Page 23 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 26 May 2023 17:01
by Risberg

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 May 2023 00:01
by Trossen
Tack för länkarna Risberg!

Hittade infon nu på Tallinks hemsida - förlängd charter …..

Varför lade man ut kryssningar till försäljning i sommar med Europa om det nu inte fanns några riktiga intentioner att sätta henne i trafik??? :?:

https://en.tallink.com/silja-europa-cruise-ship

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 May 2023 16:47
by M.H
Det ska bli intressant hur Baltic Princess siffror ser ut efter hösten då FinnSirius satts i trafik. Jag förutsätter att Finnlines sätter FinnSirius i tidtabell direkt mot BP med kvällsavgång från Nådendal

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 27 May 2023 21:58
by Risberg
Trossen wrote: 27 May 2023 00:01 Tack för länkarna Risberg!

Hittade infon nu på Tallinks hemsida - förlängd charter …..

Varför lade man ut kryssningar till försäljning i sommar med Europa om det nu inte fanns några riktiga intentioner att sätta henne i trafik??? :?:

https://en.tallink.com/silja-europa-cruise-ship
När jag satt i ledargruppen på en liten ingenjörsfirma i Bergen 1988, och den ekonomiska krisen kom (fem år innan den kom till Sverige) lade vi ut platsannoncer, utan den minsta intention att anställa nya människor, tvärtimot blev vi själva deltidspermitterade. Ren bluff och skyltfönsterpolitik.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 31 May 2023 14:52
by Mistluren
Tror inte att det varit en ren bluff. Rimligare att tro att man helt enkelt inte varit säkra på om man kunnat hyra ut henne längre. Sedan kan man förstås ha synpunkter på det lämpliga i att sälja biljetter till kryssningar man inte vet om man skall köra.

Angående situationen efter ett eventuellt avskaffande av Taxfree för TS som diskuterades för VL i den andra tråden så har man det kanske enklare eftersom man redan nu dragit ner så mycket att det bara är fyra fartyg som berörs?

Baltic Princess kan flyttas till Helsingfors-Tallinn med ungefär samma lönsamhet som idag. (Men man blir förstås tvugna att sälja Europa eller hitta nya uppdrag för henne.)

Baltic Queen drabbas något mindre än övriga fartyg eftersom de Estniska skatterna gör att man kan fortsätta att sälja till ungefär samma priser ombord som idag. Men man blir förstås tvungen att betala skatterna, vilket betyder höjda biljettpriser. Det är dock troligen görbart så länge man bara har ett fartyg på linjen. Det blir ju också en liten besparing att gå raka vägen istället för via Åland.

Serenade och Symphony får det tuffare, men under förutsättning att VL slås ut från linjen kan man nog ändå få i genom nödvändiga biljettprishöjningar för att behålla båda.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 05 Jun 2023 23:03
by Trossen
Lite nytt om Silja Europa i dagens HBL. Står att man fått kancellera runt 18 000 bokningar med anledning av den förlängda chartern. Låter mycket i mina öron. Står också att bokningen för 2024 öppnar när det finns nya besked om trafikdatum. :roll: Lär bli rejäl uppförsbacke - vem vågar boka när Tallink kanske ställer in avgångarna ytterligare en gång? Ironiskt att kommunikationsdirektören heter Nöjd i efternamn - tror knappast passagerarna som bokat är Nöjd med detta spektakel.


https://www.hbl.fi/artikel/151792d8-6d0 ... ae7fae199b

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 08 Jun 2023 19:11
by Mistluren
Nej det var inte snyggt skött. Undrar för övrigt fortfarande gällande besked angående Victoria I. Lite sent att sätta henne i trafik nu, så jag förutsätter att man har andra planer, men vilka?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 02 Jul 2023 10:04
by Trossen
Lite nytt om Kapellskär - Åbo. Trafikstarten på den rutten tidigareläggs en vecka. Ser också ut som man är nöjd med beläggningen ombord.

https://www.nyan.ax/nyheter/tallink-sil ... -augusti/#

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 03 Jul 2023 18:31
by Mistluren
I klartext så abryter man sommartidtabellen i förtid. Verkar väl inte så succéartat, så man får förstå att de fick frågan om hur det gått?... -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?

Svårt att förstå vitsen med att gå in till Stockholm med bara ett fartyg och i synnerhet med den tidtabell som man har. Jag tror fortsatt att man var osäker på om man kunde chartra ut alla fartyg till bra hyra och planerade för eventualliteten att ytterligare något fartyg skulle behöva sättas i egen trafik. Då som parhäst till Baltic Princess.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 04 Jul 2023 17:45
by M.H
En förändring är ju att man ersatt Långnäs med Mariehamn på morgonturen från Kapellskär.