m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Markmeister89 »

Den här nyheten kom som en blixt men Birka Stockholm har blivit såld till Gotlandsbolaget för 38 miljoner Euro.

https://corporate.gotlandsbolaget.se/sv ... -9W1oZSWBk
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by shwimmente »

Den såg man inte komma
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

Det var ju litet utav en en bomb! :lol: Låt mig slippa gå tillbaka i hela tråden: Var detta högre eller lägre än hvad herrarna trodde hon skulle gå för resp. hvad hon är värd? pep57, Mistluren, Mumin?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Trossen »

Då vet vi vad de ökade biljettpriserna till/från Gotland skall finansiera! :D

Dom fick skutan till ett vrakpris - i bokslutet för Eckerö 2021 skrevs värdet ned, om jag minns rätt, från 80 till 50 miljoner euro, nu plötsligt nere på 38 ….

Ett lite vågat projekt skulle jag säga. Gotlandsbolaget i priskrig på Åland? Först går Dest Hansa åt pipan och trafiken läggs ned, sedan detta. Men M. Risberg är ju inblandad som jag förstår det så jag vill höra hans planer först …
Last edited by Trossen on 27 Mar 2023 21:22, edited 2 times in total.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Det var inte en affär jag hade väntat mig. Men intressant naturligtvis!

Det kan noteras att hon torde vara möjlig att chartra till årets säsong. Gotlandsbolaget brukar inte vara främmande för sådant.

Som svar på frågan angående priset hade jag nog inte funderat närmare på det borde legat på just nu. Sett i efterhand tycker jag att det verkar rimligt.
boathansm
Posts: 13
Joined: 29 Aug 2022 20:35

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by boathansm »

Gotlandia (såld) och Gotlandia 2 (ryktas vara såld)
Drotten kommer in i linjetrafik igen.

Visborg har också sålts till DFDS?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mumin »

Risberg wrote: 27 Mar 2023 20:04 Det var ju litet utav en en bomb! :lol: Låt mig slippa gå tillbaka i hela tråden: Var detta högre eller lägre än hvad herrarna trodde hon skulle gå för resp. hvad hon är värd? pep57, Mistluren, Mumin?
Vänligen hjälp mig, jag vet just nu inte, varför du nämner mig i sammanhanget. Kanske jag har glömt något?
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

Mumin wrote: 27 Mar 2023 22:49
Risberg wrote: 27 Mar 2023 20:04 Det var ju litet utav en en bomb! :lol: Låt mig slippa gå tillbaka i hela tråden: Var detta högre eller lägre än hvad herrarna trodde hon skulle gå för resp. hvad hon är värd? pep57, Mistluren, Mumin?
Vänligen hjälp mig, jag vet just nu inte, varför du nämner mig i sammanhanget. Kanske jag har glömt något?
Är inte Du en av dem som tyckte att priset Eckerö begärde för BIRKA STOCKHOLM var för högt? Beklagar i så fall.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mumin »

Risberg wrote: 27 Mar 2023 22:51
Mumin wrote: 27 Mar 2023 22:49
Risberg wrote: 27 Mar 2023 20:04 Det var ju litet utav en en bomb! :lol: Låt mig slippa gå tillbaka i hela tråden: Var detta högre eller lägre än hvad herrarna trodde hon skulle gå för resp. hvad hon är värd? pep57, Mistluren, Mumin?
Vänligen hjälp mig, jag vet just nu inte, varför du nämner mig i sammanhanget. Kanske jag har glömt något?
Är inte Du en av dem som tyckte att priset Eckerö begärde för BIRKA STOCKHOLM var för högt? Beklagar i så fall.
Jag kommer inte ihåg att jag har yttrat mig om detta, men kan hända. Jag minns inte allt jag har skrivit. 😉
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Mistluren »

Det som gör mig fundersam är att våren 2024 ligger ganska långt fram. Hur konkreta är egentligen de planerna? Är det första eller sistahands alternativet? Har man köpt henne på spekulation?
Post Reply