Svar till pepe57 i https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=2004#p2004
Posted: 07 Feb 2023 16:18
Jag åkte tåg 1981 Nikel - Murmansk - Leningrad, - Helsingfors, 1982 Leningrad - Helsingfors & Hässleholm (- Trelleborg - Saßnitz) - Moskva, 1983 Moskva - Kuovola - Pieksämäki - Uleåborg - Torneå - Haparanda - Boden - Narvik, 1994 Helsingfors - Moskva – Irkutsk – Ulaanbaatar – Beijing – Chongqing, Wuhan – Guangzhou & Hong Kong – Guangzhou – Guilin – Kunming – Chengdu – Beijing (– Harbin) – Moskva - Helsingfors, 1995 Åbo - Helsingfors - Moskva – Vladivostok, Niigata – Tōkyō – Nikko –Tōkyō, Kushiro – Sapporo – Tōkyō – Kyoto – Nara – Kyoto – Kobe, Shanghai – Hangzhou & Suzhou – Wuxi – Nanjing – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva, 1996 Tallinn - Moskva – Almaty – Ürümqi – Turpan – Lanzhou – Chengdu – Kunming – Guilin – Nanning – Đồng Đăng – Hà Nội, Nong Kai – Ayutthaya – Chiang Mai & Chiang Mai – Bangkok – Butterworth – Kuala Lumpur – Singapore, 1998 Helsingfors - St. Petersburg - Novgorod - Moskva - St. Petersburg - Helsingfors, 2005 Helsingfors - Moskva - Vorkuta & åter, Helsingfors - Moskva – Vladivostok – Harbin – Beijing – Đồng Đăng – Hà Nội – Sài Gòn & Bangkok – Alor Setar – Kuala Lumpur – Singapore, 2009 Moskva (– Harbin) – Beijing – Lhasa & åter, 2010 Moskva (– Harbin) – Beijing – Kunming – Lijiang, Lashio – Pyin Oo Lwin, Yangon – Mandalay – Myitkyna – Mandalay – Lashio & Dali – Kunming, 2011 Kunming – Beijing (– Ulaanbaatar) – Moskva, 2016 Moskva – Tynda – Komsomolsk-na-Amure – Sovjetskaja Gavan, Sovjetskaja Gavan – Chabarovsk – Tsjita – Shenyang & Shenyang – Moskva och 2017 Moskva – Krasnojarsk & åter och dessutom kanalbåt 1991 Kotka - Viborg - Villmanstrand & flodbåt 2017 Krasnojarsk - Dudinka & åter.
Eftersom jag ogärna flyger, var transsibiriska mitt sätt att komma till Ostasien. Tyvärr var jag tvungen att flyga till Toshkent i oktober ifjor, p.g.a. Putins Hitlerbeteende – planen var att ta tåget Helsingfors - Moskva - Toshkent & åter året före, men pandemin varade längre än förväntat.
Ja, jag har en bitter erfarenhet med Nordkorea. Det finns en järnväg från Ryssland till Nordkorea längs Stilla Havs-kusten, som jag visste att det var problematiskt att få lov att åka. Döm om min förvåning när min tyska resebyrå sade att de kunde ordna det, och jag hade också nordkoreanskt visum för att passera gränsen vid Tumangang. Hem skulle jag åka från Pyongyang till Shenyang i Kina (det var därför jag var där 2016). Sex dagar före min avresa ringer nordkoreanska ambassaden i Berlin till min resebyrå och meddelar att jag även måste åka in från Kina. Det var inte möjligt, dels hade jag inte dubbelt visum till Kina, dels har direktvagnen Vladivostok - Harbin upphört. Så genom min resebyrå bad jag nordkoreanerna dra åt helvete och åkte istället "direkt" från Chabarovsk till Shenyang.
Eftersom jag ogärna flyger, var transsibiriska mitt sätt att komma till Ostasien. Tyvärr var jag tvungen att flyga till Toshkent i oktober ifjor, p.g.a. Putins Hitlerbeteende – planen var att ta tåget Helsingfors - Moskva - Toshkent & åter året före, men pandemin varade längre än förväntat.
Ja, jag har en bitter erfarenhet med Nordkorea. Det finns en järnväg från Ryssland till Nordkorea längs Stilla Havs-kusten, som jag visste att det var problematiskt att få lov att åka. Döm om min förvåning när min tyska resebyrå sade att de kunde ordna det, och jag hade också nordkoreanskt visum för att passera gränsen vid Tumangang. Hem skulle jag åka från Pyongyang till Shenyang i Kina (det var därför jag var där 2016). Sex dagar före min avresa ringer nordkoreanska ambassaden i Berlin till min resebyrå och meddelar att jag även måste åka in från Kina. Det var inte möjligt, dels hade jag inte dubbelt visum till Kina, dels har direktvagnen Vladivostok - Harbin upphört. Så genom min resebyrå bad jag nordkoreanerna dra åt helvete och åkte istället "direkt" från Chabarovsk till Shenyang.