Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by Markmeister89 »

Nu när Rosella gör sig redo för att röra sig ner mot Medelhavet.

Vad bör Viking Line göra med kortrutten Kapellskär-Mariehamn på kort och lång sikt?

1. Beställa ett nybygge med liknande dimensioner som Aurora Botnia?

2. Samma som ovan men mer inspirerat av Color Hybrid?

3 Viking Line köper passande second hand tonnage.

Vad har ni för tankar och idéer?

Viking Glory visar att man kan få en relativt olönsam rutt att bli väldigt populär och lönsam.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by VikingGlory »

Jag tror aldrig att Åbolinjen har varit olönsam.
Från 1973 till 2022 har det haft marknader som är tillräckligt stora för att två företag och fyra färjor ska vara aktiva där hela tiden. Länge även tillsammans med Nådendallinjen. Glory är inte anledningen till att Åbolinjen är lönsam. Åbolinjens lönsamhet är förmodligen anledningen till att de hade råd med Glory.
Dessutom tror jag inte att effekten av ett nybygge på den två timmar långa sträckan Mariehamn-Kapellskär kan jämföras med Glory på Åbolinjen. I övrigt tror jag att tyvärr står ett dedikerat fartyg för Mariehamn-Kapellskär extremt lågt på Vikings prioriteringslista.
Sträckan har inte varit lönsam på evigheter och linjen behövs i princip bara 6-7 veckor på sommaren. Vi kommer att se nybyggen för Helsingforslinjen och Cinderella ersättare innan vi får se ett nytt fartyg dedikerat till just Mariehamn-Kapellskär, jag tror att vi kanske aldrig får se allt.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by pepe57 »

Såsom jag skrev tidigare på våren 2021,när det uppkommer något nytt är intresset för publiken stort,var vänlig och jämför passagerar siffror
Glory/Grace,av dessa kan ni dra era synpunkter!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by VikingGlory »

Men kommer du att beställa ett nybygge bara för att du har något nytt? Den effekten försvinner snabbt. Ett nybygge för Mariehamn-Kapellskär måste vara lönsamt året runt för att dess livslängd ska motivera att bygga det. På den nuvarande marknaden händer det inte. Åbolinjen har alltid varit den viktigaste och mest lönsamma linjen, det går helt enkelt inte att jämföra. Ur ett marknadsföringsperspektiv är ett nybygge för Mariehamn-Kapellskär inget logiskt nästa steg. Jag förstår att folk vill ha det men jag tror att vi kan se rutten återvända på säsongsbasis maximalt. Kanske inte ens.

Det mest logiska nästa steget för Viking på denna specifika marknad är att köpa sig in i Eckerö mer.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by St David »

Markmeister89 wrote: 19 Jan 2023 13:42
3 Viking Line köper passande second hand tonnage.

Vad har ni för tankar och idéer?
Av Markmeisters alternativ tror jag att #3 är troligast? (Men finns det många småfärjor att tillgå)
Däremot tror jag att ett uppköp av Ekerö är det troligaste utfallet. Vi skall heller inte glömma att Ekerö`s trafik på Finska Viken också är intressant för Viking Line.

Som skrivits innan, problemet är att det helt enkelt inte finns en marknad för en ny & större färja på helårs basis.
Det bor ju trots allt bara ca30,000 på Åland och incitamenten att resa dit utanför sommaren är begränsade.

Grundproblement med Viking Line är att dom ladde ned Kappelskär-Mariehamn-Nådendal.(Som jag skrivit förr ;) )
Innan gick Ålandsfärjan (den dedikerade) bara Maj-Aug. Resten av året tog "Nådendalslinjen" hand om Ålands transportbehov.
Tiderna var bra från Kappellskär kl 10.00 och 20.00 och hyfsade från Mariehamn 6.00 och ca 16.00. Det möjligjorde exempelvis en dagstur till Stockholm Eller, för en utflyttad ålänning i Stockholm, en helg hemma hos släkt och vänner.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by M.H »

St David wrote: 19 Jan 2023 21:51
Markmeister89 wrote: 19 Jan 2023 13:42
3 Viking Line köper passande second hand tonnage.

Vad har ni för tankar och idéer?
Av Markmeisters alternativ tror jag att #3 är troligast? (Men finns det många småfärjor att tillgå)
Däremot tror jag att ett uppköp av Ekerö är det troligaste utfallet. Vi skall heller inte glömma att Ekerö`s trafik på Finska Viken också är intressant för Viking Line.

Som skrivits innan, problemet är att det helt enkelt inte finns en marknad för en ny & större färja på helårs basis.
Det bor ju trots allt bara ca30,000 på Åland och incitamenten att resa dit utanför sommaren är begränsade.

Grundproblement med Viking Line är att dom ladde ned Kappelskär-Mariehamn-Nådendal.(Som jag skrivit förr ;) )
Innan gick Ålandsfärjan (den dedikerade) bara Maj-Aug. Resten av året tog "Nådendalslinjen" hand om Ålands transportbehov.
Tiderna var bra från Kappellskär kl 10.00 och 20.00 och hyfsade från Mariehamn 6.00 och ca 16.00. Det möjligjorde exempelvis en dagstur till Stockholm Eller, för en utflyttad ålänning i Stockholm, en helg hemma hos släkt och vänner.
Finnlines har ju möjlighet att vika in i Mariehamn istället förLångnäsoch då är ju problemet löst, det är ju dessutom fina fartyg på ingång
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by St David »

[/quote]
Finnlines har ju möjlighet att vika in i Mariehamn istället förLångnäsoch då är ju problemet löst, det är ju dessutom fina fartyg på ingång
[/quote]

Skulle inte förvåna mig om det blir så.

Ekerölinjen i all ära men kan Finnlines få "rätt" tider Mar-Kap så bör dom kunna ta bättre betalt då det är smidigaste vägen för ålänningarna till/från Sverige (läs Stockholm)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by /jes »

Att gå in till Mariehamn kostar
- extra bunker
- tid
- förmodligen högre hamnavgift i Mariehamn än Långnäs

Varuförsörjningen till Åland sker väl mestadels från finska fastlandet.

Att det skulle vara någon affär för Finnlines att gå in till Mariehamn har jag svårt att se.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by Skepptikern »

Markmeister89 wrote: 19 Jan 2023 13:42
Finnlines har ju möjlighet att vika in i Mariehamn istället förLångnäsoch då är ju problemet löst, det är ju dessutom fina fartyg på ingång



Svängen förbi Mariehamn är totalt ca 12NM längre än motsvarande via Långnäs. Det mosvarar minst 30minuter förlorade, rimligen 45. Därmed får man antingen kortare hamnuppehåll eller så får man köra fortare , med högre bränsleförbrukning till följd.

Kanske eventuellt att man gör detta i högsta högsäsong, från midsommar till mitten på augusti, men annars är det nog inte lönsamt.

//Skepptikern
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Kapellskär-Mariehamn?

Post by pepe57 »

Finnlines kommer att anlöpa Mariehamn det är klappat och klart,men först 2024 vilken månad har jag inte koll på,det går väl och kolla med
hamnverket i Mariehamn,jag tror att kontraktet gjordes när Finnswan anlöpte Mariehamn 2022?
Post Reply