Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Här rullar vi på med övrigt snack, som inte har med sjöfart att göra.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by Risberg »

Jag åkte tåg 1981 Nikel - Murmansk - Leningrad, - Helsingfors, 1982 Leningrad - Helsingfors & Hässleholm (- Trelleborg - Saßnitz) - Moskva, 1983 Moskva - Kuovola - Pieksämäki - Uleåborg - Torneå - Haparanda - Boden - Narvik, 1994 Helsingfors - Moskva – Irkutsk – Ulaanbaatar – Beijing – Chongqing, Wuhan – Guangzhou & Hong Kong – Guangzhou – Guilin – Kunming – Chengdu – Beijing (– Harbin) – Moskva - Helsingfors, 1995 Åbo - Helsingfors - Moskva – Vladivostok, Niigata – Tōkyō – Nikko –Tōkyō, Kushiro – Sapporo – Tōkyō – Kyoto – Nara – Kyoto – Kobe, Shanghai – Hangzhou & Suzhou – Wuxi – Nanjing – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva, 1996 Tallinn - Moskva – Almaty – Ürümqi – Turpan – Lanzhou – Chengdu – Kunming – Guilin – Nanning – Đồng Đăng – Hà Nội, Nong Kai – Ayutthaya – Chiang Mai & Chiang Mai – Bangkok – Butterworth – Kuala Lumpur – Singapore, 1998 Helsingfors - St. Petersburg - Novgorod - Moskva - St. Petersburg - Helsingfors, 2005 Helsingfors - Moskva - Vorkuta & åter, Helsingfors - Moskva – Vladivostok – Harbin – Beijing – Đồng Đăng – Hà Nội – Sài Gòn & Bangkok – Alor Setar – Kuala Lumpur – Singapore, 2009 Moskva (– Harbin) – Beijing – Lhasa & åter, 2010 Moskva (– Harbin) – Beijing – Kunming – Lijiang, Lashio – Pyin Oo Lwin, Yangon – Mandalay – Myitkyna – Mandalay – Lashio & Dali – Kunming, 2011 Kunming – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva, 2016 Moskva – Tynda – Komsomolsk-na-Amure – Sovjetskaja Gavan, Sovjetskaja Gavan – Chabarovsk – Tsjita – Shenyang & Shenyang – Moskva och 2017 Moskva – Krasnojarsk & åter och dessutom kanalbåt 1991 Kotka - Viborg - Villmanstrand & flodbåt 2017 Krasnojarsk - Dudinka & åter.

Eftersom jag ogärna flyger, var transsibiriska mitt sätt att komma till Ostasien. Tyvärr var jag tvungen att flyga till Toshkent i oktober ifjor, p.g.a. Putins Hitlerbeteende – planen var att ta tåget Helsingfors - Moskva - Toshkent & åter året före, men pandemin varade längre än förväntat.

Ja, jag har en bitter erfarenhet med Nordkorea. Det finns en järnväg från Ryssland till Nordkorea längs Stilla Havs-kusten, som jag visste att det var problematiskt att få lov att åka. Döm om min förvåning när min tyska resebyrå sade att de kunde ordna det, och jag hade också nordkoreanskt visum för att passera gränsen vid Tumangang. Hem skulle jag åka från Pyongyang till Shenyang i Kina (det var därför jag var där 2016). Sex dagar före min avresa ringer nordkoreanska ambassaden i Berlin till min resebyrå och meddelar att jag även måste åka in från Kina. Det var inte möjligt, dels hade jag inte dubbelt visum till Kina, dels har direktvagnen Vladivostok - Harbin upphört. Så genom min resebyrå bad jag nordkoreanerna dra åt helvete och åkte istället "direkt" från Chabarovsk till Shenyang.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by Risberg »

Jag älskar att resa, huvudsakligen med tåg och fartyg (buss på Ísland, Malta, till Andorra, San Marino och Liechtenstein samt framförallt i Sydamerika, som nästan är en järnvägslös kontinent):

Jag har åkt samtliga järnvägar som passerar polcirkeln: Jag åkte Nordlandsbanen första gången 1974 och sedan otaliga gånger, Inlandsbanan 1976, Malmbanan första gången 1976 och sedan otaliga gånger, Kemi – Kolari 1985, Rovaniemi – Kemijärvi & åter 1979, Murmansk – Leningrad 1981 och Moskva – Vorkuta & åter 2005.

Jag har rest med järnväg i alla europeiska länder som har järnväg, med undantag av (Vatikanstaten och) Albanien., inklusive Isle of Man.

