Page 28 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 03 Aug 2023 18:47
by Mistluren
Det går inte att boka kryssningar till Tallinn de två första veckorna i september. Men det är faktiskt märkligt. Så svårt kan det väl inte vara att tillfälligt flytta över personal från BQ till Victoria?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 07 Aug 2023 18:44
by Trossen
Det är nog inte mödan värt att starta igång Victoria för ett par veckor - således talar också detta för att hon inte sätts i trafik i höst på sin gamla rutt.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 07 Aug 2023 19:10
by VikingGlory
Om planen var att sätta henne i trafik igen skulle de meddela det så fort som möjligt. I Tallink investerare webbinariet sa de att förhandlingar pågick om framtida arbete, vilket bara kan betyda en sak för mig och det är en stadga. De sa också att en one ship service med Baltic Queen var optimal.

Jag hoppas att jag har fel! Jag skulle älska henne tillbaka på Stockholm-Tallinn.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 08 Aug 2023 20:35
by Trossen
Om planen var att sätta henne i trafik igen skulle de meddela det så fort som möjligt. I Tallink investerare webbinariet sa de att förhandlingar pågick om framtida arbete, vilket bara kan betyda en sak för mig och det är en stadga.
Stadga - charter alltså! ;)

Jag hoppas också på trafik men skall man vara realist så är det nog som du säger! Charter. Man skulle dock kunna hoppas på att fartyget har någon symbolisk betydelse i trafik för Tallink - döpt efter kronprinsessan och det vita fartyget ….

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 11 Aug 2023 06:09
by Mistluren
Att Cinderella flyttas gör ju att förutsättningarna för att sätta Victoria på Åbo blir bättre. Tror dock att det är Tallinn som kommer i första hand för det fall att man bestämmer sig för att sätta henne i egen trafik.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 30 Aug 2023 21:43
by Mistluren
Nu skall man även försöka hyra ut Romantika antar jag. Intressant, undrar om man verkligen kommer att få så bra betalt att det lönar sig jämfört med egen trafik.

Även Atlantic Vision lär behöva säljas eller hyras ut framåt våren.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 31 Aug 2023 16:51
by M.H
Victoria1 har nu legat upplagd i Tallinn i 1månad. Vore det inte bättre att sätta henne i trafik på exempelvis Helsingfors-Tallinn?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 01 Sep 2023 00:07
by weatherc
M.H wrote: 31 Aug 2023 16:51 Victoria1 har nu legat upplagd i Tallinn i 1månad. Vore det inte bättre att sätta henne i trafik på exempelvis Helsingfors-Tallinn?
Varför? Om nuvarande trafik täcker behovet finns det ju inget behov för det.
Skall kommas ihåg att Finland är på god väg i en resension av det större slaget så snart finns inga pängar att resa med heller...

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 01 Sep 2023 12:27
by Mumin
Ifall ekonomin tränger ersätts snarare långa semesterresor med kortare av typ Tallinkryssning, Stockholmskryssning etc.

Men det vore inte särskilt klokt att öka kapaciteten på Helsingfors-Tallinn under hösten när båtarna ändå är mindre fyllda. Det ända du gör då är att du sänker prisnivån på biljetterna. Och det vill säkert ingen. Varken på Tallink, Viking Line eller Eckerö.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 05 Sep 2023 10:19
by Mistluren
Det handlar väl om dygnskryssningar i så fall, dvs istället för Europa. Men även det blir en viss konkurrens mot dagskryssningarna och även mot Baltic Princess från Åbo.

Hur som helst ser jag det inte som omöjligt att Baltic Queen kommer att ta upp dygnskryssningarna från Helsingfors och att Romantika och Victoria får ta över Tallinn-Stockholm framåt våren.