Page 3 of 3

Re: Holland Norway Line

Posted: 31 Aug 2023 19:21
by Trossen
Charterhyran lär ju inte ha varit gratis så med det paxantalet så kan ägarna inte ha täljt guld.

Re: Holland Norway Line

Posted: 04 Sep 2023 19:07
by Trossen
Konkursen är nu fullbordad - undrar om Tallink fått pröjs för chartern? Hur funkar dessa avtal - förskottsbetalning, månadshyra eller?

Re: Holland Norway Line

Posted: 04 Sep 2023 20:55
by PelleZ
Trossen wrote: 04 Sep 2023 19:07 Konkursen är nu fullbordad - undrar om Tallink fått pröjs för chartern? Hur funkar dessa avtal - förskottsbetalning, månadshyra eller?
Varje avtal brukar ha sin unika prägel men i regel har man ett välkänt certeparti som kontraktsmall i botten likt Bimcos ”Barecon 2001”.
https://www.fff-legal.com/wp-content/u ... N_2001.pdf

Fördelen med att använda ett standard certeparti är att juridiken och avtalstexten är i regel väl prövad i tidigare rättsprocesser med prejudicerande domar vilket gör det ganska förutsägbart vem av fartygsägare eller betraktare som bär ansvaret om något oväntat som haveri eller dyl skulle inträffa.

Sen brukar man lägga till ett antal ”raider clauses” som är specifika och unika för den aktuella befraktningen.

Men det är ovanligt att man frångår standardklausulerna för betalning vilket är betalning i förskott och månadsvis.

Re: Holland Norway Line

Posted: 05 Sep 2023 10:12
by Mistluren
Man kan nog i varje fall utgå från att man inte haft mindre än en månads förskottsbetalning då det var fråga om ett nytt rederi med en ny linje.

Men det finns förstås en risk att man förlorar pengar ändå. Man har haft fartyget två sommar och en vinter. Nu finns en stor risk att man inte får in hyra för nästa vinter samtidigt som man i så fall måste stå för uppläggningskostnaderna.

Dvs Tallink kommer i så fall att ha haft fartyget borta i två år, men bara fått betalt för ca ett och ett halvt, om hyran varit rak månadsvis. (I och för sig kan man väl tänka sig att hyran varit högre sommartid än vintertid. Men det är inget vi vet.)