Längs Sidenvägen har jag åkt tåg "Trans Asya Ekspresi" Istanbul Haydarpasa – Tehrân & "Sabz train" Tehrân – Mashhad & åter 2002, "Afrosiyab" Toshkent – Samarqand & Boxoro – Toshkent 2022 och "Kazakstan" Moskva – Almaty, "Zhibek Zholy" Almaty – Ürümqi & tåg Ürümqi – Turpan – Lanzhou & Lanzhou – Baoji (– Chengdu) 1996. Den del av Sidenvägen jag inte åkt är Mashhad – Boxoro genom Turkmenistan och den korta sträckan Toshkent – Arys.

Men det fanns också en sidenväg över Havet till Röda Havet: Jag har åkt tåg på den delen av förbindelsen från Röda Havet till Medelhavet, som det har gått persontåg på; Dimashq – Ḩalab (Aleppo) – Istanbul, Dimashq – Amman & åter (och Tehrân – Dimashq) 2002.

I Nordamerika åkte jag tåg 1984 "Airondack" Montreal – New York & "The Montrealer" (en annan sträcka) tillbaka, 1992 "Lakeshore Limited" New York – Toledo, "Twin Cities" Toledo – Chicago, "Broadway Limited" Chicago – New York, "Maple Leaf" New York – Niagara Falls & Niagara Falls – Toronto, "Canadian" Toronto – Vancouver B.C., "Malahat" Victoria B.C. – Nanaimo, "Pioneer" Seattle – Denver, "California Zephyr" Denver – Oakland, lokaltåg San Francisco – San José, "Coast Starlight" San José – Portland, "Empire Builder" Portland – Chicago, "Southwest Chief" Chicago – Flagstaff & Flagstaff – Los Angeles, ångtåg Grand Canyon – Williams, regiontåg Los Angeles – San Diego & åter, "Sunset Limited"/"Texas Eagle" Los Angeles – New Orleans, "Southern Crescent" New Orleans – Washington D.C. & InterCity-tåg Washington D.C. – New York och 2012 "Adirondack" New York – Montreal, tåg Montreal – Quebec & åter, "Ocean" Montreal – Halifax & åter, tåg Montreal – Toronto, "Canadian" Toronto – Jasper, Vancouver B.C. – Winnipeg & Winnipeg – Toronto, "Skeena" Jasper – Prince Rupert, "Hudson Bay" Winnipeg – Churhill & åter, "Glacier Discovery" Whittier – Anchorage, "Denali Star" Anchorage – Fairbanks & åter, "Ocean Classic" Anchorage – Seward, ångtåg Skagway – Frasier & åter, "Maple Leaf" Toronto – New York och "acela" New York – Boston & åter.

Mina tågresor i Sydamerika har varit isolerade sträckor; Santiago – Temuco, San Carlos de Bariloche – Viedma, Bahia Blanca – Buenos Aires, Montevideo – Canelones & åter och upp till Corcovado i Rio de Janeiro 1999 samt Curitiba – Morretes & åter 2014.

Min första tågresa i Afrika var från Tanger till Rabat och vidare til Marrakech, därifrån till Fez och tillbaka till Tanger, 1991.

2003 åkte jag från Dakar till Bamako (& åter) och vidare med flodbåt på Niger till Tinbitku (Timbuktu/Tombouctou) och Gao.

Efter att ha åkt runt Port Elizabeth – Pretoria – Komatipoort – Maputo – Komatipoort – Johannesburg – East London – Johannesburg – Durban – Kapstaden, åkte jag "The Blue Train" Kapstaden – Pretoria & Pretoria – Bulawayo, tåg Bulawayo – Victoria Falls, "Steam Africa Express" (ett ångtåg jag hyrde för US$ 500.-) Victoria Falls – Livingstone, tåg Livingstone – Kapiri Mposhi, "Mukuba Express" New Kapiri Mposhi – Dar-es-Salaam TAZARA, tåg Dar-es-Salaam – Mwanza & åter samt tåg Mombasa – Nairobi & åter 2001.

I Australien och Nya Zealand åkte jag "Indian Pacific" Sydney – Adelaide & åter, "The Ghan" Adelaide – Darwin & åter, Sydney – Canberra & åter, Melbourne – Belgrave & åter, Melbourne – Sydney – Brisbane – Cairns – Townsville – Mt. Isa – Townsville – Brisbane, "Overland" Auckland – Wellington, "TranzOcean" Picton – Christchurch & "TranzAlpine" Christchurch – Greymouth & åter 2005/06 och Sydney – Brisbane – Emerald – Brisbane – Charleville – Brisbane, "Indian Pacific" Sydney – Perth & Perth – Adelaide, "The Overland" Adelaide – Melbourne & ångtåg Queenstown – Strahan & åter 2008.

