Undrar just hur bokningsläget ser ut denna sommar på Göteborg-Frederikshavn?
Man verkar köra enbart med de ordinarie fartygen Stena Danica/Jutlandica. Stena Carisma har inte varit i trafik på flera år.
Förr lät man dessutom tysklandsfartygen göra en extratur till Frederikshavn under sommaren, men det har inte skett sedan den senaste generationen Germanica/Scandinavica kom på plats (gissningsvis är de för stora för kajen i Frederikshavn).
Så frågan är om Danica & Jutlandica har tillräcklig kapacitet för alla som vill resa i sommar?
Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Hur många som vill åka beror väl på priset? -Är det tillräckligt högt, åker folk runt. Beror förstås på vart man skall och varifrån man åker, men jag tror tex inte att det är så stor andel av barnfamiljerna på väg till Legoland som åker med Stena längre, såvida man inte råkar bo precis i Göteborg och bokar tidigt.
Så kan man göra om man är ensamma, någon som tror på ett andra fartyg mellan Halmstad och Grenå? -På Göteborg-Fredrikshamn hade man annars enkelt kunnat sätta in ett tredje fartyg. Förutom Carisma, som kanske inte är i körbart skick längre, fanns tex Vinga och Europe tillgå. De har man istället sänt på, för kortare tid tror jag, charteruppdrag till Afrika. Undrar för övrigt hur bra de fungerar där, ingen av dem har väl luftkonditionering?
Så kan man göra om man är ensamma, någon som tror på ett andra fartyg mellan Halmstad och Grenå? -På Göteborg-Fredrikshamn hade man annars enkelt kunnat sätta in ett tredje fartyg. Förutom Carisma, som kanske inte är i körbart skick längre, fanns tex Vinga och Europe tillgå. De har man istället sänt på, för kortare tid tror jag, charteruppdrag till Afrika. Undrar för övrigt hur bra de fungerar där, ingen av dem har väl luftkonditionering?
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Av det jag läst verkar bokningsläget vara det bästa sen 2019, mycket på grund av danskar som åker till Sverige då det är så billigt just nu då kronan är så svag. Gjorde även en sökning för två personer med bil för att se hur svårt det skulle vara att få plats, är väl några av Jutlandicas avgångar 12:15 som är fulla men annars verkar det finnas platser kvar de flesta dagar och avgångar.
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
GP hade en artikel igår kväll på just detta temat:
https://www.gp.se/ekonomi/stena-line-ha ... .105068439GP har tidigare skrivit om att det kommit många danskar till Göteborg och Sverige, eftersom den billiga svenska kronan gjort resorna och shoppingen billig. Men nu märker Stena Line en kraftigt ökad trafik även åt andra hållet – även fast den svaga valutan här gör det dyrare utomlands.
Sedan förra veckan har rederiet en tydlig ökning av svenskar som bokar resor till Danmark och destinationen Fredrikshamn. Det görs nu 29 procent fler bokningar nu än under samma period förra sommaren, och många avgångar under högsäsongen juli-augusti är fullbokade, enligt rederiet. Under sista veckan har det skett 4 000-5 000 bokningar per dygn.
.........
– Alla avgångar är inte fullbokade, men många av dem.
Stena Line hänvisar också till en resvaneundersökning som Göteborg & Co låtit göra där det visar sig att 50 procent av svenskarna uttryckt att de vill göra fler dagsutflykter av den typ som Danmarksfärjorna erbjuder.
– Vi är tillbaka på bokningstalen vi såg 2019, säger Ulf Staaff.
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Jo, det är ju lite som så att även om det är dyrt så har folk pengar. Nu för tiden styr man ju "sedelpressarna" indirekt via räntan och "sedlarna" - egentligen banktillgodohavandet, finns ju fortfarande kvar. Det är långt kvar till räntenivåer som faktiskt skulle minska penningmängden. Så gör man i princip aldrig, utan man låter istället priserna gå upp, inklusive priset på andra valutor där man inte kört sedelpressarna riktigt lika fort. Däremot blir det förstås kortsiktigt lite billigare att semestra hemma eftersom den inhemska prissättningen förändrar sig något långsammare än valutamarknaden.
