Spritförsäljning på svenskflaggade färjor

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Spritförsäljning på svenskflaggade färjor

Post by Risberg »

En tanke slog mig: Eftersom färjor, som seglar inom EUs interna marknad, inte får sälja taxfree, utan varorna beskattas, som om de köpts iland, på Fågelvägsleden är det ju t.o.m. så att det är dansk moms på halva sträckan och tysk moms på halva sträckan, hur kommer det sig då att svenskflaggade färjor, som HUCKELBERRY FINN, TINKER BELL, SKÅNE, MECKLENBURG-VORPOMMERN, AURORA AF HELSINGBORG &c., överhuvudtaget får sälja sprit i butik? Hvarför gäller inte Vinmonopolets monopol på dem?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Spritförsäljning på svenskflaggade färjor

Post by /jes »

Mycket enkelt - på HH-leden säljs alkohol på danskt territorialvatten, skattat och klart enligt danska bestämmelser.
På svenskt territorialvatten får man köpa tobak taxfree för direkt konsumtion, det vill säga ett paket. Svenska tullen gör en annan tolkning än den danska när det gäller tobak.
Ljudsignal när territorialvattengränsen passeras.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Spritförsäljning på svenskflaggade färjor

Post by Risberg »

/jes wrote: 23 Feb 2023 18:52 Mycket enkelt - på HH-leden säljs alkohol på danskt territorialvatten, skattat och klart enligt danska bestämmelser.
På svenskt territorialvatten får man köpa tobak taxfree för direkt konsumtion, det vill säga ett paket. Svenska tullen gör en annan tolkning än den danska när det gäller tobak.
Ljudsignal när territorialvattengränsen passeras.
Du milde himmel! Hvilken tur jag hade när jag "turade" och råkade köpa min sprit på danskt territorialvatten. Det med signalen hade jag inte en aning om, och hörde den heller inte.

Annars tillämpas det många underliga regler inom EU. Litauen, t.ex., tillåter inte alkoholförsäljning överhuvudtaget på resan från Klaipéda(!), Polen kräver att all alkohol som säljs mellan Skåne och Polen skall ha bunkrats i Polen.
Post Reply