Så det är inte bara Ryssland som har varit föremål för mitt resande. :)
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by pepe57 »

Bara att lyfta på hatten.du har sett mycket,mycket mera än en sjöman!Måste påpeka att det var i Vorkuta som min frus mammas syster bodde
när hon var i tjänst,hon var chef för kombinat som gjorde fanerskivor.Efter hon blev pensionär flyttade hon till Leningrad var hennes barn även var bosatta!Men hon fick aldrig komma till Finland även som turist!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by Risberg »

Vorkuta är ett väldigt speciellt ställe, en gulaglägerstad just norr om polcirkeln och väster om Uralryggen, och järnvägen dit byggdes av straffångar, som sedan skulle hamna i lägret. Jag hade jag flera gånger försökt resa dit, medan Sovjetunionen fortfarande fanns, men fick aldrig det. Men 2005 bokade jag en resa dit. Det går direkt tåg från Moskva till Vorkuta, över Kotlas. Ingen i staden talade något annat än ryska. Hotellet, "Gastinitsa Gornjak", var tredje våningen i ett typiskt flervåningshus. Det var minusgrader och snö när jag var där, men jag misstänker att det var fruktansvärt smutsigt där när snön var borta, eftersom kolbrytning är stadens näring. Vissa bostadsområden hade bara rasat ihop. Jag åt i hotellrestauranten, "Oasis", som hade en ganska varierande menu.

I väntrummet inför återresan bad en kvinna mig, som ende utlänning, att ta med ett paket till hennes dotter, som studerade i Moskva. På vägen tillbaka till Moskva delade jag kupé med en ingenjör, som skrattade när han hörde att jag var tourist, och sa att jag borde fått medalj av borgmästaren som den första touristen i Vorkuta. Själv reste han fram och tillbaka mellan Moskva och Vorkuta för att arbeta i fyra timmar med någon teknisk utrustning på Vorkuta sjukhus. Han menade att kolet snart var slut i Vorkuta, och då komme staden att sakna existensunderlag. I Moskva mötte dottern till kvinnan i väntrummet och fick sitt paket.

Image

Sista timmen på tåget Moskva - Vorkuta

Image

Image

Vorkuta
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by Risberg »

Risberg wrote: 07 Feb 2023 16:18 Jag åkte tåg 1981 Nikel - Murmansk - Leningrad, 1982 Leningrad - Helsingfors & Hässleholm (- Trelleborg - Saßnitz) - Moskva, 1983 Moskva - Kuovola - Pieksämäki - Uleåborg - Torneå - Haparanda - Boden - Narvik, 1994 Helsingfors - Moskva – Irkutsk – Ulaanbaatar – Beijing – Chongqing, Wuhan – Guangzhou & Hong Kong – Guangzhou – Guilin – Kunming – Chengdu – Beijing (– Harbin) – Moskva - Helsingfors, 1995 Åbo - Helsingfors - Moskva – Vladivostok, Niigata – Tōkyō – Nikko –Tōkyō, Kushiro – Sapporo – Tōkyō – Kyoto – Nara – Kyoto – Kobe, Shanghai – Hangzhou & Suzhou – Wuxi – Nanjing – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva - Helsingfors, 1996 Tallinn - Moskva – Almaty – Ürümqi – Turpan – Lanzhou – Chengdu – Kunming – Guilin – Nanning – Đồng Đăng – Hà Nội, Nong Kai – Ayutthaya – Chiang Mai & Chiang Mai – Bangkok – Butterworth – Kuala Lumpur – Singapore, 1998 Helsingfors - St. Petersburg - Novgorod - Moskva - St. Petersburg - Helsingfors, 2005 Helsingfors - Moskva - Vorkuta & åter, Helsingfors - Moskva – Vladivostok – Harbin – Beijing – Đồng Đăng – Hà Nội – Sài Gòn & Bangkok – Alor Setar – Kuala Lumpur – Singapore, 2009 Helsingfors - Moskva (– Harbin) – Beijing – Lhasa & åter, 2010 Helsingfors - Moskva (– Harbin) – Beijing – Kunming – Lijiang, Lashio – Pyin Oo Lwin, Yangon – Mandalay – Myitkyna – Mandalay – Lashio & Dali – Kunming, 2011 Kunming – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva -Helsingfors - Åbo, 2016 Helsingfors - Moskva – Tynda – Komsomolsk-na-Amure – Sovjetskaja Gavan, Sovjetskaja Gavan – Chabarovsk – Tsjita – Shenyang & Shenyang – Moskva - Helsingfors och 2017 Helsingfors - Moskva – Krasnojarsk & åter och dessutom kanalbåt 1991 Kotka - Viborg - Villmanstrand & flodbåt 2017 Krasnojarsk - Dudinka & åter.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004

Post by Risberg »

Image

Mina sjö- och landresor hittills
Post Reply