Ben Lundqvist lämnar Viking Line

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Ben Lundqvist lämnar Viking Line

Post by Markmeister89 »

Styrelseveteranen Ben Lundqvist lämnar posten som styrelseordförande för Viking Line. Även Nils-Erik Eklund lämnar styrelsen.

Jakob Johansson tar över som styrelseordförande.

https://www.hbl.fi/artikel/dcfae6e0-2c4 ... 594e61cdc4
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Ben Lundqvist lämnar Viking Line

Post by Trossen »

Det är en epok som går i graven! 45 år i styrelsen för Ben!

Vad skall man tro om detta? Lite som läckt ut ang. styrelsearbetet i VL under senare år, men Lundqvist har ju bestämt varit emot nybyggnationer under den tid då Tallink brakade på som värst. Så här i efterhand en klok strategi eftersom det då inte gick att förutse kommande miljökrav etc. Men då var strategin ifrågasatt. Dessutom sitter man med trumf på hand nu när Tallinks flotta är övervärderad samtidigt som den snabbt blev ganska ålderstigen och direkt opassande på vissa rutter (för stort på Riga, mörkt och utsiktslöst på Åbo).

Gillar dock inte detta att man upplever sig måste gå från styrelsen pga. ålder - det är en enorm kompetens denna trio som nu lämnar besitter. Eklund & Lundqvist behöver ingen närmre presentation, men man skall också uppmärksamma Lars G. Nordström som besitter en enorm kompetens från den finansiella sektorn.

Vad Jakob Johansson för med sig är svårt att sia om, för 30 år sedan hade det nog varit svårt med en svensk på denne post som kräver förståelse för den finska marknaden. Numera är det dock sak samma - typ samma produkt som efterfrågas på bägge sidor av pölen: fokus på ombordupplevelser, mat och spa. Finns mindre och mindre något specifikt svenskt och finskt skulle jag säga annat än språket förstås.
Som nya medlemmar föreslås Ulrica Danielsson, Andreas Remmer och Gert Sviberg. Fredrik Vojbacke och Tomas Lindholm föreslås bli nya suppleanter.
Vem representerar vad här? Dålig koll på Sviberg etc. Någon som kan fylla i?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Ben Lundqvist lämnar Viking Line

Post by Mistluren »

Den här posten har postats i två trådar, så jag antar att alla kommentarer är önskvärda och antar därför utmaningen.

Jag tror som så att Jacob Johansson har arbetat hårt för att få familjen Lundqvists förtroende. Nu har han erhållit det och man ser honom antagligen som den bäst lämpade förvaltaren av familjens förmögenhet.

Uppenbarligen är det detta han önskat och inte minst satsat en hel del på att erövra. Inte minst egna pengar.

Hur det kommer att gå har jag ingen aning om. Avvaktar helt enkelt.
Post Reply