Page 1 of 2

Åbo-Gdynia

Posted: 16 Dec 2022 15:49
by VikingGlory
Sedan 2019 har det pågått diskussioner mellan Åbo och Gdynia om en ny färjelinje, nu har Åbo hamn på instagram laddat upp en bild på fartygsformade pepparkakor där det står "Nästa generation av fartyg?" Tydligt syns ett skepp som säger TKU-GDY 23, ett skepp som säger Finnlines och ett skepp 'Santa Star'. Kan vi se Finnlines starta den här rutten med Finnstar? Eller Tallink med Tallink Star? Spännande tider kommer.

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 16 Dec 2022 16:17
by pepe57
2024 spekuleras,inte Åbo utan Nåd-Gdy,med Finnswan el Europalink.Tidigare gjorde Finnlines med Star båtarna stickare till Gdynia men insåg att
linjen inte var lönsam!

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 16 Dec 2022 16:50
by Mumin
Enligt Finnlines skall Finnswan och Europalink sättas in på Travemünde -Malmö så fort de båda nya båtarna anländer. Jag skulle gissa att Finntrader och Finnpartner då blir fria för nya äventyr.

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 16 Dec 2022 20:21
by pepe57
Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 21 Dec 2022 20:41
by Skepptikern
pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 21 Dec 2022 21:31
by Risberg
Skepptikern wrote: 21 Dec 2022 20:41
pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern
Inte?! Det påstod Stena om TRELLEBORG, och sålde henne 2014. Och DFDS påstod detsamma om SIRENA SEAWAYS, och lade ner Esbjerg – Harwich-routen samma år. :o

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 21 Dec 2022 21:45
by Mumin
Finntrader och Finnpartner utrustades med scrubbers redan 2015 eller 2016 säger källor i nätet. Jag ser i så fall inte problemet.

https://www.thb.info/suche.html?q=Finntrader+

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 22 Dec 2022 08:49
by Skepptikern
Risberg wrote: 21 Dec 2022 21:31
Skepptikern wrote: 21 Dec 2022 20:41
pepe57 wrote: 16 Dec 2022 20:21 Varken Finnpartner&Finntrader får inte köra efter 2024 på östersjön för svavel direktivet, skall till medelhavet!


???
Alltså det finns ju inga båtar som får "förbud" att köra. Man får inte använda bränsle med högre svavelhalt än 0,1%, eller om man har en scrubber så måste man ha avgaser som motsvarar 0,1% svavel i bränslet. Få existerande båtar har skaffat scrubber, utan man köper VLSHFO 0,1% och kör på den.

//Skepptikern
Inte?! Det påstod Stena om TRELLEBORG, och sålde henne 2014. Och DFDS påstod detsamma om SIRENA SEAWAYS, och lade ner Esbjerg – Harwich-routen samma år. :o

Som sagt, regelverket förbjuder avgaser med högre svavelhalt än [motsvarande 0,1% svavel i bränslet]. Inget annat.

Det är upp till redaren hur han löser det. Med teknik eller bränsle. Och det är väldigt svårt att göra en kalkyl framåt vad de olika bränslekvaliteterna skulle kosta.

T ex har/hade många äldre båtar hjälpmotorer som enbart kan köras på diesel MGO eller MDO. Dessa kvaliteter spåddes tidigt bli väldigt eftertraktade och därmed dyra. Och ombyggnad till start/stopp och drift på VLSHFO ganska dyrt och med tveksam återbetalning på äldre maskiner.
Även lågsvavlig tjockolja VLSHFO spåddes bli väldigt dyr och kanske inte ens tillgänglig i tillräckliga mängder.

Så att i det läget lägga ner / flytta / sälja kan vara ett klokt beslut.

Men det fanns inga fartygsspecifika förbud.

//Skepptikern

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 22 Dec 2022 15:38
by pepe57
Varken Finntrader el Finnpartner har scrubbers de har en betydligt billigare tvättnings anläggning,då när vi var på varv med Finnlady så sade Italienska
maskin inspektörerna tydligt och klart att både Trader och Partner skall bort till medelhavet före 2024,men kanske det har blivit ändringar?Men det
som är säkert om Finnlines öppnar igen linjen till Polen är det från Helsingors eller Nådendal.Kan vara möjligt att någon annan aktör spekulerar på
Åbo?Det som är problemet med både Nådendal och Åbo är den långa lotsningen till öppet vatten!Att hitta någon styrman med linje lots behörighet
Nådendal,Åbo,med styrmanslön är väldigt komplicerat,på Helsingfors el Hangö får befälhavaren el en styrman med lotsbehörighet får köra in och ut!
Sträckan Åbo,Nådendal lotsningen för lång strider emot vilotidslagen!Löneskillnaden mellan en vanlig styrman på Finnlines el linjelots på Finnlines
på sträckan Nådendal Kappis är 2500e.

Re: Åbo-Gdynia

Posted: 18 Feb 2023 12:05
by VikingGlory
Det här är en ny artikel om en ny forskning gjord av Åbo om en färjeförbindelse till Gdynia. De verkar väldigt exalterade över det och har haft kontakter med flera företag om att starta en sådan anslutning.
Det verkar också finnas ett intresse från passagerarsidan.
De vill ha två avgångar i veckan med en på tisdag kväll med ankomst torsdag morgon till Gdynia.

Kanske Finnlines eller Stena Line?

https://aboard.portofturku.fi/en/2023/0 ... of-poland/