Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Men hur vet någon om de haft kontakt med hamnmyndigheterna på Åland eller inte?

Personligen ser jag det som osannolikt att alla fyra kommer åter i trafik den här sommaren. Men minst lika osannolikt att alla blir kvar som flyktingförläggningar.

En eller ett par kommer sannolikt i trafik, vilka det blir torde bero mer på migrationsmyndigheternas behov i de olika länderna och vad de är beredda att betala. Tallink kan nog placera ut fartygen där de behövs mest oavsett. Samtliga skulle i princip kunna gå på samtliga aktuella linjer. Kanske inte optimalt, men tillräckligt väl.

Blir det två fartyg som kommer tillbaka så tror jag att linjerna Stockholm-Tallinn samt Stockholm-Åbo är mest prioriterade för sommartrafik och Stockholm-Tallinn samt Helsingfors-Tallinn för vintertrafik.

Man bör väga in att med bara ett fartyg på Stockholm-Tallinn tvingas man nästan att låsa upp två fartyg på Kapellskär-Paldiski.

Tar man bara tillbaka ett fartyg är kanske ändå Stockholm-Tallinn mest prioroterad? -Men det skulle å andra sidan öppna upp för att flytta ett av fartygen från Paldiski till Muuga, vilket i sin tur skulle frigöra m/s Star osv....
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag tror att teorin om att ett andra fartyg ska gå på åbolinjen är mycket bra. Picknickkryssningarna är vad de tjänar mycket pengar på. om de alla tvingas gå med Viking missar Tallink vinst. Jag hade förväntat mig ett tillkännagivande vid det här laget så jag kan ha fel. Jag tror att det blir Victoria eller Galaxy. Om Stockholm-Tallin varit högre prioriterat hade de redan haft två fartyg dit och ett till Stockholm från Åbo förra sommaren.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Charter av Victoria har nu förlängts till juni. Alltså ingen åbolinjen för henne.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Då kan vi stryka det scenariot- blir nog bara en skuta såvida inte Star skulle segla upp som alternativ.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag tycker att Tallink fortsätter att bevisa för sina kunder att de inte är pålitliga. Jag tror att det kommer att skada dem i slutändan. Tallinks ägare verkar prioritera stabila inkomstkällor framom transport, speciellt jämfört med företag som Viking Line som helt klart prioriterar att vara pålitliga för sina kunder.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Den här diskussionen är lite som att spå i kaffesump. Ingen av oss vet. Men att kontraktet på Victoria skulle förlängas kom naturligtvis inte som någon överraskning för Tallink. Det måste man mer eller mindre vetat när publicerade sommaridtabellen för Baltic Princess.

En möjlighet är ju att man får tillbaka Galaxy i slutet av april. Då kan hon förstås sättas in tillsammans med Baltic Princess, vilket väl förmodligen är den föredragna lösningen.

Men det kan väl hända att man har Isabelle som reserv, men avvaktar publicering innan man vet vilket fartyg det blir. Bollen ligger hos de Nederländerna migrationsmyndigheterna, beträffande huruvida de skall ropa av sin option eller inte. Avropsdatum ligger rimligen ett antal månader före april, så snart lär vi väl få veta?

Beträffande Victoria håller jag det faktiskt för troligt att hon sätts in på Stockholm-Tallinn vid midsommar.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Men det är alltid kul att spekulera! Jag vet att i Nederländerna lovade regeringen till lokalbefolkningen att Silja Europa inte kommer att förlängas. Men hennes kryssningar är redan öppna för bokning på sajten. Jag tror inte att ett sådant löfte har gjorts om Galaxy. Hon är också i lite av ett industriområde. Det ska bli intressant att se. ändå intressant att Tallink tror att de kan tjäna mer på detta än till exempel ett andra fartyg till Tallinn med start i april/maj. Efterfrågan var mycket stor för den sträckan. Jag är mest intresserad av att se vad Isabelle har för planer. Tallink verkar inte ha något intresse av att öppna Riga igen, kanske åker hon till Corsica Ferries också?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Isabelle charter blir förlängd. Ser inte ut som någon Isabelle till nästa högsäsong heller

Short-term charter agreement

AS Tallink Grupp and Estonian Social Insurance Board have signed a short-term time-charter agreement for one of the company’s vessels. To fulfil the contract, the company will use a vessel that is currently not operating on any routes or providing any other services during the contract period. The vessel will be chartered to the Estonian authorities from 8 December 2022 for six months with extension options (6+1+1).

The vessel will be used to provide temporary accommodation to Ukrainian refugees arriving in Estonia.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

VL säljer och Tallink chartrar ut på lång sikt mycket klokt!VL har insett i.o.m någon har vaknat på Öriket att de kommer att ha problem att ha last,
eftersom Tallink på Kap-Mar-Åbo ,blev direkt konkurent till Rosella och sedan FL:s nybyggena kommer blir det ännu värre?Jag misstänker att på
VL har de inte ännu heller fattat hur svårt det kommer att bli för dem?En 18m långtradare motsvarar cirka 150pax.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Baltic Princess angör väl bara Långnäs på Åland och tar endast kryssningspassagerare från Åbo? Inga fotpassagerare i Kapellskär.
Post Reply