TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

St David wrote: 07 Feb 2023 22:37
Jag hadde trott att det skulle bli verkligt krångligt med lastning. Nått fordon skall Klaipeda-Karlshamn, nån Trelleborg, nån intrkes, annan Trelleborg-Travemunde lägg sen till Karlsham-Travemunde och hela vägen Klaipeda-Travmunde.
Lägg sen till TT-LIne`s alla tidtabellsproblem!!.... :?
När TOM SAWYER gick Klaipéda - Trelleborg - Travemünde brukade lastbilarna till Travemünde befinna sig på översta däck och de till Trelleborg på de två andra. Förmiddagsfärjan från Trelleborg som går till både Rostock och Travemünde anger avgångstiden till Rostock 5 minuter före den till Travemünde. De lastar säkert bilarna till Rostock först. Däremot tror jag inte så många tar bilen från Rostock till Travemünde – färjorna ligger med häcken i båda de hamnarna. På samma sätt tvivlar jag på att det blir så många bilar Trelleborg - Karlshamn. ;)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

St David wrote: 07 Feb 2023 22:32 Ärligt talat har själv tyckt att Trelleborg som utgångshamn för Klaipeda har varit lite konstig.
Dom flesta potentiella resenärer borde ha närmre till Karlsham - i varje fall 3h mindre att köra på land.
Om det är trafik Litauen-Danmark man är ute efter kunnde man ju lika gärna fortsätta 32nm (2h) till Köge?
Det har ärligt talat jag också förundrat mig över. Men väldigt mycket specialtransporter kommer med de färjorna; ekipage som egentligen är för långa och/eller breda och måste ha följebilar - halva färdighus, vindkraftsmaster &c. &c., och de är klart att det måste vara mycket bekvämare att sitta på en färja hela vägen till Trelleborg än att köra lasten på väg till sydvästra Skåne. Køge - Klaipeda trafikeras redan av DFDS.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Mistluren »

Även DFDS har väl haft Karlshamn som mellanhamn emellanåt, men då har man som sagt kommit från Köge/Kiel/Fredrica?

Att gå till Karlshamn samtidigt som man går från Trelleborg tycker jag inte är lika självklart. Karlskrona hade väl nästan varit mer naturligt för att inte komma för nära Trelleborg? Men man har väl sina skäl antar jag.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 08 Feb 2023 12:41 Även DFDS har väl haft Karlshamn som mellanhamn emellanåt, men då har man som sagt kommit från Köge/Kiel/Fredrica?

Att gå till Karlshamn samtidigt som man går från Trelleborg tycker jag inte är lika självklart. Karlskrona hade väl nästan varit mer naturligt för att inte komma för nära Trelleborg? Men man har väl sina skäl antar jag.
Hur stor eller trång är färjehamnen i Karlskrona? Annars håller jag med Dig, det hade varit en mindre omväg också.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

Tittar man på TTs hemsida på avgångar från Trelleborg t.ex. 2-3 maj så saknas såväl MARCO POLO som TOM SAWYER. Tittar man så på avgångar från Klaipéda samma dato, så är det ännu så länge helt blankt.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by shwimmente »

Dom kommer närmare, om 150 år eller så kanske dom kör Gävle också. Det vore en dröm.
1234
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2023 10:42

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by 1234 »

Mistluren wrote: 08 Feb 2023 12:41 Även DFDS har väl haft Karlshamn som mellanhamn emellanåt, men då har man som sagt kommit från Köge/Kiel/Fredrica?

Att gå till Karlshamn samtidigt som man går från Trelleborg tycker jag inte är lika självklart. Karlskrona hade väl nästan varit mer naturligt för att inte komma för nära Trelleborg? Men man har väl sina skäl antar jag.
Inte 100 men Stena är väl största andelsägare för Verkö-hamn, så spelar säkert in :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

1234 wrote: 10 Feb 2023 10:43
Mistluren wrote: 08 Feb 2023 12:41 Även DFDS har väl haft Karlshamn som mellanhamn emellanåt, men då har man som sagt kommit från Köge/Kiel/Fredrica?

Att gå till Karlshamn samtidigt som man går från Trelleborg tycker jag inte är lika självklart. Karlskrona hade väl nästan varit mer naturligt för att inte komma för nära Trelleborg? Men man har väl sina skäl antar jag.
Inte 100 men Stena är väl största andelsägare för Verkö-hamn, så spelar säkert in :)
Det kan det säkert, men det vore i strid med EU-regler om Stena försökt porta TT-Line. Color Line försökte porta Fjord Line i Strömstad, men fick ge sig. Men Gdynia har ju portat TT-Line från sin nya passagerarterminal, stick i strid med EU-regler.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by shwimmente »

Risberg wrote: 10 Feb 2023 10:48
1234 wrote: 10 Feb 2023 10:43
Mistluren wrote: 08 Feb 2023 12:41 Även DFDS har väl haft Karlshamn som mellanhamn emellanåt, men då har man som sagt kommit från Köge/Kiel/Fredrica?

Att gå till Karlshamn samtidigt som man går från Trelleborg tycker jag inte är lika självklart. Karlskrona hade väl nästan varit mer naturligt för att inte komma för nära Trelleborg? Men man har väl sina skäl antar jag.
Inte 100 men Stena är väl största andelsägare för Verkö-hamn, så spelar säkert in :)
Det kan det säkert, men det vore i strid med EU-regler om Stena försökt porta TT-Line. Color Line försökte porta Fjord Line i Strömstad, men fick ge sig. Men Gdynia har ju portat TT-Line från sin nya passagerarterminal, stick i strid med EU-regler.
Polen är ju dock (ö)kända för att strunta i EU-regler.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

TT-Line's representant i Trelleborg uttalar i dagens Trelleborgs Allehanda
1) att man kommer att segla 6 ggr/vecka mellan Karlshamn och Klaipéda, men därmed inte så ofta mellan Trelleborg och Klaipéda som idag
2) att man försöker få till en triangel Treleborg, Karlshamn och Klaipéda, men att det inte är avklarat ännu. Kommentar: Då är det ju litet märkligt att man redan prisantytt en resa Trelleborg - Karlshamn till 30 € och en överfartstid på 3 timmar på sin hemsida
3) att man inte utesluter att gå till fler svenska hamnar. Kommentar: Enligt chefredaktören för det tyska magasinet Ropax har man även tittat på Ystads nya hamn
4) att Trelleborg är TT-Line's "hemmahamn"
Post Reply