Page 38 of 41

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 14 Dec 2023 23:29
by M.H
Isabelle på väg mot Colon i Panama dit hon anländer 18/12.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Dec 2023 17:21
by Mumin
Tallink återbetalar pandemilån:

https://www.sjofartstidningen.se/tallin ... r-krislan/

Detta är definitivt positivt. Ändå roligt att läsa alla pessimisters åsikter.

Inte längre sedan var allt från VL skit, nu är det TS' tur.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 15 Dec 2023 20:13
by pepe57
TallinkSilja tycks ha kosing?Betalar lån bort i förtid?

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 05 Jan 2024 12:17
by Mistluren
Det går uppenbarligen bra. Passagerarsiffrorna för fjärde kvartalet var också ok. Men man gör kortsiktiga vinster. Att man drog undan Galaxy öppnade för Birkas återkomst. Nu skulle det bli svårare att komma tillbaka, vilket man nog inte kommer att försöka.

Nu får man istället se upp med linjerna till Baktikum. Om man agerar för kortsiktigt, med ett allt för strypt utbud riskerar man att till sist få konkurrens där också.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 03:07
by Mistluren
Tallink beter sig för övrigt nästan lika konstigt som VL gör när de senare framhåller att de fått 72% av passagerarna på Åbo-Åland-Stockholm. (Vilket bara motsvarar kapacitetsförhållandena)

I Tallinks fall framhåller man MyStar. Men MyStar har bara haft 900 passagerare per avgång i snitt under första året. I själva verket nära nog fiasko och något som man mer än väl klarat med Star.

Nä, de goda ekonomiska resultaten beror på något helt annat. Att man lyckat pressa upp priserna kortsiktigt genom att strypa utbudet på övriga linjer.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 09:35
by Trossen
Det ekonomiska resultatet förklaras nog av charteravtalen - produkten är så dyr från den svenska sidan så man stryper ju passagerartillväxten på eget grepp. Väl ombord - hur ser konsumtionen ut bland passagerarna? Sedan så ser man ut att förlorat till Eckerö på finska viken. Finbo Cargo har ju vad jag kan se blivit en stor framgång med låg investeringskostnad för Eckerö.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 10:36
by Mistluren
Trossen wrote: 06 Jan 2024 09:35 Det ekonomiska resultatet förklaras nog av charteravtalen - produkten är så dyr från den svenska sidan så man stryper ju passagerartillväxten på eget grepp. Väl ombord - hur ser konsumtionen ut bland passagerarna? Sedan så ser man ut att förlorat till Eckerö på finska viken. Finbo Cargo har ju vad jag kan se blivit en stor framgång med låg investeringskostnad för Eckerö.
Men också förlusten av frakt till Finbo Cargo kan nog till stor del tillskrivas Tallinks utbudsstrypning och fiaskot med MyStar. Man har ställt in den egna trafiken från Muuga med den uppenbara förhoppningen att försöka styra frakten till MyStar. Det har inte slagit särskilt väl ut.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 12:56
by VikingGlory
Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.

Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.

Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.

https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 13:03
by MikaelJ123
VikingGlory wrote: 06 Jan 2024 12:56 Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.

Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.

Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.

https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
Allting är till salu, det gäller att hitta rätt köpare som köper till rätt pris.
Baltic Princess säljer bra med passagerarplatser och går avsevärt bättre än Victorias trafik.

Re: Framtiden för Tallink Silja

Posted: 06 Jan 2024 13:12
by VikingGlory
MikaelJ123 wrote: 06 Jan 2024 13:03
VikingGlory wrote: 06 Jan 2024 12:56 Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.

Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.

Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.

https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
Allting är till salu, det gäller att hitta rätt köpare som köper till rätt pris.
Baltic Princess säljer bra med passagerarplatser och går avsevärt bättre än Victorias trafik.
Victoria säljer ut sina hytter mycket bättre, är mycket billigare att driva eftersom de bara är till sjöss i 6 timmar om dagen, och hon har många lastbilar också. Det är enkelt att kontrollera bokningsmotorer och webbkameror.

Det är inte på något sätt i närheten av sanningen att Baltic Princess presterar bättre än Victoria. Tallink visste att borttagandet av Galaxy var början på slutet men slutet på den långa traditionen med Silja-fartyg från Åbo kommer säkerligen senast 2025.

Hyttkategorier är sällan slutsålda på Baltic Princess och de har nästan ingen last kvar. Allt gick över till Viking och Finnlines. Har du sett jämförelserna med resultaten från Finland-Sverige oktober-december 2022? -22% eller något? Galaxy var redan borta då så det är inte anledningen.

Och ja allt är till salu, men bara Romantika och Victoria bjuds aktivt ut till försäljning.