Framtiden för Eckerö-linjen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Framtiden för Eckerö-linjen

Post by /jes »

Saknas det inte en tråd i forumet? ;)

Igår åkte jag på inköpsresa till Mariehamn. Bil till Grisslehamn, buss till Mariehamn och åter.

Utan att ha bokat fick jag stå först på väntelista men kom med till sist. Det var överfullt på båten, hittade en stol på soldäck, att konsumera något fick inskränka sig till fika utomhus. Men stämningen var på topp.

I Berghamn väntade två bussar på linje 1, inga problem.

Hemresan var något lugnare men fullt. Buffén tycker jag nog är överreklamerad men OK. Köttbullarna var fantastiskt goda, undrar om man lagar dem själva? Var sugen på abborre i a la carte men när man ska köra bil strax därefter blir det fel plus att jag var ensam.

I taxfree-butiken var det som ett fiskstim där alla cirkulerade runt, runt gapande efter mer och mer att fylla sina korgar och ölkärror med.

Nåväl, Eckerö-linjen har en intressant affärsidé som förutom att transportera bilar mellan Sverige och Åland för facila 200 kronor bygger på utflyktsresenärer och inte minst att tullfiltret i Grisslehamn är obevakat i stort sett alltid. Vad händer om tullen är där och det kommer 1.000 full-lastade resenärer med alkohol?

En skör affärsidé som bygger på att tullen ser mellan fingrarna och hänvisar till resursbrist? I Sydsverige kan man åka till Danmark/Tyskland och fylla bilen lagligt med EU-ranson. Vi i Mellansverige kan i alla fall besöka Åland med gott (?) samvete! 😀

Köpte jag själv något? Som en iller bland alla människor norpade jag en Gammeldansk, ett måste denna eländiga sommar!
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by Magnusson »

Jag har hört mycket gott om köket på Eckerölinjen, men jag har aldrig fått förmånen att pröva själv. Däremot tycker jag generellt att maten på restaurangerna på såväl Silja som Viking tappat, vilket är trist. Detta kan kanske till viss del förklaras med dagsformen i köket.

Tullfiltret är rejält grovmaskit även vad gäller införsel av starksprit till Sverige såväl som Finland. När det finns specialerbjudanden, kan priset vara riktigt förmånligt och då kanske man "råkar" ta med mer än en liter. Men genom alla år och alla resor jag har gjort, har jag hittills aldrig blivit kontrollerad.

Däremot är det väldigt ofta blåskontroller på kajerna i Sverige, vilket jag tycker är mycket bra
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by weatherc »

Nåh, tullarna i både Finland o Sverige har väl i verkligheten händerna fulla av mycket viktigare saker att ägna sig åt än att kolla om några passagerare köper en eller två krukor vin över ransonen, sm dessutom är i storlek från förra seklet....Alltså, vi lever 2000-tal och är i EU, var man kan hämta i princip fri mängd sprit från grannlandet.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by /jes »

I Berghamn var det full uppslutning av både tullare och polis.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by Trossen »

https://alandsradio.ax/nyheter/bra-somm ... der-hosten

Lite nytt från Eckerö - bland annat om att det finns tankar om att införa högre priser på helger jfr i veckorna. Ser också ut som att man klarat säsongen skapligt bra och det talas nu om en tydlig avmattning av antalet passagerare under veckorna framöver
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by M.H »

Enligt ålandsjöfart har VL köpt fler aktier i Eckerö. Ägandet är nu i det närmaste 20%
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Eckerö-linjen

Post by Mistluren »

Lösningen på "problemet" verkar vara att ta bort giltigheten för årskort på sommaren. Att endast sälja lågsäsongskort skulle säkert både gynna Eckerö och övriga, eftersom Eckerö skulle få ett högre snittpriset och övriga fler resenärer.

För övrigt undrar jag om det inte vore dags för Eckerö att hyra in ett fartyg och starta en ny sommarminne mellan Stockholm och Tallinn? Det går lite för bra för Tallink där nu och mindre bra för resenärerna.

Dock lär man behöva presentera en sådan linje sent. För i samma stund som Tallink får reda på att man riskerar konkurrens lär man själva sätta in ett andra fartyg, om inte samtliga redan är utchartrade.

Lurigt är förstås också att Tallink har Victoria mellan Tallinn och Helsingfors. Det är lite för enkelt att styra om henne mot Stockholm för att möta en eventuell konkurrent.

Å andra sidan har Eckerö redan mycket klart då man redan är etablerade både i Tallinn och Sverige och borde kunna agera snabbt.
Post Reply