. Sedan har vi Stockholm-Tallinn som nog skulle tåla två fartyg.
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Tim S. »

Baltic Princess försenad efter dockning
https://alandsradio.ax/nyheter/baltic-p ... r-dockning
Post Reply