Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Emedan VL säljer sina fartyg och förberäder sig åter igen för sammarbetsförhandlingar väljer Tallink och Silja chartra ut sina fartyg eftersom
det inte finns den efterfrågan el behov för dessa fartyg!Men de vet var de finns om det dyker upp behov innom ramen 60-90 dagar tillgängliga!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Hur går det med Baltic Princess kryssningsupplägg från Åbo? Är det en publiksuccé?

Inte hört något om passagerarmängden på just Åbo, men totalt Finland-Sverige var 99 217 för januari 2023. Helsingfors borde stå för en stor andel. Noterbart är att man tappar stora mängder av frakten på Sverige-Finland enligt januarisiffrorna.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Jonsson »

Trossen wrote: 06 Feb 2023 19:59 Hur går det med Baltic Princess kryssningsupplägg från Åbo? Är det en publiksuccé?

Inte hört något om passagerarmängden på just Åbo, men totalt Finland-Sverige var 99 217 för januari 2023. Helsingfors borde stå för en stor andel. Noterbart är att man tappar stora mängder av frakten på Sverige-Finland enligt januarisiffrorna.
Tappet jämfört 2019 är 47 000 passagerare, då var iofs Galaxy också ur trafik (men bara 12 dagar), även Symphony var ur trafik 14 dagar.

Gissar att BP ändå går okej, januari har aldrig varit en bra månad.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Skulle det inte vara bäst att lägga ner Silja och enbart fokusera på Tallink och då Helsingfors-Tallinn. Det är väl där man har intjäningen..
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Silja var och är fortfarande ett gammalt och känt varumärke,fortfarandet i mitt tycke ett strå vassare iaf på Hel-Sto än var VL är?Men smak
och tycke ena tycker om mamma andra om pappan och tredje av lillebrorsan?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 07 Feb 2023 09:23 Silja var och är fortfarande ett gammalt och känt varumärke,fortfarandet i mitt tycke ett strå vassare iaf på Hel-Sto än var VL är?Men smak
och tycke ena tycker om mamma andra om pappan och tredje av lillebrorsan?
Det är den. Sista gången jag åkte med Silja var 1991. Sedan gick jag över till Viking Line, huvudsakligen av två skäl:
1) För den som inte är lokalkänd i Stockholm är det ett helvete att ta sig till Värtahamnen från Centralstationen
2) På den tiden serverade deras restauranter ombord fortfarande "cusine noveau", vackert upplagd mat som man inte blv det minsta mätt av, och inte smakade särskilt mycket heller.

Men nu, när jag hvarken kan eller vill åka till Ryssland mer, har jag inget behov av att åka till Finland heller (eller Stockholm för den delen).
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Av ren nyfikenhet av vilken orsak är du intresserad att resa till Ryssland?Min frus mammas syster emigrerade till Ryssland 1935 med sin man,
hon var intresserad att flytta till Finland 1992 efter att hennes man dött,men fick inte tillstånd eller att resa bort från Ryssland,var och träffade henne två gånger och personligen såg jag inte detta land på något sätt attraktivt väldiga klass skillnader,inte i min smak!Har du
några erfarenheter från Nord Korea?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 07 Feb 2023 15:51 Av ren nyfikenhet av vilken orsak är du intresserad att resa till Ryssland?Min frus mammas syster emigrerade till Ryssland 1935 med sin man,
hon var intresserad att flytta till Finland 1992 efter att hennes man dött,men fick inte tillstånd eller att resa bort från Ryssland,var och träffade henne två gånger och personligen såg jag inte detta land på något sätt attraktivt väldiga klass skillnader,inte i min smak!Har du
några erfarenheter från Nord Korea?
Svar i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2005#p2005
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Risberg »

Risberg wrote: 07 Feb 2023 09:38
Men nu, när jag hvarken kan eller vill åka till Ryssland mer, har jag inget behov av att åka till Finland heller (eller Stockholm för den delen).
Får modifiera mig där litet: Skall faktiskt på 70-årsfirande i Stockholm 4. mars.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Jag kom precis ut från Tallinks webbseminarium om deras resultat och planer.
Några saker som kommer att vara av intresse för forumet:
Tallink vill ha minst 6 fartyg ute på charter under minst ett helt år till.
Just nu är dessa:
Silja Europa: Charter till 13 juni, förlängning möjlig
Victoria I: Charter till juni, förlängning möjlig
Galaxy: Charter till april, förlängningsförhandlingar pågår
Isabelle: Charter till juni, förlängning möjlig
Superfast: Charter till mars 2024, förlängning möjlig
Romantika: Charter till mars 2025, förlängning möjlig.

När charterkontrakt inte förlängs kommer Tallink aktivt att utforska andra alternativ för att chartra ut fartyg.

Det är säkert att anta att vi inte kommer att se något av dessa fartyg i aktiv tjänst förrän åtminstone sommaren 2024. Kanske bara Silja Europa kunde göra ett kort framträdande under högsäsong.

Fråga: Hur stor marknad är picknickkryssningarna för Åbolinjen? Är det möjligt att om Baltic Princess inte gör det så bra i sommar kommer vi att se en full reträtt av Tallink från Stockholm-Åbo?

Beslutet om att ta fartyg tillbaka i trafik beror på många variabler inklusive bränslekostnad, besättningskostnad, ränta etc etc.

Tallink har också fortfarande en skuld på nästan 800 miljoner, det ska bli intressant att se vad som blir kvar av Tallink när deras fartyg inte längre behövs för flyktingar och de behöver bestämma sig för att antingen använda eller sälja.
Post Reply