Fjord Line går ifrån LNG-drift
-
- Posts: 80
- Joined: 12 Feb 2022 21:09
Re: Fjord Line går ifrån LNG-drift
Nja, de går nog inte från LNG men de konverterar maskinerna till dual-fuel maskiner som kan ta både LNG och Diesel likt Viking Grace, Viking Glory, Aurora Botnia och Megastar/MyStar.
Re: Fjord Line går ifrån LNG-drift
Hur är det med TT-Line's NILS HOLGERSSON och PETER PAN?
-
- Posts: 80
- Joined: 12 Feb 2022 21:09
Re: Fjord Line går ifrån LNG-drift
Men i praktiken innebär det ju ändå att man slutar att köra på LNG för överskådlig framtid.
Oljebränslen är bra på det viset att de är svårblockerade i motsats till el och gas. Prishöjning kan man förstås orsaka genom diverse blockader, men inte brist på samma vis.
Det var längesedan man såg tankbilar i villaområdena senast. Men nu ser man dem igen, ca 16-17 tusen per kubik dock. (Numer är det i princip samma skatt som på drivmedelsdiesel, men man slipper reduktionsplikten tror jag det är.)
Utan tillräcklig kärnkraft är det nog bra om alla som kan bidrar genom att sluta använda el och naturgas (som ju främst används för att tillverka el).
För övrigt har svenska kraftnät (äntligen) begärt att järnvägen tar fram planer för att ställa eltågen åtminstonne tillfälligt.
Oljebränslen är bra på det viset att de är svårblockerade i motsats till el och gas. Prishöjning kan man förstås orsaka genom diverse blockader, men inte brist på samma vis.
Det var längesedan man såg tankbilar i villaområdena senast. Men nu ser man dem igen, ca 16-17 tusen per kubik dock. (Numer är det i princip samma skatt som på drivmedelsdiesel, men man slipper reduktionsplikten tror jag det är.)
Utan tillräcklig kärnkraft är det nog bra om alla som kan bidrar genom att sluta använda el och naturgas (som ju främst används för att tillverka el).
För övrigt har svenska kraftnät (äntligen) begärt att järnvägen tar fram planer för att ställa eltågen åtminstonne tillfälligt.
Re: Fjord Line går ifrån LNG-drift
Utan tillräcklig elkraft, inte bara kärnkraft. Men den nya regeringen vill ju dämpa utbyggnaden av vindkraft.Mistluren wrote: ↑29 Dec 2022 06:24
Utan tillräcklig kärnkraft är det nog bra om alla som kan bidrar genom att sluta använda el och naturgas (som ju främst används för att tillverka el).
För övrigt har svenska kraftnät (äntligen) begärt att järnvägen tar fram planer för att ställa eltågen åtminstonne tillfälligt.
Skämtar Du eller är det ett önsketänkande från Din sida, att man skulle "ställa" eltågen "tillfälligt"? Du får det att låta som om det finns andra tåg, det gör det i praktiken inte, med undantag av Kalmar – Linköping, diverse småländska och västgötska lokalbanor o.likn. Då borde man hellre koppla ut laddstationer för elbilar.
Men tråden handlar om LNG-drift på Fjord Line's färjor, inte om svensk elkraftförsyning.
Re: Fjord Line går ifrån LNG-drift
Det är inget skämt, svenska kraftnät har begärt att berrdslapsplaner för att kunna stoppa tågtrafiken med 15 minuters varsel. För den situation man finner det nödvändigt att stoppa trafiken för att spara el.Risberg wrote: ↑29 Dec 2022 07:38Utan tillräcklig elkraft, inte bara kärnkraft. Men den nya regeringen vill ju dämpa utbyggnaden av vindkraft.Mistluren wrote: ↑29 Dec 2022 06:24
Utan tillräcklig kärnkraft är det nog bra om alla som kan bidrar genom att sluta använda el och naturgas (som ju främst används för att tillverka el).
För övrigt har svenska kraftnät (äntligen) begärt att järnvägen tar fram planer för att ställa eltågen åtminstonne tillfälligt.
Skämtar Du eller är det ett önsketänkande från Din sida, att man skulle "ställa" eltågen "tillfälligt"? Du får det att låta som om det finns andra tåg, det gör det i praktiken inte, med undantag av Kalmar – Linköping, diverse småländska och västgötska lokalbanor o.likn. Då borde man hellre koppla ut laddstationer för elbilar.
Men tråden handlar om LNG-drift på Fjord Line's färjor, inte om svensk elkraftförsyning.
SJ-anställda mfl. har ibland den märkliga inställningen att tågtrafik skulle vara något oundgängligt, ungefär som akutsjukvård. Så är det givetvis inte. Det hör till det som är enklast att avvara. Mycket enklare än uppvärmning och el för belysning och matlagning tex. Buss, flyg och bilar finns.
Vindkraft är irrelevant. Typsikt blåser det inte vid effektbrist. Koppla ur laddstationer för elbilar är tekniskt svårt och ger ännu en liten besparing, i synnerhet vid de tidpunkter som effektbrist kan befaras.
En svårighet beträffande järnvägen är förstås att effektbrist vanligen förekommer vid ungefär samma tider på dygnet som rusningstrafiken pågår. Men Godståg, fjärrtåg och spårvagnar (som relativt enkelt kan ersättas med bussar) kan givetvis stoppas och ger en så stor besparing att det kan vara avgörande.
Men du har rätt, vi ligger utanför ämnet även om det i båda fallen handlar om att hantera el/gas-brist inom transportsektorn.