Page 1 of 1

Skarpare gräns mellan Hurtigruten Expeditions och kustrouten?

Posted: 26 Dec 2022 10:55
by Risberg
Första gången de två kvarvarande Hurtigruterederierna skulle slå sig samman, 2002, var det meningen at rederiet skulle heta Nord-Norges Dampskibsselskab, NNDS, och fartygen skulle bära Vesteraalens Dampskibsselskabs färger, med den breda, blåa randen med vit bård på skorstenarna.

Så krävde EES att vid en sammanslagning skulle statens uppköp av kustrouten omförhandlas, så blev det inte av. Men 2006 skedde det, men nu hette rederiet rätt och slätt Hurtigruten och skorstenarna fick en mindre lyckad logo, kallad "cola-merket" på folkmun. Så fort man skickade ett Hurtigruteskepp på utlandskryssningar omregistrerade man det från NOR- till NIS-registret. FRAM var det första fartyget som aldrig har seglat i kustrouten, och därmed alltid varit NIS-registrerat, sedan följde ROALD AMUNDSEN och FRIDTJOF NANSEN.

När Hurtigruten förlorade fyra av elva kustrouttourer döptes FINNMARKEN om till OTTO SVERDRUP och MIDNATSOL till MAUD och de blev tillsammans med TROLLFJORD NIS-registrerade. De seglar också längs norska kusten, utan att man kan gå både av och på längs kusten.

LOFOTEN fick sina sista år, som "veteranskip" i Hurtigruten, tillbaka sina ursprungliga VDS-färger. Men hon kan inte gå i kustrouten längre, p.g.a. bristande handicapanpassning. Men nu har även VESTERÅLEN delvis fått tillbaka VDS-färgerna (på skorstenarna – randen på skrovet är fortfarande röd). Man kan ju fråga sig: Är detta ett steg på vägen att skilja Hurtigruten Expeditions skarpare från kustroutskeppen? Kanske "cola-merket" renodlas som ett rent kryssningsvarumärke för NIS-registrerade fartyg och kustroutskeppen får VDS-färgerna? Men då bör även randen på skroven målas blå, som den var på VESTERÅLEN, när hon levererades.

Re: Skarpare gräns mellan Hurtigruten Expeditions och kustrouten?

Posted: 26 Dec 2022 11:35
by Risberg
Även SPITSBERGEN hamnade i Hurtigruten Expeditions flotta, strax efter OTTO SVERDRUP, MAUD och TROLLFJORD.