Page 1 of 1

Gotlandsbolaget - priser

Posted: 19 Mar 2023 19:18
by Trossen
Läste på insändarsidan i DN att Gotlandsbolaget höjt priserna ganska radikalt från och med januari i år. Trafiken är ju upphandlad så man undrar vad kontraktet säger om just prishöjningar. Får de härja fritt eller finns det ett tak inskrivet?

Tydligen är fraktpriserna också höjda vilket skapar problem för näringslivet på Gotland enligt insändaren.

Re: Gotlandsbolaget - priser

Posted: 19 Mar 2023 20:06
by Risberg
Trossen wrote: 19 Mar 2023 19:18 Läste på insändarsidan i DN att Gotlandsbolaget höjt priserna ganska radikalt från och med januari i år. Trafiken är ju upphandlad så man undrar vad kontraktet säger om just prishöjningar. Får de härja fritt eller finns det ett tak inskrivet?

Tydligen är fraktpriserna också höjda vilket skapar problem för näringslivet på Gotland enligt insändaren.
Det är antagligen som med t.ex. nattåget Stockholm-Luleå/Narvik, att Vy mottar en viss summa pengar för att upprätthålla trafiken, men får behålla biljettintäkterna själva och också fastsätta taxan själv. Därför har det varit så enormt stora skillnader på den nämnda trafiken, både när det gäller biljettpriser och antal resande, mellan när Tågkompaniet, Connex, SJ resp. Vy stod/står för trafiken.

Till skillnad från regionaltrafiken, där tåg- eller bussbolaget får en viss summa pengar för att köra bussarna eller tågen, men regiontrafikbolagen (SL, Skånetrafiken &c.) bestämmer taxan och behåller biljettintäkterna.

Re: Gotlandsbolaget - priser

Posted: 29 Mar 2023 20:16
by Trossen
Ja men nu blir det problem med att höja biljettpriserna framöver.

Hur skall man förklara för gotlänningarna att priserna på biljetter Visby-Nynäshamn ökar samtidigt som man ger sig in i ett högriskprojekt med Birka?

Re: Gotlandsbolaget - priser

Posted: 29 Mar 2023 21:19
by /jes
Destination Gotland bedriver färjetrafik och Rederi AB Gotland äger, köper och säljer fartyg. Två olika saker.