m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by St David »

Mistluren wrote: 27 Mar 2023 23:06 Det som gör mig fundersam är att våren 2024 ligger ganska långt fram. Hur konkreta är egentligen de planerna? Är det första eller sistahands alternativet? Har man köpt henne på spekulation?
När jag först såg rubriken tänkte jag först att det var som spekulation. Kanske off-topic men; jag tänkte på att det spekuleras här i UK om att staten kommer att upphandla fartyg som flycktingförläggningar.

Men sen läste jag press releasen och jo det verkar seriöst.
Verkligen otippat, Destination Gotland är ju ett utprägat transport rederi, så "mini-criuise" är ett helt nytt verksamhetsområde för dem.
Att det tar till 2024 är kanske inte så konstigt. Om ca 2mån är det sommar, på den tiden skall man hitta personal, fixa mat dryck och underhållning - kvalitetssäkra och framförallt marknadsföra det hela - det skulle bli tight.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by St David »

Funderar lite på hur DGs mini cruise trafikupplägg skulle se ut.
Högsäsång, två nätters med en dag i Visby.
Dag 1 Stockholm 17.00 - Mar0.00 - Visby 10.00 (6h Stlm-Mar, 11h Mar-Visby*)
Dag 2 Visby 17.00 - Mar 04.00 - 10.00 (10h + 7h)
Ev 2x2 nätters + 1 3 nätters, till Riga (bemärk ingen konkurens på Riga) alt varierat Riga, Gdansk ev Rönne eller tom Klaipeda/Neringa.

Lågsäsång
Svårare att tippa - kan dom verkligen få lönsamhet med?
A - 24hrs till Mariehamn mot Cinderella
B - upplagd (utgifter för underhåll och ev räntor, men utan inkomster)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Ja, det är ungefär lika långt från Mariehamn till Visby som till Helsingfors eller Tallinn. Så tidtabellen lär bli liknande.

En skillnad är dock att de flesta passagerare antagligen förmodas komma från Stockholm i motsats till linjerna från Helsingfors och Tallinn där de flesta kryssar till Stockholm. Om de flesta kryssar från Stockholm blir det enklare att växla mellan 24-timmarskryssningar respektive 40-timmarskryssningar. I princip hela fartyget töms ju ändå i Stockholm.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by M.H »

Och då över till namnfrågan.. Gotland Princess låter väl bra
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Är det inte smartare ur marknadsföringssynvinkel att bara låta henne ha kvar namnet, om hon delvis skall gå på samma linje som förut?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 28 Mar 2023 09:27 Är det inte smartare ur marknadsföringssynvinkel att bara låta henne ha kvar namnet, om hon delvis skall gå på samma linje som förut?
BIRKA STOCKHOLM, med Visby som hemmahamn?
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by St David »

M.H wrote: 28 Mar 2023 09:08 Och då över till namnfrågan.. Gotland Princess låter väl bra
Bra fråga. Gotlandsbolaget har ju mycket starka namntraditioner. Men, denna verksamhet behöver ju differentieras och ses som premium, villket kräver andra namn änn, Visborg, Drotten, Gotlandia eller Tjelvar.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

St David wrote: 28 Mar 2023 09:29
M.H wrote: 28 Mar 2023 09:08 Och då över till namnfrågan.. Gotland Princess låter väl bra
Bra fråga. Gotlandsbolaget har ju mycket starka namntraditioner. Men, denna verksamhet behöver ju differentieras och ses som premium, villket kräver andra namn änn, Visborg, Drotten, Gotlandia eller Tjelvar.
I ett annat forum har POLHEM nämnts.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by St David »

Mistluren wrote: 28 Mar 2023 07:22 En skillnad är dock att de flesta passagerare antagligen förmodas komma från Stockholm i motsats till linjerna från Helsingfors och Tallinn där de flesta kryssar till Stockholm. Om de flesta kryssar från Stockholm blir det enklare att växla mellan 24-timmarskryssningar respektive 40-timmarskryssningar. I princip hela fartyget töms ju ändå i Stockholm.
Vad jag förstår så behöver ett fartyg som Birka Stockholm minst 1,000 pax på varje avgång för att vara lönsam.
Jag har spekulerat i säsångstrafik, i så fall mitten av maj-mitten av september, det skulle bli ca 60 avgångar från Stockholm.
Dvs 60,000 pax/år. Vad är konsensus här på landgången om hur stor efterfrågan kommer att bli?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by M.H »

Mistluren wrote: 28 Mar 2023 09:27 Är det inte smartare ur marknadsföringssynvinkel att bara låta henne ha kvar namnet, om hon delvis skall gå på samma linje som förut?
Om jag tolkar pressmeddelandet rätt så ska verksamheten drivas genom Destination Gotlands varumärke, då blir det väl en röd skorsten med ett G. Det här tror jag kommer att bli riktigt bra, jag ska iallafall resa när det bär till Visby.
Post Reply