TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Marre »

prisantytt en resa Trelleborg - Karlshamn till 30 € och en överfartstid på 3 timmar på sin hemsida
Jag är förvånad om man tänker sälja inrikesbiljetter Trelleborg-Karlshamn. Men ännu mer förvånad blir jag om man skulle köra Trelleborg-Karlshamn på 3 timmar? Riktig tidsoptimist. Dubbla tiden är nog mer realistisk.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

Marre wrote: 11 Feb 2023 17:29
prisantytt en resa Trelleborg - Karlshamn till 30 € och en överfartstid på 3 timmar på sin hemsida
Jag är förvånad om man tänker sälja inrikesbiljetter Trelleborg-Karlshamn. Men ännu mer förvånad blir jag om man skulle köra Trelleborg-Karlshamn på 3 timmar? Riktig tidsoptimist. Dubbla tiden är nog mer realistisk.
Man säljer inrikesbiljetter Rostock - Travemünde idag. Men jag håller med om att 3 timmar Trelleborg - Karlshamn låter väl optimistiskt, särskilt om det sedan skall ta 13 timmar från Karlshamn till Klaipéda.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by St David »

Håller med Marre 6h är mer realistiskt (tror 3h enl hemsidan måste vara fel).

Angående inrikes mini-kryssningar. Om inrkes skall gå tror jag mycket hänger på tidabellen. Först bör det vara dagtid (då nöjesutbudet är begränsat, rent ut av obefintligt, kan vi utestluta natt turer) Främsta säljargumentet är ju utsikten! Sen bör ju resan ske någerlunda mitt på dagen, då jag antar att konceptet bygger på att man tar tåg eller medhavd bill i en rikting. Allt detta skall ju sen passas in i en tidtabell för resor Klaipeda-Karlshamn-Trelleborg-Travemunde, på minst 28h totalt - jag har svårt att tro att Karlshamn-Trelleborg blir det viktigaste flödet när tidtabellen sätts!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

En personlig gissning:

MARCO POLO kommer att gå i skytteltrafik mellan Karlshamn och Klaipéda, och upphör med att gå till Trelleborg. I tillägg kommer en gång i veckan en av de andra åtta TT-färjorna att gå Trelleborg – Karlshamn - Klaipéda.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by pepe57 »

Man undrar varför nu först börjar TT-line trafikera Munkahus?För Karlshamn är väl Blekinges huvudstad och mycket internationel hamn och
staden med många sevärdheter,så en turist rusch är på kommandet till sommaren? :ugeek:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 01 Mar 2023 12:32 Man undrar varför nu först börjar TT-line trafikera Munkahus?För Karlshamn är väl Blekinges huvudstad och mycket internationel hamn och
staden med många sevärdheter,så en turist rusch är på kommandet till sommaren? :ugeek:
Nej, det är Karlskrona som är Blekinges residensstad (och som grundaren av staden, Carl XI, ville göra till Sveriges huvudstad, men då blev det så'nt dj-a liv på stockholmsadeln att han inte vågade). Och färjehamnen är väl relativt ny.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 01 Mar 2023 12:32 Man undrar varför nu först börjar TT-line trafikera Munkahus?För Karlshamn är väl Blekinges huvudstad och mycket internationel hamn och
staden med många sevärdheter,så en turist rusch är på kommandet till sommaren? :ugeek:
Det tänkte jag faktiskt inte på, de tyska touristerna. Så kanske någon färja seglar Trelleborg - Karlshamn - Klaipéda mer än gång/vecka i touristsaisonen, kanske t.o.m. Rostock - Trelleborg - Karlshamn (- Klaipéda) sammanhängande (som man ett tag seglade Klaipéda - Trelleborg - Travemünde sammanhängande).
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by St David »

Kollade precis TT-Lines tidtabell. Det finns ett fartyg som förkortas "TT" är detta en felskrivning för "Tom Sawyer"? dvs TS.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by St David »

Risberg wrote: 01 Mar 2023 18:15
pepe57 wrote: 01 Mar 2023 12:32 Man undrar varför nu först börjar TT-line trafikera Munkahus?För Karlshamn är väl Blekinges huvudstad och mycket internationel hamn och
staden med många sevärdheter,så en turist rusch är på kommandet till sommaren? :ugeek:
Det tänkte jag faktiskt inte på, de tyska touristerna. Så kanske någon färja seglar Trelleborg - Karlshamn - Klaipéda mer än gång/vecka i touristsaisonen, kanske t.o.m. Rostock - Trelleborg - Karlshamn (- Klaipéda) sammanhängande (som man ett tag seglade Klaipéda - Trelleborg - Travemünde sammanhängande).
Nu är jag inte säker på om Risberg syftade på relationen Tyskland-Blekinge/Småland eller Tyskland-Litauen, men.
Har svårt att se att Travemunde/Rostock-(Trelleborg)-Karlshamn-Klaipeda som idag tar 29h, förmodligen längre via Karlshamn, kommer att vara attraktivt för turistmarknaden, när DFDS tar bara 19h direkt mellan Kiel och Klaipeda.
Last edited by St David on 02 Mar 2023 20:51, edited 1 time in total.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")

Post by St David »

Har någon en uppskattning om hur mycket av TT-Lines trafik är genomgående LT-DE på pax resp frakt sidan?
Post Reply