Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by Markmeister89 »

Viking Line har ett aktivt projekt med RMC och Åbo Akademi om att göra Åbo-rutten helt klimatneutral redan inom 5 år.

Vad detta kan mynna ut i är svårt att säga. Men ett alternativ är nybygge för att ersätta Viking Grace som istället sätts på Helsingfors-rutten.
Screenshot_2023-01-26-21-24-04-416_com.google.android.apps.docs.jpg
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by Sam »

Intressant! Står att det handlar om producera miljön neutralt bränsle i Finland inte om att bygga något nytt fartyg!
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by Markmeister89 »

Vi ska inte glömma att Viking Grace började som ett liknande miljöprojekt innan det blev en beställning.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by VikingGlory »

Glory och Grace har båda tvåbränslemotorer som kan LNG och i framtida LBG. Jag tror inte att Grace har begränsningar jämfört med Glory i det avseendet. Jag håller med om att det förmodligen kommer att vara ett bränsle som produceras i Finland utan utsläpp och elektriska billaddare på färjorna. Inte en nybyggnad, inte för det här projektet åtminstone.
Eller så måste de se det som en extra möjlighet men det är inte nödvändigt. Jag tror att de skulle vilja behålla duon Glory and Grace intakta. I sin nuvarande form skulle Grace inte heller vara 100% perfekt för Helsingfors men självklart är en liten ombyggnad alltid möjlig.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by weatherc »

Nu skulle jag inte ropa hurra iom att en medverkande är RMC.
De höll ju på att gå i konkurs för inte alltför många månader sedan. Staten (skattebetalarna) räddade (?) iom att armens/kustbevakningens båtar byggs där.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by shwimmente »

Jaha, det var alltså det här som var försäljningen av Gabriella...
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by Sam »

Kan tänka mig att för Raumas del kan det innebära en del konverterings jobb på fartygen för att kunna köra dom på miljöbränslet och även installation av biladdning på fartygen.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by Skepptikern »

Viking Grace har Wärtsilä 46 DF dual fuel motorer. Viking Glory har Wärtsilä 31 DF motorer. Bägge motortyperna kan gå på biodielsel/syntetisk diesel eller biogas redan nu. Dessutom kan de gå på 50% hydrogen vätgas i gasblandningen redan nu, men hydrogen kan inte lagras eller hanteras ombord i tankar eller rörsystem. Eventuellt an man behöva nya motormappningar beroende på saker som knacktendens och tändvillighet.

//Skepptikern
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Viking Line, RMC & Åbo Akademi samarbetar om nytt klimatprojekt för Åbo-rutten

Post by VikingGlory »

Ja exakt. En nybyggnad är inte nödvändig eftersom Glory och Grace är ganska lika. Jag tror inte att ytterligare ett nybygge för Turkuline är högt upp på listan, även om vi verkligen måste se vad de kommer att göra efter den potentiella försäljningen av Gabriella. Jag måste erkänna att Vikings strategi är svår att förutse vid det här laget.
Post Reply