m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Markmeister89 »

Om man vill fortsätta med Gotlandsbolagets namntradition fast med en twist så vore m/s Åland ett bra namn för henne.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Risberg »

Markmeister89 wrote: 28 Mar 2023 11:42 Om man vill fortsätta med Gotlandsbolagets namntradition fast med en twist så vore m/s Åland ett bra namn för henne.
Eller ALANDIA?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by M.H »

Övertagande i April 23 och trafikstart ett år senare. Varför så lång startsträcka? Förlängning av fartyget??(? (Vilket verkligen skulle behövas)…
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Markmeister89 »

M.H wrote: 28 Mar 2023 12:38 Övertagande i April 23 och trafikstart ett år senare. Varför så lång startsträcka? Förlängning av fartyget??(? (Vilket verkligen skulle behövas)…
Tar ju tid att få upp en trafik av det här slaget. Gäller att få kontakt med bussoperstörer för anslutningsbussarna, leverantörer, marknadsföring, eventuella ombyggnationer och renoveringar av fartyget samt lösa hamnfrågan i Stockholm. Hade de startat redan i sommar så hade jag blivit orolig.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by M.H »

Markmeister89 wrote: 28 Mar 2023 13:15
M.H wrote: 28 Mar 2023 12:38 Övertagande i April 23 och trafikstart ett år senare. Varför så lång startsträcka? Förlängning av fartyget??(? (Vilket verkligen skulle behövas)…
Tar ju tid att få upp en trafik av det här slaget. Gäller att få kontakt med bussoperstörer för anslutningsbussarna, leverantörer, marknadsföring, eventuella ombyggnationer och renoveringar av fartyget samt lösa hamnfrågan i Stockholm. Hade de startat redan i sommar så hade jag blivit orolig.
Så är det nog, när det gäller hamn så är det väl Värtahamnen eller Frihamnen som gäller. Har man många busstranfers så är Värtan det bästa valet med gott om plats.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 27 Mar 2023 21:04 Då vet vi vad de ökade biljettpriserna till/från Gotland skall finansiera! :D

Dom fick skutan till ett vrakpris - i bokslutet för Eckerö 2021 skrevs värdet ned, om jag minns rätt, från 80 till 50 miljoner euro, nu plötsligt nere på 38 ….

Ett lite vågat projekt skulle jag säga. Gotlandsbolaget i priskrig på Åland? Först går Dest Hansa åt pipan och trafiken läggs ned, sedan detta. Men M. Risberg är ju inblandad som jag förstår det så jag vill höra hans planer först …
Här håller jag helt och hållet med dig, circa 42 MEUR som bortblåst. Man kan undra vad aktieägarna i Eckerö tycker?

Å andra sidan har Gotlandsbolaget gjort en fin affär med att köpa ett fartyg med lång teknisk livslängd kvar och hyfsat skick till vrakpris.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Trossen »

Här håller jag helt och hållet med dig, circa 42 MEUR som bortblåst. Man kan undra vad aktieägarna i Eckerö tycker?
Misstänker att man är glad över att öht bli av med skutan! Men visst, blir spännande att följa om det blir någon reaktion! Kanske också upplevs som bra av aktieägarna att man kan ge VL ett litet tjuvnyp på detta vis.

Som redan konstaterats - intressant att trafikstarten ligger så pass långt fram - nu är man synnerligen generös mot konkurrenterna och ger dem ett år på sig att vässa sin produkt! Sedan har nog kanske inte allt sagts, det kan ju dyka upp nyheter som man inte vill bjussa på i detta skede.

Spontant, nja till detta. Har lanseringen av Birka Princess 2 dygnskryssningar i färskt minne, med inhopp som 24h kryssare på Åland i slutet av veckan. Det floppade ju rejält.
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Fyrtornet »

Är det inte intressant att Gotlandsbolaget tror på ide`n med dessa kortkryssningar när inte Eckerö själva gjorde det? Eller kommer Gotlandsbolaget ha lägre driftskostnader etc som gör att det beräknas bli mer lönsamt för dem?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by Trossen »

Är det inte intressant att Gotlandsbolaget tror på ide`n med dessa kortkryssningar när inte Eckerö själva gjorde det?
Verkligen intressant!

Lyssnade på intervjun med Risberg i Ålands radio, men blev inte klokare av det. Han pratar på om att det passar in i deras befintliga linjenät och att det finns pax från Gotland osv. Varför skulle gotlänningarna vilja åka via Mariehamn? Är huvudkortet 24h Stockholm- Mariehamn, med avstickare till Visby sommartid? Eller Visby året runt? Som sagt det finns nog mer i detta som vi inte känner till ännu.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: m/s Birka Stockholm såld till Gotlandsbolaget

Post by VikingGlory »

Det är otroligt svårt att inte vara särskilt skeptisk till det. Jag är säker på att det kommer att finnas många (äldre) människor som gillar dansband etc. som kommer att vara väldigt exalterade över det, men kommer det att räcka? Kommer den normala ålänningen ta en gotlandsbåt till Stockholm? Visst blir det några familjer varje år som tar det på semester till Gotland, men då utan bil? Om svenskarna vill ha semester på Gotland, skulle de hellre ta Birka från Stockholm utan bil, än Gotlandsfärjan från Nynäshamn med bil? Kommer svenskarna att ta henne över en festkryssning på Cinderella? Cinderella har varit mycket populär och antalet passagerare är mycket höga.

Visst kan man använda det som ett argument för att det finns en marknad, men det är svårt att se det fungera just nu. Jag är säker på att de kommer att ha gjort en bra marknadsanalys och de kommer förhoppningsvis att veta bättre än en slumpmässig snubbe på ett forum, men för mig ser det lite konstigt ut. Låt oss vänta och se hur schemat för ett år skulle se ut.

Låt oss hoppas att det faktum att hon inte börjar förrän våren 2024 innebär en mycket stor ombyggnad. Hon ser inte spektakulär ut. Även om jag måste säga att Cinderella är långt ifrån spektakulär och hon verkar fungera perfekt.
Post Reply