Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by St David »

Jag håller på att rådge en tysk vän om en semester till Oslo och Köpenhnamn - resan däremellan skall ske med DFDS.

Det jag undrar är säljer man fortfarande på den linjen hytter under bildeck?
På hemsidan står det om "Economy cabins" (som dock inte finns i bokningsdialogen), och "Standard" men ingenstans om vart i fartyget dom är belägna.
Min fråga är - ligger alltid Standard över bildeck?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by Risberg »

Förvånad över frågan. Åkte mycket på leden, när jag bodde i Oslo, men har aldrig hört talas om hytter under bildäck.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by St David »

Enligt DFDS deckpan (nedan) har Crown hytter under bildeck. Jag gjorde precis en ny "dummy booking" och hittade inga Economy hytter, som ev kan vara under bildeck. Det är kanske tur det då jag inte vill att mina vänner bokar en sådan av misstag.

Kanske helt enkelt DFDS har stängt hyttavdelningarna därnere men missat att updatera Crown`s deckplan samt referensen till Economy hytter på hemsidan?

https://assets.ctfassets.net/mivicpf5ze ... 1_2023.pdf
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by pepe57 »

Efter Estonia katastrofen är det förbjudet att bosätta folk under vattenlinjen gäller även ombordanställda!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 26 May 2023 15:43 Efter Estonia katastrofen är det förbjudet att bosätta folk under vattenlinjen gäller även ombordanställda!
Det är ju litet underligt - såvitt jag vet hade många av dem som klarade sig, just hytt under bildäck på ESTONIA. :?:
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by /jes »

Risberg wrote: 26 May 2023 16:58
pepe57 wrote: 26 May 2023 15:43 Efter Estonia katastrofen är det förbjudet att bosätta folk under vattenlinjen gäller även ombordanställda!
Det är ju litet underligt - såvitt jag vet hade många av dem som klarade sig, just hytt under bildäck på ESTONIA. :?:
Ja för vattnet kom in de hytterna först!
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by Mumin »

https://www.vikingline.fi/ferry/fin/sv/ ... tedRoute=2

Visst kan man boka hytter under bildäck. Fungerar likaså på Tallink och Silja
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by Risberg »

Mumin wrote: 26 May 2023 21:23 https://www.vikingline.fi/ferry/fin/sv/ ... tedRoute=2

Visst kan man boka hytter under bildäck. Fungerar likaså på Tallink och Silja
Men frågan gällde DFDS.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by St David »

Mysteriet tätnar. Min vänn gick in på en tredjepart bokningssida, tror den hetter ferries direct, för en avgång med Crown, erbjöd den Economy hytter, dock framgick det inte var i fartyget dom var belägna. För motsvarande avgång i DFDS bokningsdialog fanns som lägst standard.

Jag avrådde henne från Economy just ifall den var under bildeck. Förövrigt, för en söndag i augusti fanns det Comodore Class för lite över €200 för två pax, jag rådde henne att festa till det, får man två flygbiljetter (eller ens tåg/buss + 1 hotellrum) för €200, tyckte det var billigt.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Hytter DFDS Köpenhamn-Oslo

Post by Mumin »

Risberg wrote: 26 May 2023 23:12
Mumin wrote: 26 May 2023 21:23 https://www.vikingline.fi/ferry/fin/sv/ ... tedRoute=2

Visst kan man boka hytter under bildäck. Fungerar likaså på Tallink och Silja
Men frågan gällde DFDS.
Pepe57 hänvisade allmänt till Estonia katastrofen och att hytter under bildäck förbjudits. Detta tycks ju inte stämma (längre). Man svetsade ju igen bogportar ochså ...
I väntan på nästa båtresa...
Post Reply