Som jag tolkar situationen är Tallinks stora problem just nu att DFDS passar på att försöka etablera sig på Muuga-Nordsjö sedan Tallink skrotat Sea Wind. Nu har man satt in Star för att som jag tolkar det möts det hotet. Men hon är inte optimal. Billigare roro-fartyg vore att föredra.M.H wrote: ↑04 Mar 2023 09:58 Spontant känns ju Victoria 1 väldigt lämpad för Stockholm-Åbo då hon har hängdäck och tillräckligt med kapacitet för högsäsongen. Chartern i Skottland går väl ut under mars månad.Problemet är ju lågsäsongen men det går väl att flytta runt tonnage och ha exempelvis Star på Stockholm-Åbo resten av året
Om sådant anförskaffas blit Star ledig. Men man skulle också kunna stuva runt i flottan. Om Victoria I kommer tillbaka och hon sätts in på sin ordinarie linje kan man flytta Sailor eller Reagal Star till Muuga, också då blir Star ledig.
Star är förstås inte optimal för Stockholm-Åbo. Men skall man jämföra alternativen:
1. Victoria på Stockholm-Åbo, Star på Tallinn-Helsingfors och Sailor på Kapellskär-Paldiski
med
2. Victoria på Stockholm-Tallinn, Star på Stockholm-Åbo och Sailor på Muuga-Nordsjö
Så tycker jag personligen att alternativ två känns som den bättre kompromissen.