Men eftersom även de inhemska priserna har gått upp relativt fort och vädret hemma är slagit om mot det uslare är det klart att folk vill använda sina nytryckta sedlar till resor ändå. Det är därför jag tvivlar lite på att antalet svenskar på båtarna verkligen minskat så mycket.
Den främsta orsaken till det höga bokningstrycket är dock att man tagit bort en färja jämfört med 2019. Det talar man dock tyst om.
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... edelhavet/
Men eftersom även de inhemska priserna har gått upp relativt fort och vädret hemma är slagit om mot det uslare är det klart att folk vill använda sina nytryckta sedlar till resor ändå. Det är därför jag tvivlar lite på att antalet svenskar på båtarna verkligen minskat så mycket.
Den främsta orsaken till det höga bokningstrycket är dock att man tagit bort en färja jämfört med 2019. Det talar man dock tyst om.
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... edelhavet/
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Kom att tänka på att det var diskussioner före pandemin om att börja trafikera Laesö från Göteborg också, men jag hittar ingen artikel om det efter 2020. Annars hade det varit ett intressant alternativ nu när de flesta har extra reslust efter pandemiåren...
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Är väl snarare mer imponerande då att man når samma volymer som 2019 trots en färja mindre.Mistluren wrote: ↑18 Jul 2023 11:29Den främsta orsaken till det höga bokningstrycket är dock att man tagit bort en färja jämfört med 2019. Det talar man dock tyst om.
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... edelhavet/
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Varifrån kommer uppgiften att man skulle nå samma volymer? (Din GP-artikel går inte att läsa, men det skulle överraska om det fanns en sådan uppgift. Däremot skulle det inte överraska om man via glidningar kring beläggningen på de fartyg som är kvar söker ge det intrycket.)Emil G wrote: ↑18 Jul 2023 16:09Är väl snarare mer imponerande då att man når samma volymer som 2019 trots en färja mindre.Mistluren wrote: ↑18 Jul 2023 11:29Den främsta orsaken till det höga bokningstrycket är dock att man tagit bort en färja jämfört med 2019. Det talar man dock tyst om.
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... edelhavet/
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Ur artikeln jag länkade så säger Ulf Staaf följande "– Vi är tillbaka på bokningstalen vi såg 2019, säger Ulf Staaff.", sen är det klart att det lämnar en del öppet för spekulation men jag tolkade det åtminstone som att man var på samma nivåer som 2019 passagerar- och bokningsmässigt.Mistluren wrote: ↑19 Jul 2023 09:16Varifrån kommer uppgiften att man skulle nå samma volymer? (Din GP-artikel går inte att läsa, men det skulle överraska om det fanns en sådan uppgift. Däremot skulle det inte överraska om man via glidningar kring beläggningen på de fartyg som är kvar söker ge det intrycket.)Emil G wrote: ↑18 Jul 2023 16:09Är väl snarare mer imponerande då att man når samma volymer som 2019 trots en färja mindre.Mistluren wrote: ↑18 Jul 2023 11:29Den främsta orsaken till det höga bokningstrycket är dock att man tagit bort en färja jämfört med 2019. Det talar man dock tyst om.
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... edelhavet/
Re: Sommartrafiken Göteborg-Frederikshavn
Han väljer att utrycka sig otydligt. Men med all sannolikhet avses med "bokningstalen" andelen bokade platser i förhållande till tillgängligt utbud. Detta har i första hand uppnåtts genom att ha ett lägre tillgängligt utbud.Emil G wrote: ↑19 Jul 2023 09:37Ur artikeln jag länkade så säger Ulf Staaf följande "– Vi är tillbaka på bokningstalen vi såg 2019, säger Ulf Staaff.", sen är det klart att det lämnar en del öppet för spekulation men jag tolkade det åtminstone som att man var på samma nivåer som 2019 passagerar- och bokningsmässigt.Mistluren wrote: ↑19 Jul 2023 09:16Varifrån kommer uppgiften att man skulle nå samma volymer? (Din GP-artikel går inte att läsa, men det skulle överraska om det fanns en sådan uppgift. Däremot skulle det inte överraska om man via glidningar kring beläggningen på de fartyg som är kvar söker ge det intrycket.)