Page 1 of 3

Holland Norway Line

Posted: 11 Mar 2023 15:54
by Risberg
viewtopic.php?p=2328#p2328

viewtopic.php?p=2329#p2329

viewtopic.php?p=2341#p2341

viewtopic.php?p=2346#p2346

Detta är ett citat från theferryforums.com:

...The shipping company Holland Norway Lines (HNL) may soon switch to Emden. Moorings are scarce in Eemshaven, so scarce that the ferry has not been able to start a few times. Authorities confirm the negotiations, for Emden that would be a huge upgrade... .


Hvad står det egentligen? Att kajplatsen för ROMANTIKA är för trång för färjan? Det kunne ju förklara att hon "slitit sig" och skadat ett annat fartyg (de låg väl för nära hvarandra p.g.a. platsbrist?).
bj.and wrote: 11 Mar 2023 14:16 For å følge litt opp tråden med Holland Norway Lines; Poster den her da dette dreier seg om «Romantika» og hvordan driften av Tallink kan komme til å se ut fremover. Kan ikke tenke meg at Tallink drømmer om en retur både for «Silja Europa» og «Romantika» sånn umiddelbart.

Det er også stor konkurranse nå på Sør- og Vest Norge. Fjord Line satser stort fra Kristiansand fra juni med opptil fem daglige avganger i hver retning Kristiansand-Hirtshals i høysesong. På toppen av dette leverer Color Line et kjemperesultat for 2022 med en digitalisert, effektiv og moderne drift:

https://www.colorline.no/om-oss/presses ... ine-i-2022

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/5Bj ... soer-norge

Det er med andre ord hard konkurranse. Høye priser for 2-døgnscruise fyller heller ikke opp båten. Til sammenligning kommer du billigere ut fra Sør-Norge om du tar tog tur-retur Oslo på beste klasse og tar cruise med enten DFDS til København eller Color Line til Kiel. Dessuten har disse rederiene mange kampanjer nå i lavsesong der du faktisk kan få gratisbilletter.

Frakt-kundene trenger mest av alt gunstig og forutsigbar transport. Det har de ikke fått den siste tiden hos Holland Norway Lines.

MIN mening er at dette blir veldig tøft. Hva tenker dere?
Hvis de flytter til Emden forsvinner jo en del av poenget med ruten (i tillegg til at de må skifte navn), å komme direkte fra Norge til Be-Ne-Lux. Det er dog et godt stykke å kjøre fra Hirtshals till Be-Ne-Lux, og også Kiel ligger på gal side av Elbe. Så det mangler ikke konkurrenter på norsk side, mer på nordvesteuropeisk side.

Re: Holland Norway Line

Posted: 11 Mar 2023 16:38
by VikingGlory
https://dvhn.nl/groningen/Wat-is-er-aan ... 87792.html

Här är en länk till holländsk media som ger dig en bra bild av vad som händer. Verkar som lite misskötsel från HNL. HNL har flera gånger lovat att bygga sin egen kaj. De gör inte och lämnar inte in planer, varför? Ekonomiska kamper som de inte vill erkänna? De sa att deras första år var mycket framgångsrikt och att de till och med ville ha ett andra fartyg för last.

Re: Holland Norway Line

Posted: 11 Mar 2023 17:00
by Risberg
Tack!

Där föll brickorna på plats! Litet märkligt av en hamn, som uttryckt att man hälsar en ny linje välkommen, Ni får bygga Er färjekaj själva! Påminner om Varbergs uppförande gentemot Stena Line.

Så tydligen har man tillfälligt använt ett färjeläge, som egentligen är för trångt, när andra fartyg ligger intill, och detta har förorsakat problem (väder, tidvattennivå?) och till och med inneburit kollisioner. Och så har hamnen i ett avtal krävt att de skall bekosta sin egen färjekaj.

Vidare har då rederiet inte ekonomiska problem i sig, bara inte råd att bygga kaj, och därför blir Emden ett alternativ.

Re: Holland Norway Line

Posted: 11 Mar 2023 20:02
by Mistluren
Har hon någon besättning från Tallink?

Re: Holland Norway Line

Posted: 11 Mar 2023 20:18
by VikingGlory
Mistluren wrote: 11 Mar 2023 20:02 Har hon någon besättning från Tallink?
Nej, Nederländare

Re: Holland Norway Line

Posted: 12 Mar 2023 12:55
by Trossen
Håller med Risberg! Låter märkligt - ställer hamnbolaget krav på rederiet att bygga ut färjeläget? :shock:

Det nya upplägget till Tyskland? Vad var det nu rederiet hette? Originalidén var ju trafik på Holland.

Re: Holland Norway Line

Posted: 12 Mar 2023 21:18
by bj.and
Er en del lenger opp elven Ems til Emden også. Det vil bli ytterligere kostnader. Så noen gunstig situasjon er det ikke.

Det blir meget interessant å se regnskapstall fra Holland Norway Lines, ikke bare trafikktall. Da får vi en mye bedre ide både om drift, soliditet og likviditet i selskapet.

Re: Holland Norway Line

Posted: 12 Mar 2023 23:25
by Trossen
Det blir meget interessant å se regnskapstall fra Holland Norway Lines, ikke bare trafikktall. Da får vi en mye bedre ide både om drift, soliditet og likviditet i selskapet.
Är det något datum bestämt för när regneskaperna, årsredovisningen, för 2022 kommer att presenteras?

Re: Holland Norway Line

Posted: 13 Mar 2023 00:04
by St David
Om man skall se det från Emshavens perspektiv; Rederiet äger inget egget fartyg - dvs deras engageman i linjen/hamnen är begränsad, dessutom är det en start-up. Därmed blir risken större att investera i ett färjeläge.

Re: Holland Norway Line

Posted: 13 Mar 2023 08:22
by Risberg
St David wrote: 13 Mar 2023 00:04 Om man skall se det från Emshavens perspektiv; Rederiet äger inget egget fartyg - dvs deras engageman i linjen/hamnen är begränsad, dessutom är det en start-up. Därmed blir risken större att investera i ett färjeläge.
Det kan man lösa på det sätt Moss hamn gjorde med Stena. Stena förband sig att trafikera linjen Moss – Frederikshavn i ett visst minimum antal år, annars måste de betala ersättning för terminalinvesteringarna. Så upphörde linjen tidigare än kontraktsfäst, och Stena måste betala. Det Stena inte visste var att Moss hade förhandlat med Color Line om samma led (eller om det var Moss - Hirtshals), så så fort sista Stena-färjan lämnat Moss på morgonen satte Moss havn igång med att måla om terminalens stålkonstruktioner i Color Line's mörkblåa färg, och samma kväll avgick Color Line-färjan PETER WESSEL från Moss för första gången.